Největší české videoherní studio řeší od konce loňského roku neobvyklý problém. Záběry z válečného simulátoru Arma 3 od tvůrců z Bohemia Interactive jsou tak věrohodné, že je dezinformátoři vydávají na sociálních sítích za záběry z války na Blízkém východě. 

„Museli jsme vydat manuál pro veřejnost i Arma komunitu, jak poznat, co je z naší hry a co z reálu. A začali jsme intenzivně spolupracovat s médii, když mají o nějakém šířícím se videu pochybnosti,“ popisuje Slavomír Pavlíček, CFO Bohemia Interactive. Současným tempem technologického rozvoje se grafika videoher zlepšuje natolik, že laik falešná videa nejspíš brzy nebude schopen rozpoznat.

Firma kvůli tomu zřídila přímou linku například s hlavními evropskými zpravodajskými agenturami Reuters a AFP, kterým s identifikací záběrů pomáhá. „Stále se to bohužel děje. Tohle zobrazování konfliktu nás netěší a děláme, co můžeme, abychom tomu zabránili. Ale částečně je lichotivé, že si k tomu vybírají zrovna naši hru,“ říká Pavlíček.

Arma 3 je open world střílečka z pohledu první osoby (FPS), která vyšla už v roce 2013. Má však velice tvořivou komunitu hráčů, kteří od té doby zvládli vytvořit desítky tisíc doplňků neboli modů, včetně množství reálných kusů vojenské techniky či uniforem. 

Bohemia Interactive razí podobný přístup u většiny svých her. Nechává hráčům v modování pokročilé nástroje a volnou ruku, aby pak mohla částečně těžit z nového obsahu, který pro hru vytvářejí. Ovšem v případě Army 3 to znamená i to, že se záběry z ní objevují různě po internetu u každého většího válečného konfliktu z posledních let.  

Studio momentálně pracuje na pokračování této herní série s pořadovým číslem čtyři. Podle Pavlíčka dělá na takto velkých hrách sto padesát až dvě stě vývojářů plus další stovky lidí v obslužných profesích, jako je vydávání či lokalizace pro jednotlivé části světa. Náklady se pohybují v rozmezí půl miliardy až jedné miliardy korun.

info Foto se svolením Bohemia Interactive
Záběry ze hry Arma

„Armu 4 jsme ohlásili. Ještě pár let potrvá, než bude hotová. Ale zároveň držíme a dál vyvíjíme naše současné hry, letos chceme vydat Vigor ve verzi pro PC a pracujeme na verzi Army Reforger pro PlayStation,“ líčí Pavlíček. 

Bohemia Interactive je momentálně největším českým videoherním studiem na trhu. Na tento pomyslný trůn se vrátila, když se tvůrcům slavné hry Beat Saber pro virtuální realitu propadly tržby zhruba na pětinu. To když hru v roce 2019 koupila Meta

Klíčový byznys podnikatelského impéria dvojice Marek ŠpanělSlavomír Pavlíček (oba na sdílené 44. pozici mezi nejbohatšími Čechy) drží své tržby v posledních letech nad miliardou korun ročně. Čelí ovšem výraznému ochlazování poptávky, s nímž se celý videoherní trh potýká už od konce pandemie covidu.

Kvůli lidem, kteří už netráví veškerý čas doma u obrazovek všeho druhu, prochází trh podle listu Financial Times největším zpomalením za posledních třicet let.

„Je to velké vystřízlivění. Bohemce se stále daří držet prodejní čísla, loni to bylo na kusy nejvíc her v historii, ale prodává se v akcích za nižší ceny. Takže výnos je slušný, ziskovost nižší,“ uvádí Pavlíček s tím, že firmu tlačí i inflace a rostoucí náklady na lidi, nájmy nebo energie. 

Pavlíček se Španělem drží ve firmě shodně po třiceti procentech, zbylých čtyřicet prodali v roce 2021 čínskému technologickému gigantu Tencent. Zázemí velkého strategického partnera si od té doby pochvalují, stejně jako „klid na práci“ a zároveň stále plnou kontrolu nad firmou a její tvůrčí svobodu.

„Tencent je největší videoherní firma světa, mezi vlastníky je největším jeden africký investiční fond. Patří jim stovky vydavatelů a herních studií po celém světě, velkou část byznysu mají sice stále v Číně, ale už bych je nenazval Číňany,“ říká Pavlíček. Z těchto důvodů mu nedělá přílišné starosti geopolitické napětí kolem Číny. 

info Foto Michael Tomeš
Foto Michael Tomeš

Pro Bohemia Interactive je stále nejdůležitějším trhem z hlediska tržeb Severní Amerika. „Tam realizujeme čtyřicet procent našich příjmů, následuje Evropa a daří se nám rozvíjet trh Jižní Ameriky nebo Jižní Afriky. Podíl Číny se pohybuje někde mezi 2,5 a pěti procenty,“ vyjmenovává podnikatel. 

Obratem však dodává, že vydávání jejich her v Číně není jednoduché. Válečné simulace, na něž se Bohemka specializuje, je totiž v zemi kvůli tvrdé regulaci prakticky nemožné vydávat napřímo. A s tím firmě nepomůže ani Tencent. „Tencent nám v Číně pomohl vydat kreativní adventuru Ylands. Ale jinak jsou ty regulatorní požadavky strašně náročné,“ přiznává Pavlíček.

Videohry jsou stále jeho hlavní oblastí zájmu, byť pouze jako byznys, na hraní už mu kvůli malým dětem tolik času nezbývá. Kromě toho řídí s dlouholetým byznysovým souputníkem Španělem investiční fond SPM, do nějž oba vložili své miliardy vydělané za čtvrtstoletí existence Bohemia Interactive. Ke konci loňského roku držel fond aktiva za více než deset miliard korun.

SPM je zhodnocuje na trzích, v realitách a od roku 2022 i formou private equity investic do českých firem. V portfoliu má například několik tuzemských farem nebo podíl ve startupu Filuta AI a e-shopu Trenýrkárna.cz. 

Kromě toho si fond vedený miliardářskou dvojící Španěl & Pavlíček vybudoval v posledních letech na českém trhu menší mediální dům. Koupil ekonomický časopis Hrot, rádio Prostor, jež nahradilo rádio ZET, a připojil je k dřívější akvizici Marka Španěla, který si pořídil vydavatelství Echo Media, tedy týdeník Echo a zpravodajský web Echo24.

Vznikla tak divize SPM Media a zmíněné tituly se přestěhovaly do nových prostor na pražském Lihovaru, na dohled od sídla Bohemia Interactive. 

Kromě toho koupili Pavlíček se Španělem většinu ve vydavateli Parlamentních listů, které ovšem součástí SPM Media nejsou a fungují samostatně. Tento zpravodajský web má v Česku značně pošramocenou reputaci a odborná veřejnost jej někdy označuje rovnou za dezinformační. 

„Já myslím, že se za ně nestydíme. Když jsme vyhodnocovali tuto akvizici, dospěli jsme k tomu, že to možná bude vnímáno kontroverzně. Já a Marek Španěl jsme to proto vzali na vlastní triko, aby to nebylo spojováno s SPM,“ uvádí Pavlíček.

V mediálním byznysu se miliardář neocitl poprvé. „V minulosti jsem vydával tři časopisy, je to velice těžká disciplína. Když Marek přišel s tím, že bychom do toho šli, ze začátku se mi moc nechtělo. Ale veškerý byznys děláme společně,“ popisuje. 

Média ze skupiny SPM jsou zatím ztrátová. Miliardáři ovšem nejsou ochotni je dotovat donekonečna. Marek Španěl, který má tuto sekci SPM pod palcem, je odhodlán dostat jejich hospodaření do černých čísel. „Představuje si pozitivní nulu do dvou tří let,“ uzavírá Slavomír Pavlíček.