Má na povel jeden z největších drogistických řetězců v Evropě. Raoul Rossmann, devětatřicetiletý druhorozený syn Dirka Rossmanna, zakladatele stejnojmenné sítě drogerií, se může radovat. Rodinná firma, kterou jeho otec založil v Německu v roce 1972, má za sebou další úspěšný rok. A připravenou tučnou sumu na rozsáhlou expanzi.

Loni její obrat stoupl na rekordních téměř čtrnáct miliard eur, letos čeká podobný výsledek. „Jsme v zisku a to nám dává velkou ekonomickou sílu a svobodu,“ říká šéf rodinné firmy s víc než šedesáti tisíci zaměstnanci. Plán, jak využít zisk, je jasný: investovat do dalšího růstu a zahraniční expanze. Ta se týká i českého trhu, ačkoli je už poměrně nasycený. 

Pro Raoula Rossmanna ale není důležitý jen růst firmy. Nedávno oznámil, že zpětinásobí sumu, kterou společnost dává na dobročinné účely. A aktivní je i v oblasti ochrany životního prostředí. Rozruch tak už před americkými prezidentskými volbami vyvolal tím, když oznámil, že Rossmann už nekoupí žádný vůz Tesla. 

Jak se daří Rossmannu? Blíží se konec roku a s ním i největší sezona, jak jste připraveni?

Z hlediska prodeje je prosinec, ale i listopad samozřejmě nejrušnějším a nejvytíženějším obdobím roku. V posledních letech jsme hodně pracovali na tom, aby to bylo méně stresující, například díky moderním systémům doplňování zboží, které umožňují velmi inteligentně řídit rostoucí objem, což usnadňuje práci v prodejnách. Vánoční sezona tak je dnes mnohem menší výzvou než třeba před deseti lety. 

Co nyní nejvíce zaměstnává vás? Jaké je vaše téma číslo jedna?

Jsou to různá témata. Hodně se věnuji nákupu a marketingu. A přestože stále klademe velký důraz na tradiční tištěnou reklamu, jsme velmi aktivní i v digitální oblasti. Velkou roli hraje aplikace Rossmann, která je s více než 9,5 milionu aktivních uživatelů měsíčně nejpoužívanější aplikací v drogistickém průmyslu. Díky tomu jsme lídrem v německém maloobchodním sektoru. To je například jedna z věcí, ve které se velmi angažuji.

Chystáte se nově vstoupit i na nový trh, do Švýcarska, jak to prožíváte?

Je to vzrušující! Poslední testovací fáze dopadla velmi dobře, takže 5. prosince otevřeme v Emmenu náš první obchod ve Švýcarsku.

Letos Rossmann investuje do expanze 390 milionů eur, to se týká primárně Švýcarska? 

Ne, tam letos začínáme pouze s jedním obchodem. Velké investice nás čekají příští rok, až jich otevřeme dalších asi patnáct. V Německu jsme letos investovali zhruba 230 milionů eur do sítě obchodů a logistiky, na zahraničních trzích to bylo zhruba 160 milionů eur. Celkově v zahraničí rosteme rychleji než kdykoli předtím. Nyní se blížíme k zahraničnímu podílu 35 procent na celkových tržbách skupiny. Jen v letošním roce jsme v zahraničí otevřeli více než 220 prodejen a pokračujeme dál ve významných investicích.

V jakých zemích rostete nejvíc? Budete otevírat nové obchody i v Česku? 

Mnoho prodejen otevíráme ve Španělsku, Turecku a v Polsku. Také v Česku otevíráme nové obchody, a ačkoli je český trh již poměrně nasycen, stále se nám daří růst a otevírat nové prodejny. Na konci letošního roku plánujeme otevřít již dvoustou českou prodejnu. V Německu je situace podobná: otevíráme nové prodejny, ale jiné zavíráme a neustále optimalizujeme naši síť.

Příští rok budete investovat opět podobnou sumu? 

Zrovna na těchto plánech pracujeme a myslím, že ta čísla budou velmi podobná. Trhy, kde jsme, se dynamicky rozvíjejí. Za pár let bude podíl zahraničních tržeb na celkových číslech kolem čtyřiceti procent. 

Loni Rossmann vykázal velký plus v hospodářských výsledcích, jaké výsledky čekáte letos? 

Bude to srovnatelné. Během pandemie jsme hodně poskočili, a ačkoli jsem si myslel, že se výsledek zase vrátí na předchozí nižší úroveň, nestalo se to a naopak se ustálil na vysoké úrovni, což nám dává sílu investovat do mnoha projektů, u kterých bychom v minulosti museli být opatrnější. 

Myslíte zmíněnou expanzi? 

Ano, to, že jdeme do zemí, jako je Španělsko a Švýcarsko, samozřejmě stojí spoustu peněz a to zatěžuje cash flow. Dnes si to ale můžeme dovolit, protože máme v Německu a střední Evropě velkou ekonomickou sílu. Tahle ziskovost nám dává svobodu, kterou jsme před pár lety neměli.

Pandemie koronaviru se tedy v hospodaření Rossmannu promítla pozitivně? 

Ano, specializované obchody byly zavřené, a tak lidé více chodili do drogerií. Ale nebyla to jediná událost, která vedla ke zvýšení prodejů. Obchodníkům hraje do karet obvykle i inflace a třetí faktor je v tom, že do Polska, Německa i Česka přišlo mnoho Ukrajinců a tím přibyla další kupní síla. Všechny tři krize tak byly v podstatě pro náš prodej velmi příznivé.  

Říkáte, že Rossmannu se daří dobře, ale jak vidíte celkovou hospodářskou situaci v Německu? V médiích se mluví o nemocném muži Evropy. Jak to vnímáte vy?

Zčásti si za to v Německu můžeme sami, zčásti je to vnější příčina. Německý průmysl vždy těžil z nízkých cen plynu. S ruskou invazí na Ukrajinu se to ale naprosto změnilo. Stále víc se navíc pohybujeme v něčem, čemu můžeme říct plánované hospodářství a to není způsobeno jen německou politikou, ale i EU.

Na jedné straně se němečtí politici snaží s velkým kontingentem sil uskutečnit energetickou transformaci. Na druhé straně existuje řada nařízení EU, která odvádějí pozornost od skutečného podnikání, od vytváření hodnoty. Dopadá to silně na průmysl, zatímco maloobchodu se daří velmi dobře, a to platí i pro služby. 

Velký vliv na německý průmysl má ale i konkurence z Číny, ne? 

Ano, to se týká hlavně automobilového průmyslu. Mění se podmínky na trhu, Čína vybudovala vlastní automobilový průmysl a konkurují evropským firmám. To vytváří tlak na marži. Konkurence je dobrá věc, ale je to prostě změna, kdy se do jisté míry musíme o svou prosperitu dělit víc s ostatními. 

Platí to i pro obchodníky? Zmínil jste, že se retailu daří velmi dobře.

To je pravda, ale když mluvíme o obchodu, musíme mluvit i o Temu a Shein, kteří podkopávají férovou konkurenci v Evropě. 

Ti na vás přece nemůžou mít dopad, ne? 

Trpí tím mnoho nepotravinářských prodejců a nepřímo samozřejmě i my. Centra měst se vylidňují a naše lokality, které sdílíme se specializovanými prodejci, ztrácejí návštěvnost. Chování EU je příliš váhavé. Ale to už jsme viděli před lety.

Co máte na mysli? 

Vzpomínám si, jak Amazon v polovině roku 2010 nedodržoval řadu zákonů. A trvalo velmi dlouho, než se Amazon přiblížil standardům, které platí pro kamenné obchody. Nyní se to opakuje s Temu a Shein a já se ptám, proč se tyto obchody nezavřou, když vidíme, že zde dochází k masivním pochybením.

Kdybyste v kamenném obchodě neuplatňovali předpisy, hned vás zavřou. Ale tady je to naopak. Musíme zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž. Protože ta přispěje i k emancipaci a dalšímu rozvoji evropské ekonomiky. V některých oblastech ale férovou soutěž nevidím.

Velké téma je AI, jak ji v Rossmannu využíváte? Má konkrétní dopad na vaši práci? 

Máme řadu projektů souvisejících s umělou inteligencí, naše hlavní procesy využívají strojového učení už dlouho. Není to pro nás tedy úplně nové téma. Druhá věc je, že hlavní činnost, kterou dělá většina našich zaměstnanců, tedy ve skladech a obchodech, AI nenahradí. Pomáhá nám, abychom byli rychlejší a efektivnější, ale není to tak, že by v jejím důsledku byla ohrožena pracovní místa.

Vy sám AI využíváte? 

Ano, občas si povídám s ChatGPT, protože rychle najde odpovědi, když třeba hledám konkrétní data. Je to pro mě pomoc při hledání informací, ale znepokojuje mě, když vidím, jak se začíná prolínat do kreativního světa. Bylo by nešťastné, kdyby tvůrčí oblast lidé přenechali strojům. Právě kreativita je podle mě přirozená lidská vlastnost a důležitý zdroj sebevědomí a sebepoznání. 

Nedávno jste oznámili, že zpětinásobíte sumu na dobročinné účely a ročně Rossmann daruje 20 milionů eur, jak jste k tomu dospěl? To je přece hodně peněz.

Nemyslím si, že to je nějak moc peněz, protože se osobně nijak neomezujeme. Když se podíváte na altruistickou filantropii, tak v zásadě říká, že musíte rozdávat tolik, dokud nezačne klesat kvalita vašeho vlastního života. To je etický princip. Jistě, dvacet milionů eur je výrazný nárůst, ale větší a složitější otázka je, jak je efektivně využít. Existuje bohužel spousta organizací i nadací, které s penězi zacházejí neuvěřitelně špatně.

Takže teď hledáte ty, kteří to umějí dobře? 

Přesně tak, hledáme dobré projekty. Část těch peněz chceme investovat tady v okolí Hannoveru, kde žije přes milion lidí a stejné problémy jako jinde v Německu najdete i tady. Hlavní témata jsou klimatická změna, výživa, vzdělávání, rovné příležitosti. To jsou otázky, které nás zajímají. Peníze ale nezůstanou jen v Německu, investujeme je i v dalších zemích.

Řešíte to i vy osobně, kam tyto peníze půjdou? 

Je to pro mě velmi důležité. Sám mám dvě děti a to mění můj pohled na svět. Jedním z velkých problémů v Německu je školství. Stále mě opravdu šokuje, jak jsou naši politici ve školství nezaujatí. Tolik se investuje do různých věcí, do silnic, nových chodníků, všeho možného. Pro mě ale vždy byly absolutní prioritou vzdělávání a zdraví. 

Když se ukázalo, jak silně Elon Musk podporuje Donalda Trumpa, oznámil jste, že společnost Rossmann už nekoupí žádný vůz Tesla. Proč? 

Pro naši rodinu i společnost je velmi důležitá ochrana klimatu. A ta nekončí tím, že si koupím údajně ekologické auto. CEO Tesly Elon Musk je velkým podporovatelem muže, který popírá změny klimatu, a to je pro nás velmi problematické. Protože boj za větší ochranu klimatu se nakonec rozhoduje především na politické úrovni.

Jsou to tři roky, co jste oficiálně převzal vedení celé společnosti Rossmann. Bylo pro vás samozřejmostí nastoupit do rodinné firmy?

To je dobrá otázka. Určitě to nebylo automatické, protože jsem to chtěl dělat dobře nebo velmi dobře a nemohl jsem vědět, jestli se mi to podaří. Samozřejmě jsem ale doufal, že tato očekávání splním. Poprvé jsem začal přebírat manažerskou odpovědnost za jednu z našich tří nákupních divizí v roce 2010.

Výzvy byly zpočátku velmi velké a moje nejistota tomu odpovídala. Ale po nějaké době jsem si uvědomil, že to jde a co všechno můžu rozvíjet. A to člověku dodá sebevědomí. Navíc když už jsem zvládl jednu věc, proč bych nezvládl další? 

A váš otec vám dával čím dál větší pravomoci? 

Ano, v roce 2015 jsem se stal výkonným ředitelem, a protože mi otec vždy dával velkou volnost, mohl jsem se zabývat nejpalčivějšími problémy a výzvami. Takže když jsem pak převzal celé vedení, neměl jsem před sebou horu problémů. Právě naopak. Společnost je úspěšnější než kdykoli předtím a já mám kolem sebe skvělý manažerský tým, který mě hodně podporuje. 

Váš otec pořád do firmy chodí, i když ji už neřídí. Radí vám? Nebo ho o rady žádáte sám? 

Někdy si oba vzájemně radíme víc, než bychom měli. Víte, můj otec nikdy neřídil oddělení nákupu, proti tomu moje matka, která ve firmě stále pracuje, byla vždycky větší nákupčí, takže v prvních letech jsem trávil více času s matkou než s otcem a sdílel s ní nápady. Můj otec má ale talent držet se celkového obrazu a pak vybrat určité body, které jsou podstatné. 

Jaké máte plány pro příští rok? 

Určitě budeme pokračovat v expanzi, to je plán na několik let. Samozřejmě bych byl rád, kdyby se i příští rok opakovala čísla jako v tom letošním, doufám, že tuhle cestu udržíme. Ale velkou neznámou, které se všichni obávají, je kyberbezpečnost. Věřím, že máme dobrou pozici, ale je to velká neznámá pro všechny obchodníky. Zatím nás tato nebezpečí míjela a děláme vše pro to, abychom zůstali dobře připraveni.