Farmaceutický byznys patří mezi klíčové sektory, zároveň se čistě na zdraví žen zaměřuje zatím jediná firma. Jak moc to souvisí s ekonomikou a které země na to slyší, vysvětluje pro Forbes Susanne Fiedler, nejvýše postavená žena ve vedení společnosti Organon.
T yto mimořádně vlivné noviny sice vycházejí na růžovém papíře, ona ale realitu rozhodně do růžových tónů nelakovala. „Vy myslíte ten titulek,“ zasměje se Susanne Fiedler. Vyšel letos ve Financial Times a doslova zněl: Zdraví žen ztrácí kvůli tomu, že oblasti investičně dominují muži.
Jak sama říká, přijde jí to silnější, než jak hovoří v celém obsáhlém textu, ale nezlobí se: „Přitáhlo to pozornost.“ Což je její cíl, práce i mise. Přitáhnout pozornost k tématu, které vypadá jako ta nejsamozřejmější věc ze všech, ale není snadné. K tomu, aby se na zdraví žen dbalo ve stejné míře jako na zdraví mužů.
Právě proto spolu sedíme: zkušená německá manažerka je s pozicí chief comercial officer nejvýše postavenou ženou ve farmaceutické společnosti Organon. Ta vznikla jako spin-off globálního giganta Merck, jehož mimo Severní Ameriku znáte jako MSD, a jako dosud jediná na světě se věnuje… Čemu přesně?
V definici se hodí být pečlivý. A nejedná se o samoúčelné slovíčkaření. „Myslím si, že místo pojmu women’s health bychom měli říkat health of women. Pojem ženské zdraví si totiž lidé často spojí s reprodukční medicínou, antikoncepcí, neplodností, možná s onkologickými onemocněními. Ale ve zdraví žen jde o tolik víc!“ říká rázně Susanne Fiedler.
Pokud budeme do zdraví žen investovat víc, vyplatí se to.
Zdůrazňovala to pro Financial Times, zdůrazňuje to nyní. A to neideologicky. „Musíme sbírat fakta, abychom pochopili, čemu se věnovat. Jako společnost jsme vznikli se závazkem, že budeme ženám naslouchat, protože pokud to nebudeme dělat, nikdy nebudeme přesně vědět, s čím se potýkáme. Data, fakta, názory. Řešíme i tabuizovaná témata,“ popisuje a přidává přesvědčivý argument.