Jak těžké je pro českou firmu expandovat do zahraničí? Co s oborem e-commerce dělá sílící mezinárodní konkurence a v čem spočívá šance českých firem? To a mnohem více se dozvíte v novém dílu podcastu BrandVoice, do kterého jako hosté zavítali spoluzakladatel značky Fixed Libor Zezulka a šéfka společnosti SAP Česká republika Hana Součková.
Česká firma Fixed.zone začínala před více než dvaceti lety skromně, v malém sklepě a s krabicemi plnými příslušenství k mobilům. Od té doby se ale postupně vypracovala na jednoho z nejsilnějších hráčů v oboru a cílí na tržby půl miliardy korun. Nyní si ale dala ještě větší cíl – chce co nejvíce expandovat i na další evropské trhy.
„Naším cílem je posouvat Fixed mezi respektované evropské brandy, které se prosadí kvalitou i inovacemi,“ říká Zezulka. „Ambice malé nemáme. Na každém trhu bychom chtěli být číslo jedno nebo dva,“ dodává.
Aby však mohla česká značka růst i za hranicemi, musela vyřešit otázku, která bývá pro firmy klíčová – jak postavit byznys na pevných technologických základech. Každá expanze přináší větší nároky na logistiku, řízení zásob, mezinárodní obchodní vztahy či finanční procesy. I proto se rozhodla pro technologické řešení společnosti SAP. „Dalo nám to možnost postavit high-tech firmu,“ upřesňuje Zezulka.
Podle šéfky české pobočky SAP tuzemským firmám často při expanzi chybí velké vize. „Ty ale Fixed.zone rozhodně má. My jim k tomu poskytneme naše systémy, které fungují jako technologický ‚podvozek‘ a které takovou expanzi umožní. Pokud se chcete pohybovat ve vícero zemích najednou, bez takového zázemí to nejde,“ říká Součková.
Fixed.zone i evropský e-commerce obecně ale nyní čelí nové výzvě. Kvůli americkému zvyšování dovozních cel do Evropy míří čím dál větší množství exportu zboží z Asie, které vytváří silnou konkurenci především stran ceny. Mohou takové nabídce evropské firmy vůbec konkurovat? Poslechněte si celý podcast Forbes BrandVoice.