Daniel Havner začal podnikat se svými společníky Markem Havnerem a Radkem Doudou před dvaceti lety u táty ve sklepě. Dnes má jejich společnost Recall tržby přes 250 milionů korun, zákazníky po celé Evropě a před sebou vstup na pražskou burzu. Plánují na ní vybrat 45 milionů korun, které chtějí investovat do zahraniční expanze a vývoje nových produktů.
Českobudějovická společnost vyvíjí a vyrábí nabíječky, držáky, pouzdra a další příslušenství k telefonům a tabletům. Zároveň má v Prostějově rukodělnou výrobu kožených peněženek a pouzder na elektroniku.
Její vlajkovou lodí je značka Fixed, jejíž jméno plánuje firma se vstupem na burzu přenést i do svého názvu, a nově se tak bude jmenovat Fixed.Zone.
„Začínali jsme distribucí mobilního příslušenství. S nástupem chytrých telefonů se z toho stával čím dál atraktivnější obor. Skutečný zlom ale nastal až v roce 2014, kdy jsme koupili výrobní závod v Prostějově a rozhodli se soustředit na tvorbu vlastních produktů,“ líčí Daniel Havner.
Recall kompletně změnil výrobní program prostějovského závodu, který do té doby obtížně konkuroval čínským koženkovým produktům, a vybudoval z něj rukodělnou dílnu šijící kvalitní produkty z italských kůží, navrhované vlastním designerem.
V té době se zároveň zakladatelé firmy rozhodli víc řešit organizaci společnosti a vedení týmů. Na pozici CEO si proto najali profesionálního manažera Jana Moravce.
„Začal budovat firemní kulturu a věnovat se intenzivně motivaci lidí, čímž jsme se do té doby vůbec nezabývali. Organicky jsme vyrostli ze sklepa a chvílemi se až utavovali svou urputností. Honzův příchod se tak ukázal jako klíčové rozhodnutí,“ říká Havner.
Firma od té doby vyrostla z pětadvaceti lidí na současných devadesát a poměr vlastních produktů v její nabídce se zvýšil z nuly na 75 procent. V roce 2017 rozjela společnost také vlastní vývoj. Vytvořila například lokátory, které hlídají klíče, nebo chytré peněženky se zabudovanými lokátory.
„V současnosti chceme uvést na trh i několik zcela vlastních nápadů, mezi které patří chytrý přívěsek, který kromě hlídání a hledání věci navíc umí monitorovat teplotu, vlhkost prostředí či ovládat chytrou domácnost. Ten představíme v září přes americký crowdfundingový portál Indiegogo. A připravujeme také lokátor na bázi internetu věcí,“ popisuje Havner.
Za design dalšího ze svých produktů, magnetického držáku na telefon, zase firma získala cenu European Product Design Award. „Pro nás je obrovská výhoda, že fungujeme nejen jako výrobce, ale i distributor. A tím, že máme navázané dobré obchodní vztahy se zákazníky typu Alza, Datart, Smarty, CZC či ElectroWorld, s novými produkty nemusíme nikde složitě klepat na dveře,“ říká Jan Moravec.
Zatímco výrobky ostatních značek firma distribuuje pouze v Česku a na Slovensku, své vlastní posílá do celé Evropy. Prostřednictvím distributorů a internetových tržišť působí v Německu, Portugalsku, Nizozemsku, Maďarsku, Rumunsku nebo Skandinávii.
Společnost přitom úspěšně rostla i během pandemie. „I přesto, že byly obchody s našimi produkty téměř pět měsíců zavřené, se nám dařilo. Pomohlo nám obrovské množství novinek a fakt, že jsme se zaměřili na vylepšování našich služeb pro online prodejce,“ líčí Moravec.
Zpočátku to ale tak slavně nevypadalo. Firma načas musela přerušit výrobu v Prostějově a obchody z řad jejích zákazníků jí v jednu chvíli nechtěly platit, protože nemohly prodávat. Zároveň ale nechtěla zastavit finančně náročný vývoj nových produktů.
„Banky nám v té chvíli úplně nepomohly, protože financovat vývoj v době omezených tržeb nezapadá do běžných rozhodovacích tabulek. A v tu chvíli jsme si uvědomili, že by se nám hodil investor. Nakonec nás naši zákazníci díky dobrým vztahům podrželi a situaci jsme zvládli. Ale zasadilo se tím první semínko myšlenky jít na burzu,“ říká Havner.
Tam nakonec firma vstoupí na přelomu října a listopadu, konkrétně na trh PX Start. V rámci IPO nabídne společnost minoritní podíl v hodnotě 45 milionů korun. „Získané finance chceme investovat do vylepšování stávajících produktů a vývoje zcela nových. Rádi bychom časem v našem portfoliu měli 98 procent vlastních výrobků,“ prozrazuje Havner.
A Jan Moravec k tomu dodává: „Zároveň nám to pomůže financovat expanzi do zahraničí. Budeme potřebovat nový informační systém a skokově navýšit zásoby – a to se bez finanční injekce neobejde.“
Tím ale ambiciózní plány firmy nekončí. Letos chce navýšit obrat z 250 milionů korun na 300 milionů korun. A spustit vlastní e-shop, který by jí usnadnil cestu na nové trhy.