Autobusem do Indie. Tak vypadala jedna z prvních cest, které bratři Pavel a Luboš Fellnerovi zorganizovali po pádu železné opony. O více než 30 let později stojí Pavel Fellner v čele cestovní kanceláře SEN, která spolu se svou mateřskou společností na Slovensku dosahuje miliardového obratu, provozuje cestovatelskou akademii a zajišťuje poznávací zájezdy pro desetitisíce klientů ročně.

„Vždycky nám šlo o silné zážitky. To je absolutní priorita,“ říká Pavel Fellner. Právě na tom postavili byznys, který dnes udává tempo trhu poznávacích zájezdů. Mají to v krvi. Dědeček bratrů Fellnerových ještě za první republiky procestoval na lodi svět, a dokonce předával dary tehdejším členům britské královské rodiny.

Sami se vydali za hranice hned po pádu železné opony. A ačkoli Pavel měl vystudovanou stavební fakultu a jeho bratr medicínu, rychle poznali, že právě v cestování je jejich budoucnost.

“Začali jsme organizovat cesty po Evropě se starými karosami a dávali dohromady party lidí, kteří chtěli stejně jako my poznávat ostatní země. Postupně jsme se dostávali do větších dálek,” vzpomíná na začátky před třemi dekádami Pavel.

Dnes CK SEN pořádá ročně stovky poznávacích zájezdů do celého světa, na které se vydává téměř dvacet tisíc Čechů a Slováků. V posledních letech sílí a jen letos firma plánuje tržby přes 1,3 miliardy korun.

Paradoxně jí v růstu pomohlo i to, že se během pandemie nezastavila. “Kolegy napadlo, že začneme jezdit do zemí jako Tanzánie, Maledivy či Omán. Díky tomu jsme během covidu nejen vydělali, ale nemuseli jsme propouštět a po pandemii jsme rostli rychleji než konkurence,” vysvětluje Pavel Fellner.

Víc než jen itinerář

Navíc Češi na cestování za poznáním slyší čím dál víc. “Už mají dům, auto, jsou zabezpečení a nechtějí peníze dávat do materiálních věcí. Raději investují do sebe a svých zážitků,” popisuje. Právě proto se SEN soustředí na komfortní poznávací zájezdy, nikoliv na klasické pobyty u moře.

A s tím souvisí i další trend: lidem už nestačí jen dobrodružné poznávací cesty. Místo tlaku na co nejnižší cenu si raději připlatí za pohodlí a lepší služby. “I když je to třeba expediční cesta, chtějí mít určitý komfort.  V tom je obrovská změna. Lidé už nechtějí cestovat levně, chtějí si to užít naplno,” říká Fellner.

Podle podnikatele a nadšeného cestovatele, který každý rok stráví nejméně tři měsíce na cestách, se zájezdy s CK SEN podstatně liší od nabídky jiných cestovek. “Nejde jen o památky a krajinu. S klienty poznáváme místní život, kulturu i skryté kouty, které běžně neuvidí. Ukazujeme něco navíc,” doplňuje.

Třeba při cestě do indického Váránasí se tak lidé dostanou do tamní rodiny, kde se učí vařit indická jídla. “To na běžném zájezdě nemáte šanci zažít,” upozorňuje. Mezi top zážitky patří i pozorování medvědů grizzly při lovu lososů na Aljašce nebo sledování leopardů v Africe.

“Jsme skutečně nadosah. Naposledy mi skočil na střechu auta gepard. A v Indonésii se nám dokonce stalo, že malý orangutan přišel k jedné klientce, objal ji a nechtěl ji pustit,” usmívá se Pavel Fellner.

Největší bonus? Že za dva týdny zažijete víc než doma za půl roku. Vyčistíte si hlavu. „Na poznávacím tripu se ani chvíli nenudíte, zaženete stres,“ líčí s úsměvem. A když chcete, jde zájezd propojit i s klasickým odpočinkem. „Třeba na pláži po cestování po Srí Lance nebo oddechem na Maledivách.“

Největším cestovatelským hitem je prý i letos bezkonkurenčně Japonsko.

Klienti jako kompas

Nabídku CK SEN formují sami klienti. Firma mezi nimi pravidelně dělá ankety a průvodci sbírají tipy přímo na cestách. Díky tomu se program rozšiřuje průběžně, nikoliv jen jednou za rok. Každoročně přibude zhruba třicet nových zájezdů. Často i těch, kam se dřív cestovat nedalo.

Třeba jemenský ostrov Sokotra, pro bohatství fauny a flory přezdívaný Galapágy Indického oceánu. “Věřím, že se brzy vydáme i do jedné z nejkrásnějších zemí světa Myanmaru (bývalé Barmy), kde se po vojenském puči uklidňuje situace,” očekává Pavel Fellner.

Sám stále působí jako průvodce, především u cest tvořených na zakázku. V začátcích se s bratrem průvodcování učili za pochodu, ale časem se profesionalizovali a začali se soustředit na kvalitní přípravu průvodců. Proto založili vlastní cestovatelskou akademii, do které se ročně hlásí stovky lidí.

Pavel Fellner, generální ředitel CK SEN. Foto: Tomáš Škoda

“Nejlepší z absolventů pak vezmeme třeba do Maroka nebo Indie. Připravujeme je tam na krizové situace, a učíme je zvládat. Ti nejlepší z nich se po měsících intenzivních příprav můžou stát našimi průvodci,” popisuje přísný výběr Fellner. Cestovka má takových profesionálů okolo 120. 

Muž, který svůj život spojil s cestováním, zmiňuje další trend poslední doby. “Je skvělé, že stále víc rodičů i prarodičů bere za poznáním i děti. Nejvíc jim to dá od deseti let, kdy už vnímají souvislosti a cesta jim něco přinese,” říká. I on rád cestuje se svou ženou a dětmi. “Sdílíme společné zážitky, máme si o čem povídat a cítím, že držíme víc spolu,” usmívá se Pavel Fellner.