Dříve tu stály slévárny, továrny či nádraží, které přetékaly životem a každodenním shonem. Dnes jde o zanedbané a neutěšené lokality, kterým se místní vyhýbají, případně jsou obehnány ostnatým drátem. Brzy by se do nich však život měl znovu vrátit.
O tom, že je budoucnost Prahy v brownfieldech, mluví už několik let jak developeři, tak představitelé města. Aktuálně se v Praze plánuje zhruba 121 tisíc nových bytů. A celé dvě třetiny z nich chtějí developeři stavět právě na bývalých průmyslových nebo nádražních pozemcích.
Penta už staví první etapu projektu Masaryčka na desítky let nevyužívaných drážních pozemcích u Masarykova nádraží. Sekyra Group buduje Smíchov City na místě bývalého smíchovského nákladového nádraží.
A Central Group už začal prodávat byty v druhé etapě projektu Parková čtvrť na Žižkově, v místech, kde se ještě nedávno pravidelně konal bleší trh s veteší a o kus dál parkovaly na zarostlém plácku desítky osobních a nákladních aut.
Developeři plánují v následujících letech nalít do nových čtvrtí na brownfieldech desítky miliard korun. Tady je přehled investic do největších pražských projektů, které zřejmě otřesou pražským realitní trhem v základech.
Nákladové nádraží Žižkov – 33,5 miliardy
Ačkoli vůbec největším samostatným projektem je Smíchov City, které miliardář Luděk Sekyra buduje od loňského srpna, největší investiční injekci dostane v součtu bývalé žižkovské nákladové nádraží. O pozemky v třiatřicetihektarovém areálu se dělí tři investoři – Sekyra Group, Penta a Central Group.
Nejblíže výstavbě má poslední jmenovaná společnost, která naplánovala celkovou investici ve výši čtrnácti miliard. Její majitel Dušan Kunovský už zahájil prodej prvních, ještě neexistujících, bytů v projektu Parková čtvrť. Ta by se měla začít stavět na přelomu roku a první lidé by se do ní mohli začít stěhovat už v roce 2024.
V blokové zástavbě má vzniknout až 2600 bytů, pěší promenáda s jezírky a stromy a v přízemí bytových domů prostory pro obchody, služby, restaurace a kavárny.
V jižní části areálu pak chystá výstavbu za zhruba šestnáct miliard Sekyra Group, která počítá s výstavbou asi tří tisíc bytů. Tato část bývalého nádraží je ale oproti severozápadnímu cípu zatím stále pod stavební uzávěrou, a stavět se tam tak nezačne dříve než v roce 2023.
Sekyra se bude podílet také na přestavbě památkově chráněné nádražní budovy, kde má vzniknout sídlo pro Národní filmový archiv, muzeum architektury, komerční prostory nebo galerie.
Dalších 530 bytů za zhruba tři a půl miliardy bude stavět na žižkovském brownfieldu i Penta. Ani ta ale kvůli současnému stavu povolovacích procesů nepočítá se zahájením výstavby před rokem 2023.
Celkem má však postupně v areálu bývalého žižkovského nádraží a v jeho okolí v následujících letech vzniknout bydlení pro zhruba patnáct tisíc lidí.
Smíchov City – 20 miliard
Symbol proměny města ve 21. století. Tak mluví pražští plánovači z Institutu plánování a rozvoje (IPR) o čtvrti Smíchov City, která od loňského srpna vzniká na rozsáhlém brownfieldu mezi smíchovským nádražím a dopravním uzlem Na Knížecí.
Sekyra Group do téhle zanedbané části jinak oblíbené čtvrti hodlá napumpovat celkem dvacet miliard. A očekávaný výsledek? Téměř 400 tisíc metrů čtverečních bytových, kancelářských, obchodních a veřejných ploch včetně kilometrového pěšího bulváru.
Předpokládá se, že po kompletním dokončení projektu, tedy zhruba za dvanáct let, bude v nové čtvrti pracovat či bydlet dvanáct tisíc lidí.
Sekyra nyní v první stavební fázi ze čtyř buduje 405 bytů, které si už dokonce zájemci mohou koupit. Celkově by však na Smíchově měly vzniknout až dva tisíce bytů. První obyvatelé by se mohli stěhovat zhruba za dva roky.
Rohan City – 18 miliard
Druhá velká Sekyrova čtvrť Rohan City má, alespoň pokud jde o bydlení, ještě větší ambice. Nových bytů by tu na pobřeží mělo vzniknout 3250.
Firma už na Rohanském ostrově mezi Karlínem a Vltavou začala s výstavbou dvou bytových domů o čtyřech věžích, včetně Diamantů od architektky Evy Jiřičné.
Developer předpokládá, že na Rohanském ostrově najde bydlení a práci v součtu na jedenáct tisíc lidí a celkový objem investice tady pravděpodobně přesáhne osmnáct miliard korun. Poslední fázi výstavby chce Sekyra v Karlíně dokončit do roku 2035.
Westpoint – 14,4 miliardy
Central Group bude kromě Žižkova investovat také v Praze 6. Ve čtvrti Westpoint za 14,4 miliardy korun naplánoval 2200 bytů. Její urbanistické řešení navrhl ateliér architekta Jakuba Ciglera a konkrétní podobu domů teď developer hledá v rámci architektonického workshopu.
Stavět tady hodlá Central Group i čtyři mateřské školy a výstavba má podle optimistických odhadů začít na přelomu let 2023 a 2024.
Masaryčka – 10 miliard
Do lukrativního pozemku vedle Masarykova nádraží hodlá Penta investovat celkem deset miliard. První etapu projektu už skupina staví. Její součástí jsou dvě charakteristické budovy přímo u Masarykova nádraží, které navrhlo studio zesnulé architektky Zahy Hadid.
Dokončit je Penta chce v polovině roku 2023. Vzniknout tam má více než 22 tisíc metrů čtverečních komerčních ploch. A už na přelomu roku chce skupina zahájit i výstavbu hotelu na křížení ulice Hybernská a křižovatky U Bulhara. Zbytek projektu ještě čeká na změnu územního plánu a výsledky urbanistické soutěže.
Tesla Hloubětín – 7,1 miliardy
Celkem 7,1 miliardy korun vyhradil Central Group na výstavbu v bývalém výrobním areálu Tesly Hloubětín. Tam se v minulosti vyráběly například televizní a rozhlasové vysílače, pak výrobu vystřídaly sklady a v příštím roce by se na téměř sedmihektarovém pozemku měly začít stavět byty. Kunovského společnost jich chystá zhruba patnáct set, k tomu plánuje místo pro obchody, restaurace a další služby.
Sigma Modřany – 5,5 miliardy
A ještě jednou Central Group. Devítihektarový pozemek v Praze 4, na kterém se v rámci podniku Sigma Modřany dříve vyrábělo teplovodní potrubí pro Prahu, chce developer za 5,5 miliardy proměnit na čtvrť s 850 byty. Uprostřed čtvrti vznikne nové náměstí, promenáda se stromořadím a povede tudy i prodloužená tramvajová trať. Stavba by měla začít v roce 2024.