Taras Povoroznyk
28 let
908 tis. fanoušků
-
629 tis. fanoušků
Bambule, Pringles
merchandising, příjmy z YouTube
parkour, zábava
Příjem: 15 milionů korun
Kontroverzní král. Jeho videa občas zcela pomíjejí základní morální hodnoty - ať už jde o nebezpečnou jízdu autem v rychlosti 250 km/h či výsměšná slova malému chlapci, že nemá peníze na jeho produkty. Kvůli tomu je pro sponzory obtížně využitelný.
Taryho to ale mrzet nemusí. Jeho primárně dětské publikum ho zbožňuje. Jezdí s ním na kempy a hlavně nakupuje merch. E-shopové impérium o třech stovkách produktů s podobiznou či jménem ukrajinského rodáka loni utržilo chvályhodných 18 milionů korun. Odhad Taryho příjmů je tak velmi konzervativní.
***
Jak jsme to počítali?
Počty sledujících a lajků jsou fajn. Pokud je ale jejich držitelé nedokážou proměnit v podobně vypadající čísla na svých kontech, složenky jimi nezaplatí. Nás proto zajímá jediné: fungující byznys.
Zároveň zapomeňte na mediálně vděčné influencery, kteří svou dřívější popularitu s rozmachem digitálních platforem jen přifoukli. Hledali jsme osobnosti, které si svůj úspěch vydupaly ze země samy, od píky a na YouTube či Twitchi.
Své fanoušky si na sociální sítě nepřetáhly z jiné oblasti: předtím, než rozjeli své obsahové videokanály, jim fandila možná jejich maminka a pár kamarádů ze školní družiny. K dnešnímu úspěchu a ročním příjmům v řádů milionů korun se dostali natáčením videí – ať už jakékoli kvality – a postupným rozvíjením byznysových možností, které YouTube a ostatní sociální sítě nabízí.
Ačkoliv mnozí z nich fungují i na Instagramu a dalších platformách, YouTube je nadále považován za bernou minci, co se týče měřítka úspěchu, pro jejich sponzory a obchodní partnery. Proto je úspěšnost na globální videoplatformě i základním opěrným kamenem pro tento žebříček, při jehož sestavování Forbes vycházel z celého spektra příjmů, jež se dnes úspěšnému youtuberovi nabízí.
Patří k nim: základní reklamní příjmy z platforem (které umožňuje reklama na YouTube, na Twitchi i na Facebooku); dealy s jednotlivými platformami; přímé příspěvky od diváků a odběratelů (donaty na Twitchi, superchaty na YouTube, crowdfunding na Patreonu či Herohero); exkluzivní partnerství s produkty a brandy; placená propagace a product placement přímo v obsahu videí; účast na veřejných, firemních či soukromých eventech; prodej osobnostních práv včetně spojení vlastního jména s konkrétní značkou ve formě tzv. ambasadorství a v neposlední řadě prodej vlastního merche a produktů, jako jsou trička, kšiltovky, hrníčky a náramky s nepřehlédnutelným jménem milované youtubové star.
Pro konkrétní částky Forbes vycházel z kvalifikovaných odhadů ročních nezdaněných příjmů od července 2020 do června 2021. Čerpal z veřejně dostupných informací, diskusí se samotnými tvůrci a lidmi, kteří se v oboru pohybují dlouhodobě. Na sestavování žebříčku se výrazně podílela také společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu, zastupující podstatnou část nejvýraznějších tváří youtubové scény.