Ve svém okolí byste asi těžko hledali člověka, který si myslí, že starost o děti a rodinu patří výhradně ženám, že kontaktní sporty by měly být zásadně mužskou záležitostí anebo že na vedení pracovního týmu, či dokonce celého podniku ženy jednoduše nestačí.

Pak ovšem žijete v bublině, protože řada lidí má stále na ženy přesně takový pohled – a právě na něj se zaměřuje takzvaný femvertizing. Ten hledá cesty, jak může reklama přispět k rovnoprávnosti žen ve společnosti, a už několik let je v zahraničí trendem.

Jak tedy vypadají nejznámější kampaně na bourání stereotypů?

Ženy dokážou, co chtějí

Značka Under Armour se ve své komunikaci zaměřila na to, že ženy občas bojují s pochybnostmi a pocity nedůvěry v sebe samé. Ta často pramení z toho, jak jsou vnímány muži. Kampaň „I will what I want“ ale říká ženám, že pokud něco chtějí, dokážou to.

Značka vsadila na známé tváře, jakými jsou například modelka Gisele Bündchen nebo baletka Misty Copeland, a ve svých spotech je konfrontovala s výroky, se kterými se obě reálně setkaly.

Agentura: Droga5, 2014

Dívky nejsou z květin ani z marmelády

Tradiční ruskou písničku o tom, že dívky jsou ztělesněním jen těch nejjemnějších a nejsladších věcí, využila společnost Nike.

To, že píseň nepopisuje dívky například jako odhodlané a vytrvalé, si v nádherné reklamě uvědomí mladá zpěvačka, která ve svém vystoupení změní text tak, aby řekla, co všechno holky, dívky a ženy dokážou.

Agentura: Wieden+Kennedy, 2017

Děvčátko, které se postavilo symbolu Wall Street

Na genderový problém v komunikaci za poslední roky asi nejzajímavěji zareagovala americká investiční společnost State Street Global Advisors, která před symbol newyorské Wall Street – rozzuřeného býka – umístila nenápadnou sochu. Ta znázorňovala malé děvčátko v nebojácném postoji.

Firma chtěla upozornit na to, že i ve světě dravých financí mají ženy stejné právo na úspěch jako muži. Zároveň chytře přitáhla pozornost ke svému novému indexovému fondu, který se skládá ze společností s vysokým podílem žen ve vedení.

https://youtu.be/fADyZ2NL-xY

Agentura: McCann NY, 2017

Zviditelnit neviditelné

Zvýrazňovače Stabillo Boss používáte k tomu, abyste důležitou informaci na papíře vytáhli do popředí. Právě takto na to šel výrobce legendárních psacích pomůcek, když ve své reklamě zvýraznil to, co je podstatné a co by mělo být víc na očích. Totiž fakt, že u mnoha úspěchů či důležitých událostí často byly právě ženy.

Na historických fotografiích tak lépe identifikujete třeba Katherine Johnson – matematičku z NASA, která stála za úspěšným přistáním lodě Apollo 11.

Agentura: DDB Germany, 2018

Je dobře, že nám jednou začas značky připomenou, že v dnešní době můžeme naplnit svůj potenciál bez ohledu na to, zda jsme muži, nebo ženy. Ale je takový způsob upozornění na toto téma funkční?

Například zmiňované nebojácné děvčátko na Wall Street dokázalo upoutat pozornost, která měla v mediálním prostoru hodnotu desítek milionů dolarů. Vzhledem k rostoucí popularitě se tak z původně několikaměsíční instalace stala trvalá.