Psací stůl, vedle křeslo, na zemi položené boty. Kamera vše sleduje z nadhledu a pohybuje se směrem k oknu. Simuluje let mouchy. Nějak takhle to podle tvůrců reklamy ten bzučící tvor vidí. Náhle se let zastaví a divák se záhy dozví proč. Uprostřed místnosti visí klasická spirálovitá mucholapka, která právě splnila svůj účel. A zároveň potvrdila vcelku výstižný slogan spotu: Miliony příběhů uvázly na tomto papíru.
Mucholapka lapající – a vydělávající – miliony pochází z Česka, konkrétně z Papírny Moudrý v Židlochovicích u Brna, jednoho z největších světových výrobců pastí na tento polétavý hmyz. Jinak řečeno, když je v létě vedro a my nadáváme na otravné potvůrky všeho druhu, v Židlochovicích si mnou ruce, protože mají žně.
„Platí, že čím déle je teplo, tím je to pro nás lepší,“ vypráví ředitel a zakladatel podniku Libor Moudrý. O chování mouchy se toho za tu dobu už naučil docela dost. „Chová se intuitivně, nalétává na předměty visící svrchu ve středu místnosti, zásadně se vyhýbá koutům. Dále se také vydává za teplem a světlem, takže vyrábíme i mucholapky lepené na okna. Nemusí tam být ani nějaké vábidlo, protože je otázkou času, kdy se na ně moucha sama přilepí,“ říká Moudrý z pozice šéfa firmy, jejíž výrobky už chytily mraky much. Vždyť letos poslal do světa 71 milionů mucholapek.
Papírna Moudrý prodává do 39 zemí světa a klíčové zákazníky má v USA i v Rusku. Její loňský obrat činil 130 milionů korun a zisk před zdaněním milionů dvaadvacet.
Příběh židlochovických mucholapek se přitom začal psát už v roce 1935, kdy je v chemické fabrice vyráběli nejprve manuálně a později na poloautomatických strojích. Výroba pokračovala i po znárodnění pod hlavičkou Brněnských papíren, které za totality vyráběly asi půl milionu mucholapek.
Po revoluci, kdy byla polovina podniku vrácena původním majitelům, ovšem v tradiční produkt věřil málokdo. „Noví vlastníci měli za to, že mucholapce odzvonilo, a nepředpokládali, že ji bude v 21. století ještě někdo kupovat. Já měl naopak za to, že mouchy tu stále budou, a kromě plácačky je mucholapka to jediné, co na ně skutečně platí,“ vzpomíná s úsměvem Moudrý.
Bývalý zaměstnanec papíren si tedy od restituentů pronajal prostory a stroje a na výrobu mucholapek navázal. „Změnili jsme recepturu lepidla, zapracovali jsme na lákadle, zmodernizovali jsme design a ono se to až nečekaně rozjelo,“ popisuje rozjezd další etapy. Firma vyráběla každým rokem víc lepivých nástrah, postavila nové haly na okraji města a v současné době je v prodejích světovou dvojkou až trojkou. Největší konkurenty má v Polsku a Německu.
Zatím největší potíže, které vedly v roce 2004 málem až prodeji firmy, jí však způsobila konkurence čínská: zavalila trh levnými a nekvalitními mucholapkami, které podle Moudrého degradovaly samotný výrobek a málem způsobily, že lidé přestali v jeho účinnost věřit. Nakonec se to nestalo a zákazníci poznali, že jihomoravská mucholapka je až dvakrát účinnější než většina těch asijských – a dokázali si za ni připlatit.
Právě kvalitní lepidlo a vábidlo je podle Moudrého klíčem k novodobému úspěchu a patří k firemnímu know-how. Nejenže je lep účinný, ale z papíru nestéká ani při vysokých teplotách nad 50 stupňů.
Vedle mucholapek se postupně na jihu Moravy pustili i do dalších lapačů hmyzu. Vynášejí jim zejména feromonové lepicí pásy na šatní i potravinové moly. Končí na nich samečci zavíječe skladištního, moučného, datlového a paprikového. A samičky? Ty prý pak opuštěné z místa postupně odletí.
Pro českou firmu je důležité, že zmíněné pásky jsou označené jako monitorovací, a oficiálně tak slouží jen pro zjišťování počtu molů v domácnosti. Takové výrobky totiž nemusí mít atestaci účinné látky, která je jinak pro menší firmy velmi drahá.
V jednom případě ale udělali Židlochovičtí výjimku a drahý certifikát si pořídili. Moudrého totiž nadchla insekticidní křída proti mravencům. „Nakreslíte čáru, mravenec se jí dotkne a do 15 minut umře. Jednoduché, účinné, to jsme museli mít,“ chválí si trochu drsný nový produkt.
Kvůli relativnímu nasycení trhu mucholapek a povinným atestacím u účinných chemických látek se Papírna Moudrý rozhlíží i jiným směrem. Před rokem se například pustila na trh s vosky, nyní vyrábí ty štěpařské, na roubování vinné révy, ale i vosk na řemeny nebo speciální vosky do slévárenského průmyslu.
„Zatím v tom začínáme a zjišťujeme, kudy růst. Primárně je náš byznys stále postaven na boji proti hmyzu,“ tvrdí Moudrý s tím, že brouků i přes světový úbytek hmyzu leze a létá po světě tolik, že stále bude co lapat. Má dokonce jeden konkrétní plán: lep na šváby.
Papírna už vyvíjí své speciální lepidlo, které je pro výnosný byznys se švábolapkami podmínkou. Pak je tu ještě jedno zbožné přání – vyvinout lep na komáry. Libor Moudrý o něm mluví jako o svatém grálu: „Komáři jsou bez debat. Všechno, co se proti nim vyrábí, jsou de facto jedy. Pokud by se našla nějaká komárolapka, bylo by to skvělé. Nicméně komár funguje trochu jinak než moucha, a tak je potřeba přemýšlet.“