Zisk skupiny Pivovary Staropramen, která je dvojkou na českém trhu, v roce 2021 klesl o čtrnáct procent na 398 milionů korun. Skupině naopak vzrostly tržby za prodej výrobků a zboží o 520 milionů korun na 9,89 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 5,5 procenta.
Vyplývá to z výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin. Koncern kromě pivovaru Staropramen provozuje také ostravský pivovar Ostravar nebo chorvatskou společnost Zagrebačka Pivovara, který vaří pivo značky Ožujsko. Skupina v roce 2021 prodala 5,6 milionu hektolitrů piva. V meziročním srovnání to bylo o 330 tisíc hektolitrů více, což je nárůst o 6,3 procenta.
Skupina na českém trhu kromě českých piv značky Staropramen, Braník, Ostravar nebo Mustang nabízí také belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Od roku 2021 prodává také irská piva Guinness a Kilkenny.
Ukazatel EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, v roce 2021 meziročně stoupl o 7,1 procenta na 1,96 miliardy korun.
„Skupině se podařilo vylepšit tento ukazatel, i když po velkou část roku platila přísná omezení spojená s pandemií covid-19,“ uvádí výroční zpráva.
Ta také uvádí, že skupina kvůli pandemii koronaviru v roce 2021 částečně i úplně zastavila produkci sudového a tankového piva do restaurací a hospod a přešla na produkci piva v lahvích a plechovkách. Kvůli pandemii ale nepřistoupila k úplnému zastavení výroby a provozu pivovarů.
Skupina naopak loni rozhodla o ukončení výroby v Pardubickém pivovaru k 31. březnu letošního roku. Její část patrně přesune do pivovaru Ostravar. Valná hromada o tom rozhodla na konci loňského prosince. O ukončení výroby rozhodla proto, že v důsledku pandemie a vypuknutí války na Ukrajině nemohla uskutečnit své plány na rozšíření nabídky regionálních značek i navýšení produkce skupiny.
Celá skupina v roce 2021 měla přes 1600 zaměstnanců. Mateřskou společností celé skupiny je nadnárodní společnost Molson Coors Beverage Company, která patří k největším pivovarnickým společnostem na světě. Podle výroční zprávy zařadila značku Staropramen mezi své čtyři celosvětově nejdůležitější značky.
České pivovary podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven v roce 2021 uvařily 19,6 milionu hektolitrů piva, meziročně o 2,8 procenta méně. Snížila se také spotřeba piva na jednoho obyvatele ze 135 litrů v roce 2020 na 129 litrů. Objem výroby i spotřeba na hlavu klesaly druhým rokem.