Českou automobilku Škoda auto od 1. července povede současný šéf prodeje značky Volkswagen Klaus Zellmer, který ve funkci nahradí Thomase Schäfera. S odvoláním na své zdroje to dnes uvedl německý magazín Automobilwoche. Schäfer ode dneška převzal provozní řízení značky Volkswagen, zároveň ale do konce června povede i Škodu Auto.

Škoda, která stejně jako značka Volkswagen patří pod koncern Volkswagen, by v těchto dnech měla výběr nového šéfa podle očekávání oznámit. Týdeník Škodovácký odborář v únoru uvedl, že ve hře o šéfa Škody je devět uchazečů.

Automobilwoche před zhruba týdnem napsal, že v užším výběru jsou již jen dva kandidáti, dnes pak uvedl, že vítězem výběru se stal Zellmer. „Shodně to uvádí několik zdrojů,“ napsal magazín.

Schäfer do čela české automobilky přišel 3. srpna 2020, z funkce tak odejde téměř po dvouletém působení. V březnovém rozhovoru s deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl, že chce, aby si mateřský koncern Volkswagen vybral pro vybudování továrny na automobilové baterie Českou republiku. Schäferovu podporu označil FAZ za dárek na rozloučenou.

Kariéra pravděpodobného (Škoda Auto jeho jmenování zatím nepotvrdila) nového šéfa Škodovky je spojená hlavně se sportovní značkou Porsche, která je součástí koncernu Volkswagen. Do Porsche nastoupil v roce 1997 na pozici asistenta představenstva a jeho kariérní hvězda začala záhy stoupat.

Za třináct let už vedl aktivity Porsche v Německu a v roce 2015 dostal na starost lukrativní severoamerický trh. V září 2020 pak Porsche opustil a stal se šéfem prodeje, marketingu a poprodejních služeb Volkswagenu.

info Board Member for Sales, Marketing and After Sales at the Volkswagen Passenger Cars brand
Většinu pracovní kariéry Klaus Zellmer strávil u značky Porsche.

Pokud se informace Automobilwoche potvrdí, Zellmer do Mladé Boleslavi přijde v extrémně turbulentní době. Automobilka včetně dceřiných firem sice loni zvýšila zisk po zdanění o 65,5 procenta na 876 milionů eur, což je zhruba 21,6 miliardy korun, ale oproti očekávání vyrobila o 280 tisíc aut méně. Výrobní čísla srazil hlavně koktejl namíchaný z covidu-19 a nedostatku polovodičů.

Problémy s výrobou navíc trvají dál, protože pro změnu došly kabelové svazky vyráběné na Ukrajině. Škodovka proto už několik týdnů vůbec nevyrábí klíčový elektromobil Enyaq iV, model který má automobilku razantně posunout vstříc elektromobilní budoucnosti.

Do konce desetiletí se má totiž podíl elektrifikovaných vozidel na produkci automobilky vyšplhat na 50 až 70 procent. Premiéry by se pak měly dočkat i tři zcela nové elektromobily, které budou cenou a velikostí pod úrovní modelu Škoda Enyaq iV. Ten se aktuálně prodává za cenu lehce přes milion korun.

Problém bude muset nový šéf hasit v souvislosti s Ruskem, kde Škoda Auto loni prodala 90 tisíc aut, což je desetina celkové produkce. Veškeré aktivity v Rusku totiž kvůli válce stojí. A to jak prodej, tak i výroba ve dvou závodech, které kromě Ruska téměř stovkou tisíc aut zásobují i další země bývalého Sovětského svazu. Otazník navíc visí nad tím, jestli Rusko investice koncernu Volkswagen jednoduše neznárodní, což by znamenalo ztráty v miliardách eur.