Na Česko v pondělí spadla opona karantény, která nutí lidi se co nejvíce zdržovat mezi zdmi svého domu či bytu. Do zaměstnání sice chodit stále můžeme, mnoho firem (včetně Forbesu) ale preventivně nařídilo svým zaměstnancům pracovat z domova, pokud jim to jejich pozice jen trochu umožňuje.

Není proto divu, že digitální komunikační a organizační platformy se nyní prohýbají pod náporem videokonferencí a zasílání zpráv. Došlo to až tak daleko, že Microsoft v pondělí ohlásil výpadek své služby Teams.

Podle společnosti Productiv se provoz na podobných platformách agregovaně zvýšil v posledním měsíci o třetinu. I díky tomu, že mnoho z nich se rozhodlo vyjít svým uživatelům vstříc a nabídnout některé své funkcionality zdarma.

Podívejte se, které aplikace pomáhající udržet týmovou spolupráci v chodu i během karantény jsou dnes nejoblíbenější.

Teams

Softwarový komunikátor Teams od Microsoftu od konce ledna zaznamenal jen v Číně až 500procentní nárůst ve virtuálních schůzkách a konferenčních hovorech. Růst v desítkách procent teď podle mluvčího Microsoftu platforma zaznamenává i v domácích Spojených státech a v Itálii. Zájem je tak velký, že služba v pondělí spadla, a pro uživatele tak byla několik hodin nedostupná.

Technologický obr z Redmondu se v reakci na současnou pandemii rozhodl nabídnout prémiovou verzi Teams po dobu půl roku pro všechny zdarma. Platforma byla do té doby zdarma dostupná jen pro předplatitele služby Office Suite a pro školy. Firma si i díky tomu v žebříčku free workhome komunikačních aplikací v App Storu polepšila o několik příček, na čtvrté místo.

Hangouts Meet

Stranou nezůstává ani Google, patřící do skupiny Alphabet zakladatelů Larryho Page a Sergeje Brina. Ten se také rozhodl některé své platformy pro firemní videokonference jako Hangouts nebo Classroom rozšířit zdarma. Nově pro zákazníky G Suite do konce června umožňuje například provádět konferenci o počtu až 250 lidí s možností záznamu bez jakýchkoli příplatků.

Na oblíbenosti platformy se to ale ve Spojených státech neprojevilo, stále drží svou desátou pozici. V koronavirem těžce zasažené Itálii však byla situace opačná, tam se Hangouts a Classroom staly nejstahovanějšími byznysovými aplikacemi předminulého týdne.

Zoom

Zcela jiná je ovšem situace u další americké služby Zoom, která se loni stala nejoblíbenější byznysovou komunikační aplikací. I letos patří mezi hvězdy, pokud jde o počet stažení nejen na americkém, ale i na dalších 11 trzích, kde drží prim v rámci iOs i Androidu.

Podle dat společnosti Productiv, která měří využívání softwaru zaměstnanci, se provoz na Zoomu zvýšil od začátku února o 30 procent (u Teams od Microsoftu to bylo 20 procent). Projevilo se i to, že Zoom například zdarma navýšil časové limity pro free videokonference v Číně, Japonsku, Itálii i ve Spojených státech. Jeho služba jinak stojí od 15 do 20 dolarů měsíčně.

Výsledkem nárůstu oblíbenosti této služby je i pětinový nárůst akcií od konce ledna, což potěšilo alespoň některé investory, kteří v době krvácení trhů spíše počítají ztráty.

Webex

Na poli videokonferencí není žádným nováčkem ani americké Cisco. Přes jeho platformu Webex Meetings se ročně uskuteční přes půl miliardy virtuálních setkání. Cisco se podobně jako jeho konkurenti rozhodlo ulehčit všem situaci a nově nabízí volnou devadesátidenní licenci pro všechny uživatele. Tedy i ty, kteří doposud nejsou jeho zákazníky.

Cisco zároveň rozšířilo možnosti Webexu o neomezené volání, funkci VoIP či konference s až stovkou účastníků. Služba bude navíc dostupná zdarma celosvětově, tedy nejen v zemích, jež se s koronavirem aktivně potýkají.

Slack

Možná trochu překvapivě se zcela opačným kurzem vydala světoznámá komunikační organizační platforma Slack, jejíž akcie na začátku měsíce propadly o 20 procent. Slack sice také zaznamenává nárůst trafficu, v poslední době se ale potýká s prohlubujícími se ztrátami, což potvrdil i na začátku měsíce v prezentaci finančních výsledků za poslední čtvrtletí loňského roku.

Ukázalo se, že Slack zdvojnásobil ztrátu a ani výhledy pro letošní rok nejsou růžové. Služba totiž funguje jako freemium model, a i když o ni nyní roste zájem, není jasné, zda se nárůst uživatelů přetaví i do nárůstu počtu platících uživatelů.