To, na co hledíme, nevzniklo z viditelného. Biblická věta sedí na úspěch Jaroslava Klímy, jehož mikroskopy značky Tescan pronikaly do neviditelné říše tak dokonale, až firmu prodal za mnoho miliard korun. Teď se Klíma snaží o zázrak číslo dvě. A opět kouzlí s neviditelnem.

Dlouhou chodbou se nesou tlumené údery hůlky, díky nimž je slyšet, jak odkapává čas. Ťuk – ťuk – ťuk. Jaroslavu Klímovi je pětasedmdesát, jeho kroky už nejsou mladé, na rozdíl od očí nad výrazným nosem. Těžiště těla nachyluje při chůzi k ruce s hůlkou; cestou přiznává zdravotní problémy úměrné věku, nestěžuje si však, pouze konstatuje.

Mnohem důležitější je, kam Jaroslav Klíma zrovna míří: z prostor jedné firmy se chodbou přemísťuje do druhé a dveře, které obě společnosti oddělují, oddělují i etapy jeho profesního života. Klíma zavírá dveře za firmou Tescan a vstupuje jimi do firmy Telight: Tescan je velkolepou minulostí, Telight nadějeplnou a horkou přítomností.

„Pane Klímo, myslíte, že lze s Telightem dosáhnout byznysového déjà vu? Tedy zopakovat megaúspěch, který se podařil s Tescanem?“ „Doufám, že ano. Podmínky pro to skutečně jsou.“

Je třeba připomenout předchozí triumf k pochopení, jak kurážné ambice Klíma právě vyslovil. K pochopení, jak mocně věří, že i se stávající firmou globálně prorazí. Najednou to vypadá, že hůlka se dá použít i jako kord.

Jaroslav Klíma změnil firmy, nikoli adresu. Telight je ve stejné budově jako Tescan, jež svým protáhle úzkým tvarem a kulatým oknem v průčelí evokuje loď plující brněnskou Libušinou třídou.

Bájná kněžna, po níž je ulice pojmenována, viděla věci skryté běžnému zraku, prakticky totéž umějí zařídit produkty Tescanu i Telightu. V obou případech jde totiž o mikroskopy. Ve výrobě přístrojů pro pozorování okem neviditelných částic a předmětů leží Klímův byznys „odjakživa“.

Tescan založil s kamarády v roce 1991, a byť někdy všichni kráčeli údolím smrti, v němž šlo firmě o holé přežití, postupně se jejich mikroskopy používaly ve spoustě oborů, od barev na vlasy přes trhliny v kolejnicích až po testování vesmírného prachu.

Poněvadž Klíma cítil, že Tescan dosáhl v růstu stropu a v boji se světovou konkurencí se potřebuje opřít o ještě větší sílu, byla firma krátce před Vánocemi 2022 za dechberoucí částku sedm až devět miliard korun prodána americké společnosti Carlyle.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.