Musíme něco dělat, rozohní se členka představenstva České spořitelny Daniela Pešková, když popisuje, jak se zhoršuje finanční zdraví Čechů. Spořitelna letos chystá několik novinek, které mají pomoct lidem s rodinným rozpočtem. A klíčovou roli v tomu bude hrát digitální svět.
Vysoká inflace a nejistota trápí čím dál víc Čechů. Jak se to projevuje u vás v bance?
Vidíme, jak se zdražování, a hlavně rostoucí náklady spojené s bydlením propisují do hospodaření českých domácností. Zcela jasně je patrné, jak se zvětšuje počet domácností, které jsou pod hranicí chudoby. Podle průzkumu sociologa Daniela Prokopa je skoro pětina domácností pod hranicí chudoby a to my vidíme i v datech.
Co přesně se dá z dat vyčíst?
Takřka polovina klientů, kteří Českou spořitelnu využívají jako hlavní banku, tedy skoro milion lidí, nemá našetřenou ani krátkodobou rezervu. Jakýkoli neplánovaný větší výdaj vykolejí jejich domácí rozpočet. Člověk by měl mít našetřeno alespoň na tři až šest měsíců na své běžné výdaje, ale většina z těchto klientů si ani není schopná peníze pravidelně odkládat. A množství takto zranitelných lidí rychle stoupá.
Co s tím může banka dělat?
To je pro nás dnes jedno z největších témat. Hledáme řešení, abychom se nevěnovali jen lidem, kteří mají přebytek peněz, ale abychom dokázali pomoci velké části společnosti bojující s měsíčním rozpočtem. Letos přijdeme na trh s několika nástroji nebo produkty, které půjdou přesně tímhle směrem. Řešíme, jak lidi motivovat, aby měli alespoň krátkodobou rezervu.
Jak to uděláte, když vidíte, že na vytváření rezervy prostě nemají?
Mám k tomu velkou pokoru a je mi jasné, že to nebude lehký úkol. Jednou z věcí, o kterých přemýšlíme, je například zaokrouhlování plateb, kdy si člověk sice v malém, ale pravidelně bude odkládat peníze na spoření. Zvažujeme i slevy na potraviny pro nejohroženější skupiny.
Který z návrhů je zatím nejdál?
Testujeme, jak pomoct lidem, aby dostali příspěvek na bydlení. Nárok na něj má asi pětina českých domácností, ale čerpá ho jen zlomek z nich. Buď nevědí, že mají nárok, nebo je pro ně složité se v tom vyznat. Zjišťujeme, jak je můžeme u nás v portfoliu najít a jak jim nabídnout pomoc. Jde o desítky tisíc lidí, už v pilotním testu jsme oslovili asi osm tisíc klientů a třetina z nich okamžitě zareagovala, to je ohromné množství.
Jakou roli v tom hrají technologie?
Abychom zasáhli velké množství lidí, musí to fungovat digitálně. Na druhou stranu část klientů musíme ve využívání technologií stále edukovat a v tom hrají nenahraditelnou roli naši lidé v regionech. Máme 400 poboček a chceme je dlouhodobě držet, i proto, že dnes mnohem víc fungují jako poradenská místa například právě pro využívání digitálních nástrojů.
Zlepšuje se digitální gramotnost v bankovním světě?
Určitě. Pandemie neuvěřitelně akcelerovala jak platby přes mobil, tak využívání mobilní aplikace a sledovali jsme ohromný přesun lidí do online prostoru. Tempo digitalizace klientů se zvýšilo v průměru o třetinu a vůbec největší nárůst byl ve skupině lidí nad šedesát let.
Jaké moderní služby se díky tomu Češi naučili využívat?
Největší fenomén je placení kartou, tam byl nárůst obrovský. Jednoznačným trendem jsou platby přes mobil a celkově mobilní bankovnictví. Novinkou jsou virtuální karty, které zatím s Visa nabízíme jako jediní na trhu. Jde o kartu, ke které ale neexistuje žádný plast. Může mít dlouhodobou platnost jako klasická karta, ale může být i jednorázová. Člověk si ji sám vygeneruje a může ji typicky využít ve chvíli, kdy třeba nakupuje na neznámém e-shopu a obává se, jestli je bezpečný.
Jaké další inovace přijdou v nejbližší době?
Spolu s ČNB chystáme možnost, kdy si lidé mezi sebou budou moct posílat peníze, aniž by museli znát číslo účtu toho druhého. Bude stačit třeba telefonní číslo nebo e-mail. Takové zjednodušení je jednoznačný směr, kterým půjdeme dál.