Která automobilová značka roste nejrychleji v Evropě? Ne, není to nikdo z Číny. Vítězem je španělská Cupra. Věří si i na Ameriku.
Mnozí ten krok nechápali, ale poměrně rychle se ukázalo, že měl smysl. Španělský Seat si dlouhodobě vedl dobře, ale najednou se vedle něj v roce 2018 objevila sesterská značka Cupra.
Výraz Cupra, který vznikl složením slov Cup a Racing, nespadl z nebe. Seat jím označoval ostré sportovní modely. Jenže Cupra najednou znamenala víc. Stala se z ní samostatná značka zaměřená na výkonné vozy.
V tu dobu stál v čele Seatu Ital Luca de Meo, nynější šéf francouzské skupiny Renault. Byl to právě on, kdo nejprve v rámci Seatu a poté i v centrále Volkswagenu ve Wolfsburgu protlačil, aby se Cupra stala dalším koncernovým autonomním brandem.
Prošlo to a Cupra začala dělat zajímavá čísla. V roce 2018 prodala přes čtrnáct tisíc aut, přičemž v plánu bylo prodeje v dalších třech až pěti letech zdvojnásobit. Šlo to ale mnohem rychleji, protože už o rok později Cuprou jezdilo skoro 25 tisíc řidičů a i během covidu byl procentuální růst prodejů dvouciferný.
A brandu se daří i teď. Dokonce tak, že se Cupra stala nejrychleji rostoucí automobilovou značkou v Evropě. Loni padl milník v podobě 800 tisíc vyrobených aut, přičemž jen loňské prodeje dosáhly na skoro čtvrt milionu vozů.
Nejvíc na odbyt šla v Německu a v domácím Španělsku. Nebylo tak velkým překvapením, když v anketě magazínu Auto Motor und Sport necelých sto tisíc Němců, což bylo 72 procent hlasujících, označilo značku Cupra jako „automobilku, která udává současné trendy“.
Foto se souhlasem Cupra
Kompletní modelová řada španělské Cupry
Na úspěchu Cupry, která aktuálně nabízí už sedm modelů, přičemž letos přibude osmý, se od samého začátku přímo ve Španělsku podílel i Tomáš Navrátil, jenž od ledna šéfuje zastoupení značek Seat i Cupra v Česku.
Pro Seat už doma pracoval, ale před jedenácti lety přišla nabídka na přesun do Martorella, centrály ležící jen kousek od Barcelony.
„Dostal jsem nabídku s tím, že chystají velký projekt. Sháněli někoho, kdo bude řešit, jak se promění podoba showroomů Seatu po celém světě. Hodil se jim člověk, který ví, jak prodejci a importéři v jednotlivých zemích přemýšlejí. A já jsem to know-how z Prahy měl,“ popisuje Navrátil cestu, která ho i s rodinou přenesla do Katalánska.
Navrátil pak tři roky plánoval a realizoval proměnu víc než dvou tisíc prodejních míst Seatu v sedmdesáti zemích celého světa.
„Když už víte, jak to bude vypadat, musíte hledat globální dodavatele, protože potřebujete, abyste byl schopný to samé udělat v Mexiku i v Česku,“ vypráví Navrátil, který při tom musel myslet i na rozdíly v legislativě nebo přírodních podmínkách jednotlivých států. „Jinak musí fungovat showroom v Mexiku a jinak v Norsku,“ dodává.
Foto se souhlasem Cupra
Tomáš Navrátil, šéf zastoupení značek Seat a Cupra v Česku
Mezitím ale do čela Seatu přišel Luca de Meo. A jedna z myšlenek, které si přinesl, souvisela se vznikem nového brandu Cupra. Cíl? Oslovit skrze něj zákazníky, kteří nechtějí auto od mainstreamové značky, ale například z finančních důvodů nemají ani na vůz prémiového výrobce.
„A tuhle díru na trhu, kde nikdo nebyl, měla opanovat Cupra. Bez dobrého vysvětlení to možná znělo divoce, navíc v době, kdy automobilky v Evropě spíš zanikaly. Ono to ale dávalo smysl a za sedm let prodaných 800 tisíc aut to potvrzuje,“ poukazuje Navrátil.
V roce 2016 se naplno rozjela příprava na spuštění nové značky. Tomáš Navrátil dostal za úkol připravit na její příchod všechny trhy mimo Evropu. Nejprve v rámci showroomů Seatu a poté i ve vlastních prostorách. „S tím, jak se přidávaly další a další modely, Cupra musela být samostatná,“ doplňuje.
Čím to, že Cupra uspěla? Podle Navrátila je to především díky odvážnému sportovnímu designu, jenž se propojil s aktivním životním stylem jejích zákazníků. Cupra na tom navíc postavila i silný marketing, kdy se od začátku spojuje například s různými sportovci nebo kreativci zaměřenými na design, umění i módu.
Už několik let je například oficiálním partnerem fotbalové Barcelony, s níž má smlouvu až do roku 2029, což v praxi znamená, že za volantem některého z modelů Cupra jezdí i samotní hráči a hráčky slavné „Barcy“ sledovaní stovkami milionů fanoušků z celého světa.
Foto se souhlasem Cupra
Hráči fotbalové Barcelony s vozidly Cupra
Možná ještě silnější než propojení s fotbalem je v případě Cupry napojení na hru padel, nejrychleji se rozvíjející sport v Evropě. Cupra se už v roce 2019 stala globálním partnerem World Padel Tour a i v rámci jednotlivých zemí se snaží tento sport podporovat a propagovat.
V Česku je například partnerem Padel Powers, největší tuzemské padel arény stojící na pražském Smíchově.
Tomáš Navrátil ale u budování showroomů neskončil. V Cupře se přesunul na pozici, v rámci které měl na starost uvádění značky na nové zámořské trhy.
Třicet týdnů z celého roku tak v posledních letech strávil na cestách po celém světě, zatímco jeho rodina zůstávala ve Španělsku. To se nezměnilo ani nyní, když se Navrátil profesně vrátil zpět k importérovi Porsche Česká republika, kde původně začínal a kde má na starost značky Cupra a Seat.
„Máme dva kluky, kteří ve Španělsku vyrostli, kde jsou doma. Já proto do Barcelony létám na víkendy,“ říká Navrátil, jehož zpátky domů podle jeho slov přilákala rostoucí dynamika českého trhu. „Loni jsme za celý rok prodali 2200 aut. Jen za první letošní čtvrtletí už jich ale bylo tisíc,“ vypočítává.
Na rostoucí význam tuzemského trhu ukazuje také akce, kterou Cupra tento týden spustí v Praze. Na hladinu Vltavy u Karlova mostu totiž pošle SUV model Terramar na speciální platformě, která auto proměňuje v loď.
„Loni jsme to představili v Barceloně a Česko je první z dalších zemí, kde to bude k vidění. Je to něco, co vytváří skvělý wow efekt, který chceme přinést i do Prahy,“ láká Navrátil.
Foto se souhlasem Cupra
Automobil značky Cupra
Značka Cupra má ale před sebou ještě jeden zásadní krok. Je jím ambiciózní vstup na severoamerický trh, který by se měl odehrát v roce 2030. Mluví se i o tom, že právě pro americký trh by měla Cupra postavit jeden speciální model, který bude větší než ty v současné nabídce, aby lépe vyhověl požadavkům Američanů.
Vyrábět se bude nejspíš přímo v USA v zatím nespecifikovaném závodě koncernu Volkswagen. Tím by se počet zemí, kde se Cupra vyrábí, zvýšil už na šest. Aktuálně totiž sjíždí z výrobních linek ve Španělsku, Německu, Maďarsku, České republice a v Číně.
Vedení španělské značky vzhledem k několikaletému horizontu spuštění prodeje zatím příliš nevzrušují ani celní bitvy rozpoutané americkým prezidentem Donaldem Trumpem.
„Jsme optimističtí, že se svět nějakým způsobem vrátí k dohodě o volném obchodu mezi různými kontinenty nebo na úrovni, která je přijatelná,“ sdělil oborovému magazínu Automotive News Sven Schuwirth, výkonný viceprezident pro prodej a marketing značek Seat a Cupra.