Cesta nákladního vlaku z Bohumína do Aše aktuálně trvá šest dnů. „To je neuvěřitelně dlouho. Vysokorychlostní tratě by přitom nejen zkrátily dojezdový čas spojů, ale především uvolnily tratě pro nákladní dopravu,“ poukázal partner advokátní kanceláře White & Case Vít Stehlík na ideové konferenci Forbesu Lepší Česko, která se konala minulý týden v Karlových Varech.
„Kdybych měl zmínit jen dvě věci, na které by se Česko mělo zaměřit, byla by to právě dopravní infrastruktura a jádro,“ pokračuje.
„Vždy jsme byli jadernou zemí, máme skvělý tým odborníků, a pokud jadernou energii nezachováme jako prioritu, přijdeme o obrovskou devízu,“ míní ostřílený advokát, který se zaměřuje především na oblast energetické a stavební transakce a PPP projekty (partnerství veřejného a soukromého sektoru – pozn. red).
V kontextu české infrastruktury také vyzdvihl význam toho, aby se do velkých projektů mohly zapojit tuzemské firmy. Jedním z konkrétních příkladů je podle něj úspěšná výstavba dálnice D4 směrem na Písek formou takzvaného PPP projektu.
Projekt, jehož příprava trvala více než sedm let a komplikovala jej nejen nejasná legislativa i politická nálada, se nakonec podařilo dokončit. Podle Stehlíka je spolupráce veřejného a soukromého sektoru jedním z nástrojů, jak zrychlit výstavbu klíčové infrastruktury.
„Samozřejmě, že by některé věci šlo udělat dříve, často nám ale chyběla odvaha. Slovensko realizuje PPP projekty téměř o dekádu déle. U nás to zpomalily složité povolovací procesy a problémy s vyvlastněním, ale situace se zlepšuje,“ myslí si partner kanceláře a vedoucí právního týmu, který s projektem radil ministerstvu dopravy.
Podle Stehlíka máme v Česku tendenci všechno kritizovat, ale zapomínáme ocenit, co se podařilo. „Ano, stále nám chybí pražský okruh, dálnice D35 jako úleva pro D1 nebo dálniční spojení s Rakouskem. Ale za posledních deset let se toho udělalo hodně,“ podotýká advokát.
Stehlík, který v advokacii působí přes dvě dekády, vyzdvihl i nové zákony a nástroje, které Česku pomohly: „Máme urychlovací zákon, specializovaný úřad DESU pro energetické stavby, používáme mezinárodní standardy smluv. A co se povedlo, je dálnice D4 – to byla pro Česko velká úleva.“
Je to tedy jen otázka peněz? „Ano, ale i právního rámce a institucionální podpory. Stát musí své úředníky brát jako partnery, školit je a chovat se k nim s respektem. Soukromý sektor by měl spolupracovat, ne jen taktizovat,“ dodal Stehlík.
PPP projekty, jako je D4, mohou být podle něj stabilní součástí řešení. „Když je dobře nastavíte, jsou mimo rozpočtové limity a neomezují státní dluh. Navíc investor musí postavit infrastrukturu tak, aby byla odolná a snadno udržitelná. PPP není jen o výstavbě, ale i o dlouhodobém provozu a kvalitě,“ je přesvědčen advokát.