Regulace, předpisy, normy, nové směrnice. To byla nejčastěji zmiňovaná slova šéfa představenstva a generálního ředitele české rafinérské a petrochemické skupiny Orlen Unipetrol Mariusze Wnuka. Pronášel je v Karlových Varech na konferenci Lepší Česko pořádané Forbesem, kde se v minulém týdnu sešla intelektuální elita napříč všemi obory z celého Česka, ale i ze zahraničí.
„Kdyby můj proslov měl být videoklip, teď by měla nastoupit vážnější hudba. Protože vám řeknu, jak vypadá každodenní život výrobců energií v Evropě. A vypadá takto: regulace, předpisy, normy, směrnice,“ začal Wnuk popisovat evropské byrokratické soukolí.
Byrokracie podle něj firmu zahlcuje, což způsobuje, že se soustředí zejména na její plnění, což ji ale brzdí v dosahování transformačních a ekologických cílů vycházejících z Green Dealu.
„Soustředíme se pouze na dodržování byrokratických postupů a na dodržování dalších. Ztratili jsme zdravý rozum,“ spílal Wnuk směrem k všudypřítomným regulacím před zaplněným sálem Císařských lázní.
Vzápětí dal příklad z ranku elektromobility, pro představu, kam vede přílišná regulace. Zmínil zemi s největším podílem elektromobilů v Evropě, Norsko, které nicméně není členem Evropské unie.
„Bez zelené dohody dělají totéž co my, ale daleko rychlejším tempem. Je tam korelace mezi předpisy a výsledky,“ uvedl Wnuk, který v červnu v čele firmy vystřídal Tomasze Wiatraka.
Následně zmínil i regulace kolem vodíku, v kterém Orlen Unipetrol vidí budoucnost energetiky. „Dá se využít v dopravě, průmyslu, ale regulace kolem něj je příliš složitá,“ myslí si šéf skupiny, která loni do modernizace výrobních technologií investovala téměř třináct miliard korun.
Na závěr prezentace ale našel jeden pozitivní příklad, který vidí ve zrychleném postupu při povolování investic do obnovitelných zdrojů energie. Urychlení a zefektivnění celého procesu podle něj usnadní firmám plnění cílů evropské zelené dohody.
„Toto nařízení je fakticky deregulací. A to je i má myšlenka. Měli bychom se zaměřit na zjednodušování postupů a rozšířit je i do dalších částí ekonomiky. Pomohlo to i naší zemi (Polsku), když jsme zjednodušili regulace v silniční dopravě nebo ve výstavbě budov,“ uzavřel Mariusz Wnuk.