Celodenní nálož novinek ze světa sociálních médií a digitálního marketingu, spíkři z NASA, Reeboku nebo KLM, hvězdy YouTube na pódiu a kontinuální show zakončená prvním vystoupením Leoše Mareše v angličtině.
Konference Engage 2016 pražského startupu Socialbakers do Fora Karlín přitáhla ty nejzajímavější profesionály z celého světa, kteří vědí, kudy se bude ubírat komunikace značek na sociálních sítích. A taky početné publikum, které si jejich tipy, úspěchy i přiznané průšvihy přišlo vyslechnout. My jsme v něm byli taky a to nejdůležitější jsme si zapsali do poznámek, které teď s vámi sdílíme.
Jan Řežáb, spoluzakladatel Socialbakers a člen globálního výběru amerického Forbesu 30 pod 30.
1.Úsvit botů a lidský přístup
V budoucnosti si čím dál méně budete na Facebooku nebo Twitteru psát se skutečnými lidmi, předpověděl už v úvodní keynote spoluzakladatel Socialbakers Jan Řežáb. Firmy začínají více či méně experimentovat s naprogramovanými chatovacími boty, kteří vám pomohou rezervovat si hotel nebo objednat donášku jídla tak, jak to dnes má na starosti zákaznický servis.
Nejvíc nás zaujala přednáška Gerta Wim ter Haara, manažera sociálních médií nizozemských aerolinek KLM. Jen za první měsíc jejich bota naprogramovaného přes platformu FB Messenger využilo 115 tisíc zákazníků. Robot jim přímo v aplikaci vygeneruje letenku, připomene jim, že je čas dostavit se ke gatu, nebo změní sedadlo v letadle. „Buďte tam, kde jsou vaši zákazníci. Ale nezapomínejte přitom na empatii a lidský přístup. Ne nadarmo se říká sociální média,“ upozorňuje Gert Wim ter Haar.
Jinou „robotickou“ zkušenost nabídla prezentace Veroniky McGregor z NASA. „Nebuďte robot, i když jím jste,“ nabádá. NASA si na Twitteru dokázala získat pozornost fanoušků tím, že za vozítko Mars Curiosity tweetuje v první osobě. Strategie NASA rovněž sází na lidský hlas a komunitní potenciál, který sociální média přinášejí.
2. Snapchat je král
Twitter je stručný, Instagram je na pěkné věci a Snapchat je pro skutečný život, teď a tady. Pokud jako značka tuto síť ještě neberete vážně, měli byste rychle změnit názor. Snapchatová kampaň Coca-Coly s názvem #TasteTheFeeling se v podání českých youtuberů Teri Blitzen a Johnyho Machetteho zařadila mezi ty nejúspěšnější v rámci celé nápojové skupiny.
Za dva dny si ji na Snapchatu pustilo 21 tisíc lidí. To ale není nic oproti britskému youtuberovi Alfiemu Deyesovi, jehož příběhy na této síti sleduje 16 milionů uživatelů denně.
3. Pořád ještě pochybujete o síle vlivných internetových celebrit?
Youtubera Alfieho v sále neznal téměř nikdo, mohl tedy nerušeně procházet mezi stoly, bavit se s českými vlogery nebo ochutnávat ovocné knedlíky, které catering návštěvníkům nabízel jako dezert. Před Forem Karlín ale bylo vše jinak. Celý den Brita trpělivě vyčkávala skupina náctiletých fanynek, a jakmile se vynořil na denní světlo, začalo několik desítek minut podepisování a focení.
Alfieho kanály PointlessBlog a PointlessBlogVlogs na YouTube odebírá více než 8 milionů fanoušků po celém světě. Vydal i vlastní knihu, prodává tisíce triček, mikin a dalšího zboží s vlastním logem a samozřejmě spolupracuje i se značkami. Z nabízených spoluprací si jich ovšem vybere pouhých 3 až 5 procent. Důkaz jeho vlivu? Moderátor bloku zmínil ve vysílání na síti Periscope Alfieho jméno a do pěti minut jeho živý přenos sledovalo přes pět tisíc lidí.
4. I lokální značka má globální potenciál
Prezentace Juliena Jalouzeta z Paris Saint-Germain nadchla i ty, kteří do té chvíle nevěděli, že se jedná o slavný fotbalový klub. Jalouzet demonstroval, jak se dá kreativně pracovat s lokálním klubem v globálním kontextu. Pro obsah publikovaný na profilech PSG využívá popkulturní reference (třeba znělku ze seriálu Hra o trůny) i speciální akce pro fanoušky, kteří se přímo na stadion zřejmě nikdy nepodívají.
S nejsilnějšími lokálními komunitami PSG komunikuje na zvláštních twitterových účtech v arabštině, švédštině, indonéštině, portugalštině a španělštině. Na zápasy pak pařížský klub zve profesionální instagramery, kteří pořizují fotky pro klubový profil na síti Instagram. Podle Jalouzeta dodávají reportážím ze zápasů úplně novou, autentickou perspektivu.
5. Zásady obsahové spolupráce: používejte svůj hlas
Nejzábavnější prezentaci měli zástupci satirického serveru The Onion aneb „nejlepšího zpravodajského zdroje v Americe“. Jordan David a Hassan S. Ali prezentovali, jak může médium spolupracovat se značkami.
Jejich studio The Onion Labs vytváří advertorialy, které zapojují spolupracující značku a zároveň zachovávají DNA, které z The Onion dělá jeden z nejvtipnějších serverů na internetu. Pokud chtějí zadavatelé co nejlepší výsledek, nezbývá jim nic jiného než médiu naprosto důvěřovat a nesnažit se měnit jeho tón.
„Je důležité, abyste si byli vědomi charakteru své značky. Nemontujte se do témat, se kterými nemáte nic společného. A používejte svůj vlastní hlas. Pokud jste ho ještě nenašli, hledejte dál,“ loučili se David a Ali.