Nové 3D tiskárny se používají k výrobě lecčeho – šperků, součástek do aut, zbraní, protéz, domů, zvládnou dokonce i náhražky orgánů. Amsterodamská společnost MX3D teď ale chce s jejich pomocí postavit kovový most přes jeden z kanálů v nizozemské metropoli.

MX3D chce ke stavbě mostu využít robotické 3D tiskárny, které tisknou lanu podobné struktury, a to v jakémkoliv směru. Vlastně se dá říct, že tihle 3D roboti umějí „kreslit“ do prostoru.

most I

„Pevně věřím v budoucnost digitální výroby a zároveň lokální výroby v ‚nové řemeslo‘. Tento most jasně ukazuje, že 3D tisk proniká do výroby funkčních objektů o velkém měřítku a taky do oblasti udržitelných materiálů a přitom dovoluje nevídanou svobodu formy,“ říká designér projektu Joris Laarman na webové stránce projektu MX3D.com. „Symbolika mostu vytváří dokonalou metaforu spojení toho nejlepšího z mostu budoucnosti a starého města.“

Technologický webový magazín CNET uvádí, že Laarman vytvořil dva typy 3D tiskáren, které budou most „kreslit“. Jsou to MX3D-Resin a MX3D-Metal čili MX3D-pryskyřice a MX3D-kov. Pro tento projekt budou 3D tiskárny zkombinovány se svářečkou. Video níže ukazuje, jak MX3D-Resin funguje:

Natavený kov se bude při stavbě přivařovat k základnám mostu postaveným na obou stranách kanálu (konkrétní místo, kde bude most stát, se zatím nevybralo). Po natažení ocelových spojnic si 3D tiskárny vytvoří také vlastní podpůrné struktury, aby mohly fungovat bez pomocných konstrukcí. Na každé straně kanálu budou „črtat“ mostní linie současně dva roboti a všichni čtyři se setkají uprostřed. Jako kov ke stavbě mostu bude použit nový kompozit pevný jako ocel, který vyvinula univerzita v Delftu.

MX3D už robotické 3D údajně tiskárny otestovala a vyladila. Vlastní stavba mostu dlouhého 7,3 metru má začít v roce 2017. Podle webu Fast Company potrvá robotům překlenutí kanálu jen dva měsíce.

mostek

Mezi partnery MX3D jsou například společnosti Autodesk, Heijmans, ABB Robotics, Lenovo, stejně jako amsterodamská radnice.

Bude-li 3D tisk mostu úspěšný, mohla by se technologie úspěšně rozšířit. Například ve 102 největších metropolitních oblastech Spojených států se přes mosty denně uskuteční více než dvě stě milionů přechodů. Americká profesní organizace American Society of Civil Engineers přitom upozorňuje na to, že každý devátý most má strukturální nedostatky.