Když se u stolu sejdou novinář Němý a podnikatel Hluchý, má to svoje nepopiratelné kouzlo. Pro následující story je však ještě důležitější, že respondent nebyl slepý – přesněji, že se mu nechtělo zavírat oči před oborem, kterému se věnuje patnáct let.

Skočit do vod finančního poradenství totiž nebývá chvíle, na kterou se těšíte: vyplňujete formuláře, noříte se nabídkami, necháváte svoje telefonní číslo a čekáte na zavolání. „Už jsem byl otrávený spoustou věcí. Hledal jsem variantu, která bude transparentní,“ líčí Jiří Hluchý, vášnivý hokejista a hokejovou terminologií někdo, kdo už si odmítal dávat vlastní góly.

Založil proto firmu s jiným přístupem k finančnímu poradenství. A s ambicí pohnout oborem, držícím se konceptů snadno označitelných za zastaralé.

„Nemám rád, když někdo jen říká: Dělat to jinak. Já to rád dělám dobře. Prostě jsem začal vymýšlet jinou formu distribuce finančních produktů,“ popisuje. Výsledkem je Frenkee, fintechový startup převádějící vše do onlinu, aby vás ušetřil utrpení call center i setkání s lidmi, jejichž kvalifikace není – kulantně řečeno – vždy zrovna vynikající.

Také je to projekt s finančními ambicemi. „Zainvestovali jsme se společníkem primárně z našich peněz, stálo nás to něco přes třicet milionů korun,“ vypočítává Hluchý. „Až do letoška se víc testovalo než řešil prodej, teď už je aplikace sama schopná vydělat si na provoz. Pokud se povede to, co je v plánu a co máme vymyšlené, návratnost by měla být do konce příštího roku,“ odhaduje.

Název je slovní hříčkou nejen na mužské jméno Frank, ale na anglický výraz, který v češtině znamená přímý, upřímný, k věci. Mají potřebnou licenci od České národní banky, aktuálně ke třicítce spolupracovníků a v nabídce cestovní pojištění, hypotéky, povinné ručení nebo pojištění odpovědnosti i majetku.

Tuhle klasiku si řada Čechů zkouší pořídit pomoci srovnávačů. „Mě ten byznys pořád baví, prošel jsem pojišťovnou i multilevelovými sítěmi, ale štvalo mě, že člověk něco naučí lidi, jenže když vylezou ven, nemáš možnost kontrolovat, co se tam děje,“ konstatuje. „Pár let zpátky mi kamarád, který zrovna prodal úspěšnou firmu, říkal: Až to, co umíš, naučíš počítač, bude to dávat smysl.“

Zpětně přiznává, že tehdy sám považoval osobní kontakt za zásadní. Jenže názory se mění a doba též. Mít podobné věci v mobilní aplikaci už je podobná samozřejmost jako se nadechnout vzduchu.

„Hledal jsem variantu, kdy se můj investovaný čas přetransformuje do služby, která bude transparentní a fér pro klienta – ne aby dával svůj mobil a dostal cenové rozpětí od – do,“ vysvětluje Hluchý. „Já nemám srovnávač. Já už jsem ty věci předvybral sám,“ tvrdí.

Produkty, které se mu nelíbí, ze systému vyřazuje. Ty, které považuje za přínosné, pak systém filtruje bez nutnosti vzájemného fyzického kontaktu. Do podle něj zkostnatělé oblasti vnáší Hluchý principy e-commerce, které vstřebával mimo jiné při své dřívější práci pro marketing eBaye pro Evropu a Asii.

Nedat cenu, jen chtít kontakt? Netransparentní.

„Netransparentní je neříci dopředu, co zákazník kupuje. Nedat mu cenu, jen chtít kontakt, který prodávám dál. To se děje pořád, protože call centra umí údajně utlouct klienta víc, když mu budou pořád volat, než když se rozhodne sám. Já jsem přesvědčený, že se lidi umí rozhodnout správně, když dostanou správné informace,“ říká rezolutně Hluchý.

Správná informace pro klienta, správný byznysmodel pro zakladatele? „V multilevelovém podnikání jste závislí na tom, jestli se vám podaří někoho přivést a zapracovat, jestli je schopný vydělávat peníze. Navíc se žije z provize, která není nafukovací a rozděluje se,“ nastiňuje. „Já mám provizi celou a ještě jsme schopní si ji poměrně jednoduše spočítat.“

Vydání Forbesu Zázrak

Jednoduché to ale nejdřív nebylo. Covidové roky, v nichž se Hluchý pustil do podnikání, učinily z prvotního záměru špatný vtip.

„První produkt bylo cestovní pojištění v lednu 2020, v únoru jsme navázali zdravotním pojištěním pro cizince – a v březnu se zavřelo,“ vzpomíná.

Neprodávali, ale o to víc vyvíjeli a testovali. „Teď, když začínáme naplno prodávat, už vím, že lidé jsou schopní si produkty objednat sami. Minimum lidí s námi potřebovalo pro uzavření smlouvy mluvit,“ doplňuje.

Sám naopak hodlá mluvit s maximem zákazníků. Dokud to jde, volá jim jako CEO osobně. „Ptám se, jestli se jim nákupní proces líbil, co bychom mohli zlepšit. Taková zpětná vazba mě zajímá. Využíváme sice i hodnocení třetích stran a chceme, ať nás hodnotí přes Google, ale osobní kontakt je v tomhle super,“ oceňuje.

Dát si za cíl vylepšení image oboru, který by potřeboval ani ne tak facelift, jako spíš kompletní plastickou operaci, přináší z principu ošidné chvíle. Zakládat si na transparentnosti totiž znamená, že vaše vlastní chyby se platí násobně dráž.

„No, je to těžký,“ usměje se souhlasně Hluchý, který zrovna jedno drobné, ale drahé šlápnutí vedle řešil.

„Pro spoustu lidí to bude vypadat jako prkotina, ale jeden text o životním pojištění neprošel dvojitou kontrolou před propagací na sociálních sítích a jistý člověk, poměrně známý ve světě finančního poradenství, to hned komentoval. Jakmile jsem to rozklikl, věděl jsem, že má pravdu. Moje chyba, omluvil jsem se.“

Omlouvat se naopak nijak nehodlá konkurentům, pokud by je jeho fintechový přístup výhledově připravil o řemeslo. Vyzkoušel si to už na svém dalším byznysu CarSoul, který prodává auta na operativní leasing jen online, v digitálním showroomu.

„Nabízíme jak auta na operativní leasing, tak i vybíráme auta prověřená, která nám náš klient vrací a my je vracíme do prodeje. Je to trochu předchůdce Frenkeeho,“ přibližuje Hluchý.

„Vzpomínám si, když jsem se sedm let zpátky přišel do první leasingovky poptat na spolupráci, smáli se mi: Kdo by si podle vás koupil auto na internetu, aniž by ho viděl? Já odpověděl, že čím dál víc lidí. A teď se sami blížíme k roční produkci leasingovky.“

A tento přístup si zachoval. Frankie se v názvu legendární kapely vydal do Hollywoodu, Frenkeemu postačí, když půjde směrem k byznysu, který s vydělanými penězi přinese i čistší prostředí finančního poradenství.