Osm válců, pět litrů objemu, 451 koní, náhon na zadek a šestistupňová manuální převodovka. Máme ještě něco dodávat? Nás napadá jen indiánský pokřik UÁÁÁÁ, a ještě pár věcí k tomu. Projděte si, co dělá z Fordu Mustang 5.0 L V8 Fastback ten nejsyrovější, nejstylovější a vlastně nejlevnější sporťák na trhu.

1. Elektrárna
U tohoto auta nemá smysl začínat ničím jiným. Je to motor, benzinový motor, pětilitrový ultramega MOTOR! Hučí jako elektrárna, má 421 koní a tvoří 45 procent hmotnosti celého auta. Když otevřete kapotu, nečekejte nějakou decentní zakrytovanou upejpavku. Tahle Američanka si na sebe nevzala ani bikiny.

Uvidíte všechno, o čem jste snili, když jste jako kluci otevřeli kapotu pořádného angličáku. Pardon – američáku. Tenhle „agregát“ je kvůli rozložení hmotnosti posazený co nejvíc ke kabině řidiče, žere kolem 17 litrů poctivého naturalu a na plyn reaguje hned. Šlápnete, zahučíte, startujete jako raketa. Žádný turboefekt, protože tenhle motor žádné turbo nemá.

2. Převodovka
Znalci mustangů tvrdí, že současný manuál pochází odněkud z náklaďáku (možná pick-upu), a jen proto má šanci zvládat 530 Nm krouticího momentu a zároveň to pár let vydržet. Mustang je prostě jiný. Zapomeňte na automat a pádla pod volantem z dnes obvyklých sporťáků, tady je šest poctivých rychlostí, které se neobejdou bez spojky a krátké šaltpáky. Kombinace, kterou už na trhu skoro nenajdete, vám dovolí užít si podstatně více radostí. Jen vy se budete rozhodovat, pod jakým úhlem projedete zatáčku a kdy si necháte trochu „utrhnout“ zadek.

3. Mám jednu kapotu dlouhoouuu
Tohle auto vypadá robustně a drží linky, které přenesli designéři z toho nejlepšího odkazu celé značky. Ostré hrany, nízké přední spoilery a klasická nezaměnitelná zadní světla. Navíc rozměry mustangu, který má skoro pět metrů na délku a dva metry na šířku, vám dají pocit bezpečí mezi stádem koní pod kapotou a realitou ubíhající před čelním sklem.

4. Koně, kam se podíváš
Hned při otevření dveří vás pozdraví znak Mustangu, který se promítá na zem ze zpětného zrcátka. A koňmi se tady vůbec nešetří. Běžící kůň se rozsvítí na dotykové obrazovce ve středovém panelu, je na klíčku od vozu a pochopitelně také ve středu tříramenného volantu. Startuje se červeným tlačítkem Start/Stop a hned vedle jsou páčky Up/Down na nastavení vozidla. Je libo sportovní mód, nebo rovnou racing? V něm se vypne všechna elektronika a divoké koně musí krotit jen a pouze řidič.

5. Ground Speed
Skoro z každého detailu vám mustang chce říct, že se narodil za „velikou louží“. Důležitější než kvalitní plastové obložení a zpracování všech detailů, jak je obvyklé v Evropě v autech tohoto střihu, je tady „feeling“. Takže se můžete kochat například tím, že tachometr je jak v kilometrech, tak v mílích za hodinu, a v horní části má decentní nápis „Ground Speed“. Vás by to nepotěšilo?

6. 1964
Historie značky sahá až do roku 1964 a stále vám to bude připomínat štítek, který je před spolujezdcem. Hned nad odkládací schránkou na vyvýšené palubní desce, která tak odkazuje na tradici amerických ponny cars. Mustanga uvidíte v řadě slavných filmů jako symbol splněného amerického snu. Ukázal se například v bijácích jako 60 sekund, Bullitův případ nebo v několika bondovkách. Poprvé ve filmu Golfdinger z roku 1964 v kabrio verzi, tedy hned v prvním roce svého uvedení na trh.

7. Price, price, baby
Chcete brutální sportovní náčiní za milion? Nebo Superba Combi? Oboje stojí stejně. Mustang prodává v Česku svůj model Fastback již od 1 065 000 Kč včetně DPH. O.K., pouze s motorem o objemu 2,3 litru, který dává 317 koní. Ale ani osmiválec není nedosažitelný. S manuální převodovkou začíná na 1,19 milionu korun.

8. Sedačky
Místo, ze kterého se vám nebude chtít. To jsou kožené prošívané sedačky Recaro, které k autu dokonale sedí. Byť musíte ubrat s hamburgery a pizzou, jsou totiž dost úzké. A ty vzadu – ty vlastně neexistují. Posadíte do nich Mistra Yodu, nebo dospívající děcka. Ještě tak pár cestovních tašek, které potřebujete na prodloužený víkend někde hodně, hodně daleko. Vlastně je škoda, že tam vůbec jsou. Autu by více slušel kovový rám.

9. Kufr
Není to žádný drobek. Má objemu 400 litrů, pojme několik bas piv nebo golfové hole. Američané potřebují věci převážet i v nejstylovějším kupé a tomu Češi rozumějí. Kabriolet má kvůli skládací střeše objem kufru trochu menší a vejde se do něj 320 litrů.

10. Hot Wheels
Obrovská černá 19tipalcová kola a jejich pekelně černé zbarvení dodávají autu ďábelský look. A pořádně vás také vyklepou. Na úzkoprofilovkách cítíte každou díru a občas je náročné udržet auto vůbec v rovné přímce na dálnici. Perete se s volantem, krotíte motor a skáčete na velkých kolech. A je to celé skvělá zábava.