Jestli si chcete usnadnit cestu k úspěšnému byznysu, není nad to, vyslechnout si osvědčené rady těch, kteří v něm už uspěli.

Americký magazín o podnikání Entrepreneur vybral závěry, ke kterým došly špičky v oboru. Za posledního dva a půl roku mluvil s 65 miliardáři a podnikateli o tom, jak vybudovali svůj úspěšný byznys. Rozhovory často odhalily mnoho překvapivých lekcí o tom, jak uspět v byznysu – a ty často zbořily stereotypy, které slýcháme o podnikání.

A vybrali sedm nejlepších z nich:

Nemyslete si, že jste chytřejší než vaši zaměstnanci

Když si máme představit mocné lídry, často se nám vybaví lidé jako Donald Trump – přímé, vševědoucí a hrozivé osoby. Ale realita bývá často jiná. Třeba přístup Richarda Bransona je jiný: „Naslouchám svým zaměstnancům, důvěřuju jim, věřím jim, respektuju je a nechávám, aby bylo po jejich! Nikdy si nemyslím, že se ve věcech vyznám líp než oni.“ Nejen díky tomu je Branson dnes tam, kde je.

Zapomeňte na „všechno, nebo nic“

O podnikání se často říká, že má cenu, jen pokud hrajete stylem „všechno, nebo nic“ – buď do toho skočte po hlavě, anebo se do toho vůbec nepouštějte. Ale jedna zajímavá lekce, která vyplynula z rozhovoru s mistrem marketérem a autorem bestsellerů Sethem Godinem, je, že takový přístup není pro začínající podnikatele ten nejlepší. Co kdybyste místo toho začali zlehka, ale rovnou hned teď?

Čtěte také: Chcete být úspěšní v lásce i podnikání? Vyprávějte příběhy

Zákazník nemá vždy pravdu

Mnoho podnikatelů žije podle filozofie, že zákazník má vždy pravdu. Jak tvrdí autor Tim Ferriss, zákazník nemá pokaždé pravdu a nemůže si diktovat. Ferrissovo přesvědčení zní, že někteří zákazníci za to zkrátka nestojí a nemusíte se nechat zneužívat, abyste poskytli dobrý zákaznický servis. Když se rozloučíte se složitými zákazníky, budete mít víc času budovat vztahy s těmi dobrými, což vám v dlouhodobém horizontu vydělá víc peněz.

Nemusíte být chytří, abyste uspěli

Lidé, kteří chtějí podnikat, si často myslí, že musejí být nejchytřejší ve svých oborech, aby uspěli. Inteligence (nebo její předpokládaná absence) drží hodně lidí zpátky od uskutečnění podnikatelských snů. Je důležité snažit se, aby vaše společnost patřila mezi nejlepší, ale zásadní lekce přišla od Neila Patela, zakladatele analytické společnosti Kissmetrics: nemusíte být chytří, abyste byli úspěšní podnikatelé – musíte najmout chytré lidi.

V řešení problémů buďte sobečtí

Úspěšní podnikatelé ve svých byznysech řeší problémy ostatních, je to tak? Možná, ale Danae Ringelmann, zakladatelka crowdfundingové platformy Indiegogo, říká, že pro založení úspěšného byznysu se stačí soustředit na své vlastní problémy.

Jako dvacátnice Ringelmann narazila na problém a rychle si uvědomila, že v tom není sama – s tím problémem se potýkali lidé všude na světě. A o co že to šlo? Nedostatečný přístup ke kapitálu. „Nápady zanikaly každý den, ne proto, že by v ně lidé dostatečně nevěřili a nebojovali za ně, ale kvůli těžkému přístupu k lidem, kteří mají zdroje.“ Buďte sobečtí v řešení problémů. Jestli jste narazili na nějakou výzvu, ostatním se to pravděpodobně přihodilo taky.

Čtěte také: 50 znamení, podle kterých poznáte, že máte podnikání v krvi

Investujte do jistoty

Jako podnikatelé se musíte rychle otáčet, abyste byli vždy připraveni nahánět nové příležitosti, že? Americká podnikatelka a investorka Barbara Corcoran však varuje, že honba za neznámými trhy je zkratkou k průšvihu. „Zažila jsem, jak hodně lidí, kteří byli chytřejší než já, přišlo o mnohem víc peněz, než kolik vydělali. Víte, na co zapomněli? Investovat do toho, v čem se vyznali. Zaslechli, že nějaký jiný trh je v kurzu, nechali se unést a prodělali.“ Nezapomeňte investovat do toho, co znáte.

Není to jen o penězích

Hodně lidí začne podnikat kvůli penězům, ale neměl by to být jediný důvod. Marie Forleo, zakladatelka Marie TV a vysoké školy byznysu, zná tajemství úspěchu v podnikání. „Nejde jen o peníze. Ty nejúspěšnější žene něco víc – něco hlubšího. Silná, spalující touha něco změnit.“ A ti podnikatelé, kteří se honí jen za penězi? Ti narazí a spálí se.