Mezi cestovateli je tak trochu legendou. Judi Wineland založila a řídila několik společností organizujících expedice do divočiny. Teď chce se svými dcerami Nicole a Erikou změnit cestování znovu. Vymyslely projekt AdventureWomen, dobrodružně cestovatelskou společnost provozovanou ženami pro ženy.

Čtěte také: Myslete na teď a tady. Mentor Dan Millman zná recept na spokojený život

Cíl? Posílit cestováním schopnosti klientek, pomoci ženám v rozvojových zemí a propojit je s ostatními po celém světě.

Jak? Organizováním expedicí, které mění život. Trekování v Himálajích, surfování na Baje, cestování na koni po Islandu, ale i setkávání žen v místních komunitách, třeba té eskymácké na Arktidě nebo masajské v Tanzanii.

Potkali jsme se trojicí Winelandových a zjistili, jaké zkušenosti ze světa přírody se dají přenést do moderního světa byznysu.

Winelandovo trio. Zleva doprava Nicole Wineland-Thomson, Judy Wineland and Erica Landerson.

1. Podporujte stádo – a vaši komunitu
Judi: Naučila jsem se od masajských žen, jak ocenit a projevit úctu ostatním ženám v byznysu. Ženy by si měly společně pomáhat. Věřím, že taková cesta může vytvořit společnost silných lídrů. A posílí to i vás.

2. Když vám srazí hřebínek, zůstaňte silní
Judi: Masajové mají silně patriarchální tradici a naslouchají především mužům. Při nedávném otevření nové třídy visela na zdi plaketa s poděkováním mému muži, který se přitom na projektu vůbec nepodílel. Ale tyhle nepříjemné zkušenosti mě naučily, že je důležité přijmout status quo, když je to nutné. A zůstat chápavý vůči místním a společenskému kontextu.

3. Buďte si vědomi vašeho místa v systému
Nicole: V divočině se zvěř vždy střeží predátorů. V byznyse je to stejné. Musíte sledovat konkurenci, abyste byli v obraze a připravení, ale stejně důležité je zjišťovat, co vaši zákazníci chtějí. Kde se v rámci trhu nacházíte a jaké jsou vaše klíčové kompetence – proč k vám vaši klienti přišli. A jaké jsou vaše limity.

4. Tvořte přátelství
Erica: Stejně jako si zvířata vybírají partnery, aby přežila, měli bychom stejnou strategii zaujmout i v byznysu. Loajalita ke klientům a zaměstnancům je základem silnějších vztahů. Když klienti cítí, že si jich vážíte, vrací se k vám. A zaměstanci? Pokud cítí důvěru a respekt, přijmou práci za svou, což se na výsledku značně projeví.

5. Hledejte nejslabší článek potravinového řetězce
Nicole: Zvířata to dělají pořád – hodují na nejslabším článku. Než na AdventureWomen uskutečníme nějaký výlet, kontrolujeme důkladně itinerář a snažím se odhalit “nejslabší místa”. Kde by mohlo přijít dopravní zpoždění? Co budeme dělat, když bude hotel plný? Když na to přijdeme, začneme plánovat alternativy.

6. Trpělivě čekejte na kořist
Erica: Spolupracovaly jsme s partnerem v Japonsku. Přehnaně spěchal, aby se už doladili všechny detaily. Instinkt nám říkal, že něco není v pořádku. A tak i když se už výlet blížil a byl vyprodaný, rozhodly jsme se, že raději s klientem spolupracovat nebudeme a najdeme si jiného, než abychom riskovaly špatný zážitek našich klientů. (Bylo to riskantní, ale klíčové rozhodnutí. I když se vše zdá hotové, je lepší být trpělivý, rozmyslet se a nehnat se do situací, dokud načasování a všechno ostatní nesedí.)

7. Nepřehlédněte les kvůli stromům
Erica: Staré rčení, které vychází z přírody. Je důležité se dívat na věc s odstupem. Dobře porozumět svému poli a dívat se do budoucna. Díky tomu budete moci lépe vyhovět vašim klientům a vytvořit lepší pracovní prostředí pro zaměstnance.

8. Zasaďte správná semínka a dobře je zalévejte
Judi: Během našeho projektu ve východní Africe jsme měly spoustu manažerek, které se vypracovaly až na vrchol společnosti. Jsou výjimečné, tvrdě pracují, jsou matky a jsou silné. Když si budete hýčkat talent a necháte zaměstnance se rozvíjet, vytvoříte tým oddaných pracovníků, díky kterým bude vaše společnost růst. Je důležité je cvičit, hodnotit, dávat jim zodpovědnost, nacházet čas na povídání z očí do očí a dávat jim flexibilitu a podporovat je. A taky je nechat, aby se poučily z vlastních chyb.

9. Buďte silné
Nicole a Erica: Jedna z našich nejoblíbenějších lekcí je zároveň tou nejjednodušší. Jenže být silný za každých okolností je opravdu těžké. Jako silná žena se můžete dostat do nepříjemných situací. Jako silná podnikatelka riskujete selhání. Jako silná matka musíte dát svým dětem svobodu a spoléhat jen na to, že je chrání jen vaše rady. Věřte svým cílům, věřte samy v sebe, věřte svým instinktům.