Tomáš Čupr jezdí každý den do práce okolo Lidlu v žižkovské Koněvově ulici. A každý den sleduje, jak je (nejen) tento obchod i v časech plošné karantény plný lidí. „Říkám si, že ta karanténa je vlastně k ničemu, když je pak 200 lidí na pár metrech čtverečních,“ říká zakladatel Rohlík.cz.

Proto se rozhodl, že s tím něco udělá. Minulý týden v pátek napsal do facebookové skupiny COVID19CZ první vzkaz, zapojil firemní i externí zdroje – programátory ze Siesta Solutions, designéry ze Symbia, call centrum i stovky tisíc korun – a s pomocí Tomáše Matějíčka ze skupiny Miton a několika dobrovolníků dal během pár dnů dohromady službu Nakup bezpečně. Ta dnes oficiálně startuje.

Máme dva cíle: dostat lidi z front v obchodech a pomoct menším obchodníkům, kteří teď trpí.

Jde o internetovou platformu, která dokáže zdigitalizovat každý krám i krámek v Česku. Jednoduše řečeno: obchod si do služby Nakup bezpečně přidá svůj sortiment (zejména potraviny, léky, drogerie) a zákazníci si u něj mohou nakoupit online z domova. Vyberou si i časový slot, ve kterém si pak nákup v prodejně vyzvednou, aby nemuseli procházet mezi regály a čekat ve frontách u pokladny.

„Máme dva cíle: dostat lidi z front v obchodech a pomoct menším obchodníkům, kteří teď trpí,“ vysvětluje Čupr s tím, že by se tak mělo snížit riziko nákazy zákazníků i zaměstnanců kamenných obchodů a současně zmírnit nepříznivé ekonomické dopady aktuálních pandemických opatření na firmy a podnikatele.

Pro obchodníky i pro uživatele je služba Nakup bezpečně zdarma. Čupr doufá, že se během několika dnů na platformě objeví tisíce obchodů z celé země. „V první fázi to budou spíš malé krámky, co jsou všude po republice, a snad přesvědčím řetězce, aby se do toho zapojily,“ říká a zároveň připomíná, že současné kapacity online supermarketů typu Rohlík.cz, Košík.cz či iTesca nestačí náporu uživatelů, a navíc jsou dostupné jen ve velkých městech. 

Projekt má podporu Ministerstva průmyslu a obchodu i Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „Online nakupování lze jednoznačně doporučit, efektivní využívání moderních informačních a komunikačních technologií je cestou, která už dříve byla velmi důležitá a v České republice dobře nastartovaná a teď za stávajícího nouzového režimu je naprosto klíčová,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku Silvana Jirotková.

Jak má Nakup bezpečně vypadat z pohledu zákazníka? Na počítači nebo na mobilu si nechá ukázat zapojené obchody okolo sebe, pak uvidí jejich sortiment, nakliká si nákup, zaplatí a vybere čas vyzvednutí. Buď si nákup přijde na místo sám vyzvednout, nebo si ho nechá dovézt kurýrem.

Brzy by se navíc služba měla propojit s dobrovolnickými skupinami, které by nákupy nosily seniorům či nemocným domů, případně s rozvozovými službami. 

Digitalizace maloobchodního prodeje by za běžných okolností trvala mnoho let, teď k ní pravděpodobně dojde během pár týdnů.

Sedmatřicetiletý podnikatel, který stál u vzniku a růstu online služeb jako Slevomat, DámeJídlo či právě Rohlík.cz, věří, že nová iniciativa urychlí masovou digitalizaci kamenného maloobchodního prodeje v Česku. „Ta by za běžných okolností trvala mnoho let, a teď je pravděpodobné, že k ní dojde během pár týdnů. Jsem optimista, protože věřím, že to všem bude dávat smysl, i těm úplně malým obchodníkům,“ podotýká Čupr.

Na závěr ještě jedna aktualita z dílny Rohlík.cz – dnes (v pátek) by se měla rozjet i služba SuchyRohlik.cz, která umožní na největším českém online supermarketu nakupovat všem zákazníkům v celém Česku (Rohlík.cz je aktuálně dostupný jen v Praze, Brně, Olomouci, Plzni, Liberci a souměstí Hradec Králové – Pardubice). Půjde však jen o trvanlivé potraviny a drogerii s doručením druhý den od objednání.