Pondělní oznámení ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha o povinnosti od 1. září nosit na stanovených místech roušky spustilo na českých sociálních sítích vlnu emocí. Internetoví uživatelé se v diskusích nejčastěji dotazovali vlády, podle jakých dat se o zavádění takových opatření rozhoduje a kde v nich mají hledat logiku. 

Chodí koronavirus po školních chodbách, ale do třídy už nevkročí? Šíří se na hudebním koncertě, ale na hosty restaurací nepřeskakuje? Takových otázek se vyrojilo nespočet a veřejnost tím dala najevo svou zmatenost smíšenou s obavou, co se bude dít dál. 

Nervóznější by ale měly být firmy, kterých se vládní nařízení ať už přímo, či nepřímo, dotýkají. A nebavíme se jen o těch v první linii, jako jsou hudební kluby, které si zřejmě na podzim sáhnou na své dno. Jaro ukázalo, že covid přináší starosti i velkým firmám, které musí minimálně zajišťovat hygienické prostředky, upravovat pracovní dobu, rozdělovat kanceláře a pracovní plochy nebo rovnou zavádět home office.

To vše stojí čas i peníze a možná by to bylo i na vytvoření samostatné manažerské pozice. Obzvláště když se čím dál více začíná mluvit o podzimní vlně covidu.

Spoluzakladatel Pilulka.cz Martin Kasa. | Foto Pilulka.cz

„Když vidím, co vymysleli epidemiologové na jaře s nulovým přesahem mimo svůj obor nebo jak dodnes směšně funguje hygiena, nezbývá než se připravit na všechny možné scénáře. Stejně jako na jaře,“ komentuje pro Forbes poslední měsíce českého tažení proti koronaviru spoluzakladatel a šéf online lékárny Pilulka.cz Martin Kasa.

Spoléhat na stát, nebo na sebe?

Z vyjádření Martina Kasy je patrné, že Pilulka se soustředí na to, co dokáže sama ovlivnit. „A jediné, co můžeme ve firmě ovlivnit, je, jak budeme schopni reagovat na ať už smysluplná, nebo nesmyslná nařízení orgánů,“ dodává čtyřicetiletý podnikatel. 

V logistické firmě DoDo, jejíž kurýři v době jarní karantény zažívali až trojnásobný nápor poptávky, na vyhodnocení epidemiologické situace dokonce dedikovali vlastní interní tým. „Tento interní tým neustále sleduje vývoj epidemiologické situace a komunikuje s našimi partnery, kteří se na druhou vlnu rovněž připravují a zavádějí vlastní opatření,“ popisuje Michal Menšík, šéf fondu VSharp, pod který DoDo patří.

Technologická firma Avast s českými kořeny pak vsadila na kombinaci hned několika faktorů. „Pečlivě sledujeme, jak postupují jiné světové technologické firmy, a zároveň monitorujeme informace od příslušných orgánů v zemích, kde působíme, jako je například ministerstvo zdravotnictví, NHS ve Velké Británii nebo CDC v USA,“ říká personální ředitelka Avastu Rebecca Grattan a dodává, že  i v České republice firma situaci konzultuje s hygieniky. Pro jistotu ale společnost poslala své zaměstnance na home office, a to až do ledna 2021.

Kanceláře Avastu zůstanou minimálně do ledna 2021 prázdné. Foto | Avast

Na Krajskou hygienickou stanici a data z Úřadu vlády se obrací i největší český exportér Škoda Auto, která už v minulém týdnu po konci celozávodní dovolené zavedla opatření mající zabránit šíření koronaviru.

„Společnost Škoda Auto situaci ohledně koronavirové pandemie pravidelně konzultuje s experty v oblasti zdravotnictví a čerpá z aktuálních informací, které sdílí Úřad vlády České republiky a Krajské hygienické stanice. Rovněž úzce spolupracuje v rámci koncernu VW na definování potenciálních opatření ke snížení rizika,“ říká pro Forbes mluvčí automobilky Kamila Biddle.

Kromě mytí rukou a používání dezinfekce by pracovníci měli nosit i roušky. Automobilka tak i po konzultaci s předními českými experty z oblasti zdravotnictví s předstihem zavedla něco, co od září částečně zavádí i vláda.

Škoda Auto zavedla po konci celozávodní dovolené opět nošení roušek. Foto | Profimedia

A v úplně nejužším kontaktu s krajskou hygienou je nyní těžební firma OKD. U ní je to logické, v červnu se totiž stala jedním z největších ohnisek nákazy v Česku a v červenci kvůli tomu musela kompletně uzavřít doly. Tuhle situaci už si nechce znovu prožívat.

„Od samého počátku jsme ve velmi úzkém kontaktu s odborníky z Krajské hygienické stanice v Ostravě. Konzultujeme s nimi pravidelně vývoj situace v naší společnosti,“ říká mluvčí firmy Naďa Chattová.

Do zbroje

Ať už přijde cokoliv, firmy po jarní zkušenosti nic nenechávají náhodě. Shodně uvádějí, že se předzásobily hygienickými prostředky a ochrannými pomůckami, mezi zaměstnanci provádějí osvětu a nabádají je ke zdravějšímu životnímu stylu. Některé podporují imunitu zaměstnanců i očkováním proti chřipce. 

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

A kdy druhá vlna přijde? K tomu se na závěr vyjadřuje trochu lakonicky Martin Kasa z Pilulky. „Obecně situaci nejlépe vystihuje vtip, i když vtipem vůbec není. Pane doktore, kdy nastoupí druhá vlna? A doktor odpovídá, nevím, já se o politiku nezajímám.“