Pořiďte si dítě anebo psa, změní vám život, říká se. Že na tomto moudru bude kousek pravdy, potvrzuje šestadvacetiletá Victoria Židková. Před čtyřmi lety si pořídila francouzského buldoka Bruna, díky němuž se nedávno naplno vrhla do byznysového světa. Jako první v Česku začala s výrobou ekologických obojků a vodítek pro čtyřnohé mazlíčky.
„Jako pejskař jsem vyzkoušela různé výrobky pro psy, ale nikdy jsem po rozbalení balíčku nebyla úplně spokojená s kvalitou,“ říká Victoria. „Chyběla mi poctivá česká výroba, jedinečné produkty, nad nimiž se někdo zamyslí a které zaujmou zároveň designem i provedením,“ líčí, co ji přivedlo na myšlenku vyrábět psí doplňky.
Od počátku si ovšem uvědomovala, že na přeplněném trhu v zemi, kde žije přibližně 2,5 milionu psů, je třeba se odlišit. Coby příznivkyně šetrného přístupu k přírodě se proto rozhodla pro obojky, kšíry a vodítka z recyklovaných materiálů, které nabízí pod značkou Re.Bruns.
Látky, které by odpovídaly jejím požadavkům, tedy byly prodyšné, kvalitní a lehce omyvatelné, hledala a zkoušela tři roky. Pocházejí převážně z Německa, ale výslednou podobu produktů zajišťují čeští designéři a šičky. Doplněny jsou ještě kovovými sponami, nahrazujícími plastové, užívané obvykle. „Vím, že tím nespasím svět, ale třeba jej alespoň maličko zlepším,“ říká střízlivě Victoria.
Jak sama přiznává, podnikavého ducha v sobě ukrývá patrně odmala. Její rodiče, Renata a Vladislav Židkovi, byli v roce 1992 prvními, kdo v Česku začal vyrábět jednorázové dětské plenky. Čtyři roky nato úspěšnou firmu Zisoft-Bobi s půlmiliardovým obratem prodali americkému gigantu Kimberly-Clark.
Otec za utržené peníze na přelomu tisíciletí postavil resort na Bora-Bora ve Francouzské Polynésii. Areál o rozloze 37 tisíc metrů čtverečních se dvěma soukromými plážemi, 16 bungalovy či solární elektrárnou nakonec před 10 lety zhruba za 100 milionů korun prodal.
„Je to celoživotní motivace. Nejspíš díky tomu mám pocit, že bych se rodičům měla v byznysu zavděčit a alespoň částečně vyrovnat,“ tvrdí rodačka z Dobrošova u Náchoda. „Táta by byl samozřejmě radši, kdybych dělala tvrdší byznys. I tak mě ale s mamkou podporují – morálně, ne finančně,“ podotýká Židková s tím, že z prodeje fabriky a hotelového resortu nedostala na své podnikání ani korunu. „Rodiče se řídí heslem, že si peníze také museli vydělat sami.“
Vystudovaná ekonomka, která se před podnikáním krátce živila jako eventová manažerka, je teprve na začátku své byznysové výpravy. Prodeje přes e-shop spustila před několika týdny, přesto se pozvolna dostává do povědomí pejskařů. Na základě dosavadních čísel věří, že se jí počáteční 300tisícová investice do roka vrátí.
Plány do budoucna má velké: už pracuje na kolekci oblečení pro pejskaře, které by ladilo s výrobky pro psy, a připravuje vícejazyčnou mutaci webu, aby do konce roku mohla vstoupit také na zahraniční trh.
„Nyní jsem v plenkách, jako kdysi rodiče, ale vize a cíle, které mám, rozhodně nejsou malé,“ tvrdí sebevědomě Victoria Židková, vědoma si trnitosti své cesty.