Nikdy neměla úplně jasno, co chce v životě dělat. Vystudovala obecný obor, našla si první práci, ale pořád si nechávala pootevřená dvířka, jestli se třeba nezjeví to pravé. To, v čem se hned najde a dá jí to smysl.

Zní to trochu naivně, dost nejasně, ale tahle taktika se ukázala jako velice úspěšná. Rozhodl jediný rozhovor, který pak určil tehdy sedmadvacetileté Zuzaně Bílkové život na dalších deset let.

Stačilo, že jí tatínek svěřil novinku, že jeho kamarád a místní podnikatel v rodných Palkovicích zavírá svoji firmu Batex a končí s tradiční výrobou vlněných přikrývek.

Nebylo o čem přemýšlet. „Jen jsem pořád opakovala tátovi, ať se ho zeptá, jestli by byl ochotný firmu prodat,“ vzpomíná teď sedmatřicetiletá Bílková na podzimní odpoledne roku 2009. A on byl. Velké dobrodružství mohlo začít.

Bílková dala dohromady své úspory, na zbytek si půjčila od rodičů a z čerstvé absolventky podnikového inženýrství a informatiky se stala mladou podnikatelkou s třemi zaměstnanci, polorozpadlou výrobnou a pevnou linkou místo e-shopu.

Dovolená s nákupem

Teď, po deseti letech, zaměstnává firma Besky jedenáct lidí a hospodaří s obratem deseti milionů, přestěhovala se do nových prostor a přikrývky si do prodejny v srdci Beskyd přijíždějí nakupovat lidé z celého Česka. „Někteří si podle toho plánují i dovolenou, aby se cestou mohli stavit u nás,“ těší Bílkovou.

Luxusní vlněné přikrývky od ní kupují hotely i stylové roubenky, wellness centra, rodiny s malými dětmi či astmatici.

Kdo jednou zkusí spát ve vlně, už nechce jinak. Vlákna se totiž dokážou rozšiřovat i smršťovat a regulovat tak lidskou teplotu, takže je spáčům v zimě hezky teplo a v horku je deka chladí.

Materiál vyhovuje i alergikům, protože ve vlně se nedaří roztočům a alergenům. A Bílková upozorňuje ještě na jednu výhodu: přikrývky skvěle sají pot a rychle schnou.

„Vidím to u svých malých dětí. Když jednou u babičky spaly na polštáři z umělých vláken, našla jsem je schvácené a zalité potem, v jejich postýlkách se to nikdy nestane,“ popisuje.

Cena jedné pokrývky se pohybuje kolem tří tisíc korun, ke koupi je ale třeba i kompletní výbava pro novomanžele za 40 tisíc. Bílková vyrábí i přikrývky pro ty nejmenší, o které mají rodiče velký zájem. Nové spaní si už u ní zařídilo na třicet tisíc zákazníků. Něco, o čem se jí před lety ani nesnilo.

Poklidný růst

„První roky byly těžké a někdy jsem pracovníkům platila výplatu z vlastních úspor,“ vypráví teď. Pamatuje si ale přesně na okamžik, kdy se to zlomilo – počítala objednávky a uvědomila si, že může zaměstnankyním, pracujícím tehdy na poloviční úvazek, nabídnout hlavní pracovní poměr. „Tenkrát jsem si doma poskočila radostí a věděla jsem, že jsme z nejhoršího venku,“ vzpomíná.

Přesto ji první roky naučily, že nemá cenu riskovat a ideální je pro ni pomalejší a stabilní růst. „Nedávno jsme uvažovali, že začneme prodávat pokrývky na Amazonu, ale pak jsme zase couvli,“ přiznává. Má radši osobní přístup k zákazníkům a přímý kontakt.

„Jsem ráda, když někdo přijede, podívá se do výroby, můžeme si promluvit a on vidí, co si kupuje,“ vysvětluje. Navíc o nové klienty nemá nouzi, tak za čím se hnát.

Nutno podotknout, že mladá podnikatelka zvládá vést podnik, přestože má doma malou dceru a batole. „Mám skvělé zázemí, doma mě zastoupí partner,“ chválí si. Nikdy tak nemusela řešit, jestli dostane přednost rodina, či podnikání.

Obnovila místní tradici, podporuje svůj region ekologickým podnikáním, vede úspěšný podnik a má spokojenou rodinu. Instinkt počkat si na to pravé se jí rozhodně vyplatil.