Čím dál více Čechů zrovna teď přemýšlí, jak si na další sezonu uzpůsobí své osobní auto, aby v něm mohli od jara přespávat. Ti majetnější pak přemýšlejí nad novým karavanem nebo rovnou obytným autem. Česko totiž v posledních letech zasáhla nová mánie. Mánie, která tu možná byla už kdysi, ale nikdy jsme k ní nepotřebovali plechové miláčky na čtyřech kolech.
Národ trampů se v posledních letech začíná měnit v národ nomádů nebo spíš roadtriperů, kterým zachutnala svoboda. Svoboda přenocovat v rámci legislativy kdekoli v přírodě a druhý den se zase posunout o štaci dál. Kam? Na tom nesejde, hlavně někam. Zrovna tady platí zprofanované heslo „cesta je cíl“.
„Jsou to takové novodobé vandry, na které jsme jezdili všichni. Akorát teď už jsme starší a pohodlnější,“ říká mi na obrazovce počítače skrz videokonferenci šéf investiční skupiny Miton David Špinar. V době rozhovoru je jako mnozí z nás na home officu, firmu řídí na dálku ze svého ranče u středočeských Votic a za okny tak kouká nejen na koně a jiná zvířata, ale i vozový park potřebný pro dennodenní farmaření. Jsou v něm například offroadový vůz s náhonem na všechna čtyři kola Nissan Pathfinder nebo 4 x 4 buginy od americké značky John Deer.
Od léta se ale na statku schovává i neotřelý offroadový karavan dánské výroby Hero Camper, kterých se v Česku nachází zatím jen pět kusů. A právě David Špinar je chce v Česku dostat do širšího povědomí, když nově založil firmu HeroCamper.cz, která zde bude tyto originální karavany prodávat a i půjčovat.
„Karavan jsme si se ženou koupili v létě a opravdu jsme se do něj zamilovali, přišel nám fantastický,“ začíná Špinar nadšeně popisovat důvody, proč se rozhodl do projektu naskočit. Po třítýdenní letním roadtripu po české kotlině sedl k počítači a napsal do Dánska, že je škoda, že o těchto karavanech není v Česku více vědět a že by se s tím mělo něco udělat. Odpověď přišla záhy a to v tom smyslu, jestli se o to nechce sám David Špinar postarat.
„I když svou práci mám v Mitonu a hodně věcí tak bude na manželce, řekli jsme si, že to může být sympatická bokovka a projekt pro radost,“ dodává velký fanoušek pobytu v přírodě. „Je to takový náš koronaprojekt.“
Karavany Hero Camper se na první pohled od ostatních karavanů liší svým designem v podobě kapky vody (teardrop), který je specifický spíše pro USA a v Evropě jej jen tak nepotkáte. Kromě svého tvaru vás ale zaujmou i svou velikostí. S rozměry necelých 5 metrů na délku jsou totiž o poznání menší než karavany, které běžně potkáváme v kempech, což je předurčuje k tomu se s nimi podívat i do míst, kam byste se s běžným karavanem nebo obytným autem kvůli méně přístupnému terénu nedostali. Zpozornit by tak měli i offroadoví nadšenci.
„Hero Camper je jiný. Spíte uvnitř, ale žijete venku. Je to luxusní stan na kolečkách, který nemusíte stavět a zase balit, zároveň se v něm velmi dobře spí a je v něm teplo. Najdete zde i kuchyňku, ale obývák, záchod a sprchu máte venku,“ vysvětluje David Špinar hlavní rozdíly mezi karavanem a tímto dánským camperem. V něm se vyspí dvě dospělé osoby, je možno přidat přistýlku i pro dítě, případně jej můžete pořídit i se střešním stanem, kam se vejdou minimálně dvě další osoby.
Karavan má v zadní části kuchyňku přístupnou zvenku s integrovaným dřezem a nádrží na vodu, je vytápěný a osazen bateriemi, odkud se rozvádí elektřina do zásuvek nebo LED světel po celém karavanu. K jeho výbavě patří i markýza, kterou v „přírodním obýváku“ oceníte hlavně při spalujícím slunci. Navíc váží jen 800 kilogramů, a tak jej s přehledem mohou táhnout držitelé řidičáků skupiny B.
„Je to opravdu jinačí styl. Například na kempování na divoko nebo pro služby typu Bezkempu.cz,“ říká k tomu Špinar s tím, že cena se pohybuje lehce nad 400 tisíci korunami.
Šéf Mitonu si tak podobně jako někteří zakladatelé a partneři této investiční skupiny, která se zaměřuje zejména na digitální projekty a e-commerce, dělá radost projektem, jenž má kořeny v jeho zájmech.
Například jeden ze zakladatelů Mitonu Milan Zemánek spoluvlastní jablonecký minipivovar Volt, partner skupiny Václav Štrupl se začal více zajímat o nové metody léčení (například deprese) pomocí psychotropních látek a vůbec o psychoterapii obecně. Miton díky jeho aktivitám dokonce nedávno rozjel fond Psychonauts, ve kterém již podobné podpořené aktivity zastřešuje.
„Tento první krok mi pomůže udělat si exkurz do světa, který mám osobně rád, ale až teď v něm začínám vnímat i byznysovou rovinu. Třeba mě to přivede k něčemu, co bude zajímavé i pro Miton. Digitalizace totiž přichází i do segmentu kempování, což vidíme jak u nás, tak i ve světě,“ říká Špinar. Výhodu má možná i v tom, že všech šest partnerů Mitonu patří také k fanouškům kempování v přírodě v obytných vozech, které si každým rokem pro společné vyjížďky půjčují.
A Špinar doufá, že v Česku vzbudí nejen větší zájem o tento typ přívěsných camperů. Ale také že kolem nich vytvoří komunitu lidí, ve které se budou sdílet nejen zkušenosti s těmito karavany a jejich možné vylepšení, ale také zážitky z cest.