I to nejkrásnější místo, pokud nemá duši, nezanechá v návštěvníkovi hlubší otisk. Tímhle mottem uvozuje Prague City Tourism (PCT), oficiální destinační organizace Prahy, nové portfolio suvenýrů, které mají metropoli prezentovat jako kultivované a udržitelné město.

Společnost PCT oslovila známé pražské tvůrce a ti vyvinuli produkty přímo pro ni. V mnoha případech se jedná o limitované edice, ve všech případech by měly mít upomínkové předměty jakousi nadstavbu a v žádném případě by neměly být bezduché.

„Rozhodli jsme se přijít na trh s autentickými suvenýry, do nichž jejich tvůrci vkládají své příběhy a nezůstávají pouze na líbivém povrchu,“ potvrzuje Jana Adamcová z představenstva PCT.

Jde o jeden z prvních či alespoň o jeden z prvních hodně viditelných kroků naplňujících novou strategii hlavního města, jejímž primárním cílem je inovace a kultivace cestovního ruchu. Praha tuto inovaci podle mnohých nutně potřebuje, aby nevypadala jako město zakonzervované samo v sobě.

Kolekce aktuálně představovaných suvenýrů budí naději, že se město k restartu v tomto směru skutečně nadechuje.

Protože se o Praze mluví jako o stověžaté matičce, byly za jednotící prvky některých suvenýrů zvoleny symboly pražských věží. Symbolů je celkem sedm – mezi nimi například slunce, které je coby ztělesnění času vyobrazeno na Orloji, nebo koruna českých králů, symbol Prašné brány a tedy počátku královské cesty.

Zlacené symboly jsou na limitované edici křišťálových sklenic od známého designéra Ronyho Plesla a zdobí též originální ručně vyráběný porcelán autorky Blanky Hovorkové.

info Foto Anna Pleslová

Kresbu ledňáčka na třešňové ratolesti, která reprezentuje hned dva výrazné symboly věží, Staroměstské mostecké věže a Petřína, vytvořil exkluzivně pro PCT nositel Czech Grand Design Michal Bačák. Ilustrace je využívána pro vývoj nové limitované edice suvenýrů, které jsou sice nenápadným, ale z hlediska celkové prezentace města nezanedbatelným elementem.

K novým suvenýrům dále patří speciální edice šperků z růžového skla s pískovanými třešňovými květy z dílny Ko-ra-le, pocta rozkvetlým petřínským sadům. Dětem jsou pak určeny komiksové příběhy o umění v metru, o které se postarali nositel ceny Magnesia Litera Ondřej Horák a ilustrátor David Kalika, nebo kreslený průvodce od ilustrátorky Michaely Kukovičové a spisovatelky Aleny Ježkové.

info Foto Anna Pleslová
info Foto Anna Pleslová

V nabídce samozřejmě nechybí ani základní řada upomínkových předmětů: pohlednice, magnetky, diáře či tužky, to vše z dílen ilustrátorů Linh, Smota, studia Pragtique, Gabriely ze studia Drawetc a také Bohemia Paper, české rodinné manufaktury, jejíž ruční papír a tradiční tiskařské postupy oslnily britskou královnu Alžbětu II. i popovou legendu Madonnu.

Sladká tečka na závěr? Umělecká lízátka Luboše a Moniky Záluských nabízejí sladkou potěchu, ve které je zakomponováno několik druhů jedlých květin či mrazem sušené ovoce.

info Foto Anna Pleslová

„Za každým suvenýrem vidíme konkrétního pražského tvůrce. Kulturní udržitelnost pro nás znamená ekonomicky a marketingově podporovat pražskou řemeslnou a uměleckou komunitu výběrem toho nejlepšího, co nabízí,“ vysvětluje Jana Adamcová.

PCT hodlá suvenýry neustále obměňovat a v této souvislosti vyhledávat nové inspirativní tvůrce. Již hotové suvenýry lze zakoupit na e-shopu Prague.eu a také na Petřínské rozhledně, která prozatím slouží jako pilotní místo prodeje.