Nejvíce peněz na lobbing v Evropě vynakládají američtí technologičtí giganti Google, Facebook a Microsoft. Ukázala to studie organizací Corporate Europe Observatory a LobbyControl.
Firmy vydávají vysoké částky v době, kdy se EU snaží prosadit přísnější zákony, jejichž cílem je moc těchto firem omezit. Technologický sektor ve výdajích překonává dokonce farmaceutické odvětví, fosilní paliva, finanční a chemický sektor, které v minulosti lobbingu dominovaly.
„Rostoucí lobbistická palebná síla velkých technologických firem a digitálního průmyslu jako celku odráží obrovskou a rostoucí roli těchto odvětví ve společnosti,“ uvádí studie. Důvodem k obavám by podle ní mělo být to, že tyto platformy mohou využít svého vlivu k tomu, aby se ujistily, že jejich hlasy jsou v debatě o nových pravidlech pro digitální platformy slyšet více než hlasy kritiků.
Studie uvádí, že 612 firem, skupin a svazů vynaloží ročně více než 97 milionů eur (2,5 miliardy korun) za lobbing v oblasti digitální ekonomiky. Studie vychází z údajů, které firmy do poloviny června vložily do registru transparentnosti EU.
Nejvíce peněz vydal Google, a to 5,75 milionu eur. Následoval Facebook, jehož výdaje na lobbing činily 5,5 milionu eur. Microsoft na stejný účel vynaložil 5,25 milionu, Apple 3,5 milionu, Huawei tři miliony a Amazon 2,75 milionu eur.
Technologický lobbing se zaměřuje na dva hlavní právní předpisy. Zákon o digitálních trzích a zákon o digitálních službách. Ty platformám stanovují, co mají dělat a naopak nedělat, a vyžadují, aby více sledovaly obsah, poznamenala agentura Reuters.
Studie rovněž varuje před napojením odvětví na Evropskou komisi. Lobbisté se účastnili tří čtvrtin z 270 schůzek úředníků komise k oběma návrhům zákonů.