Seznamu je 20 let a rozhodně má co slavit. Podle čerstvě zveřejněných čísel totiž loni zažil rekordní rok: obrat společnosti meziročně vzrostl o více než devět procent na celkových 3,4 miliardy korun a dosud nejvyšší tržby v historii Seznamu doplňuje i nejlepší zisk před zdaněním. Ten se za rok 2015 vyšplhal na 1,25 miliardy korun.
Cesta k rekordním číslům ovšem párkrát vedla i po červené. Především na ní ale bylo hodně inovací a dobrých byznysových nápadů. Pojďme se teď na dvě dekády Seznamu podívat ve 20 tweetech, které shrnují to nejdůležitější z historie největší české internetové společnosti.
Cesta začala v roce 1996, kdy student ČVUT Ivo Lukačovič ze svého pokojíčku vypouští do světa projekt, inspirovaný americkým Yahoo!, který z něj jednou udělá miliardáře. Jeho tehdejším největším problémem bylo, že chrčící modem v noci budil ze spaní jeho tatínka.
Seznam v prvních letech fungoval jako katalogový server a vyhledávač. Pro poskytovatele www stránek platilo, že kdo nebyl na Seznamu, nebyl na internetu k nalezení.
Pavel Zima je už od začátku klíčovou postavou Seznamu. Nastoupil do něj v roce 1997 a ze začátku nebral ani plat. Po Lukačovičovi posléze převzal řízení firmy, v jejímž čele stojí jako CEO dodnes.
V roce 1998 Seznam prolomil hranici 100 tisíc přístupů za den a byl tak suverénně nejnavštěvovanějším českým webem.
E-mailová služba na Seznamu se stala pro mnohé Čechy kultovní záležitostí. A dodneška je: přes Seznam posílá svou elektronickou poštu premiér Bohuslav Sobotka, svůj e-mail tam má i Jaromír Jágr. Mimochodem, už rok po uvedení mělo e-mail na Seznamu 300 tisíc uživatelů.
Do Seznamu vstupuje zahraniční kapitál. Se vstupem švédských Spray Ventures se Lukačovičův projekt mění na akciovou společnost.
„Nechci plat, dokud Seznam opět nebude ziskový,“ říkal Ivo Lukačovič na to, že se firma v roce 2001 ocitla v červených číslech. Ale dnes už víme, že tady mohl přijít hashtag #budelíp.
V roce 2002 už je firma zpět v černých číslech a počet registrovaných uživatelů e-mailu překročil milion.
Seznam se nedávno přiznal, že touto dobou používal k vyhledávání na internetu technologii Googlu…
V roce 2003 se vybírá maskot Seznamu. Lukačovič se dlouho rozmýšlí a nakonec volí psa jménem Krasty. Zbytek znáte.
V roce 2004 Česko vstupuje do Evropské unie, Seznam poprvé vytahuje tržby na hranici půl miliardy korun, kupuje doménu email.cz a také…
V roce 2005 e-mail na Seznamu nabízí 2 GB místa a možnost vlastní volby vzhledu.
Při desátých narozeninách Seznamu předává Lukačovič žezlo Zimovi a jde se věnovat vlastním projektům a zálibám (například létání – vlastní letiště na pražské Točné – či kitesurfingu).
V roce 2006 se Seznam stěhuje do nových prostor a vylepšuje Mapy.cz – ty jsou nyní plně interaktivní a ukazují Česko i z letadla.
Maskot Krasty zmizel v roce 2008 při procházce v lese a od té doby ho nikdo v offlinovém světě neviděl.
Pět milionů návštěvníků homepage Seznamu měsíčně – tenhle milník byl překonán v roce 2010.
Seznam se v roce 2012 přestěhoval do zbrusu nové budovy Paláce Křižík na Smíchově, kde mají zaměstnanci k dispozici horolezeckou stěnu, posilovnu, firemní školku, grilovací terasu atd…
V roce 2014 se Stream.cz změnil v internetovou televizi a dal Čechům dnes již zlidovělého lobbistu Tondu Blaníka.
Seznam začal stavět v Horních Počernicích i vlastní datové centrum.
Seznam včera ve Fóru Karlín pořádal k dvacetiletému výročí velkou party. Zakladatel Ivo Lukačovič na ní sice byl, ale pohyboval se hlavně v uzavřeném VIP prostoru. Od roku 2008 se straní veřejnosti a podle svých slov na tom neplánuje nic měnit. I na oslavě k 20. narozeninám oficiálně nepromluvil, hlavní slovo měl tradičně Pavel Zima.