Umělá inteligence, virtuální realita nebo robotická ruka komunikující se zákazníkem pomocí světla, pohybu a zvuku. Do světa maloobchodu stále více pronikají moderní technologie a díky nim zaznamenává retail zvýšené prodeje a získává klíčové informace o chování zákazníků. Alespoň si to myslí představitelé marketingových firem sdružených v Asociaci komunikačních agentur.
Změny a inovace urychlila pandemie, respektive koronavirová
omezení a nutnost na ně reagovat. „Obecně se nové technologie
snaží detekovat a vytěžit hluchá místa v prodejních kanálech
– na poli retailu i online,“ říká Pavel Kozler z marketingové
agentury Knowinstore.
Tato agentura přišla s netradičních technologií – robotickou „rukou“. Využívají ji nejčastěji potravinové řetězce či drogerie, které je umísťují přímo do regálových uliček. Hlavním cílem je na první pohled zaujmout potenciální zákazníky a udržet jejich pozornost co nejdéle.
„Využíváme
robotickou ruku Tokinomo, která slouží k přímému prodeji
produktu a komunikuje se zákazníkem světlem, pohybem a zvukem. Ve
chvíli, kdy zaznamená blížícího se nakupujícího, ruka
propagovaný produkt rozsvítí, začne s ním hýbat a přiblíží
jeho výhody. Zastoupí tak funkci hostesky, oživí regál a
interaktivní formou produkt odprezentuje,“ líčí
Kozler.
Nová technologie se podle marketérů propisuje do prodeje. Dosavadní data prý ukazují, že produkty propagované robotickou rukou prodávají v průměru třikrát lépe než dřív, přičemž rekord drží zvýšení prodeje kosmetického produktu o 950 procent. Průzkum ukázal i to, že čtyřicet procent zákazníků si po opuštění obchodu pamatovalo, o jakou značku nabízenou robotickou rukou se jednalo.
Jsou samozřejmě i sofistikovanější technologie. Příkladem je virtuální realita zvyšující osobní zkušenost zákazníka s produktem, která může vyplnit mezeru mezi zážitkem z nakupování na internetu a v kamenné prodejně.
Obchodníci si jí ale pochvalují i ve chvíli, kdy potřebují klientům ukázat produkty, které zrovna nemají na prodejně. Jednoduše tak například představí auto v jakékoliv konfiguraci či sedačku ve vybrané barvě.
Navíc vám i ve virtuální realitě přijde, že jste u prodejce, ke kterému jste zamířili a ne jen v nějakém náhodně vygenerovaném prostředí. „Díky našemu vlastnímu řešení na platformě Oculus Quest 2 – WELLEN Virtual Lab jsme ve virtuální realitě schopni prezentovat prvky interiéru prodejen. Klient má svůj vlastní set a po nahrání si ho může sám procházet,“ říká Petr Šimek z agentury Wellen.
Do prodejního procesu se také čím dál víc zapojuje umělá inteligence. Zákazníci ji sice v mnoha podobách zpravidla nevidí, je však důležitá pro zkoumání spotřebitelského chování.
„V oblasti retailu využíváme naší umělou inteligenci G-PromoAI, která má pomoci s podporou prodeje a s automatizací procesů při tvorbě konceptů například pro soutěže nebo další projekty, které jsou k podpoře prodeje určeny,“ prozrazuje Ondřej Gottwald z agentury Garp Integrated.
Prostřednictvím umělé inteligence jsou zároveň průběžně analyzována veškerá získaná data. Lze tak předem lépe odhadnout, jak bude konkrétní promoakce úspěšná a jakou lze očekávat účast. Efekt je zjevný: automatizace procesů snížila podle Gottwalda náklady a čas na přípravu promo aktivit zhruba o polovinu.
„Věnujeme se i datové analytice návštěvníků retailu. Jde o takové Google Analytics ve fyzickém světě. Kromě běžných parametrů návštěvnosti podle věku, pohlaví a podobně optimalizujeme též dobu čekání ve frontách, sdružujeme rodiny, odečítáme personál a mapujeme pozornost u jednotlivých produktů,“ uzavírá Gottwald.