Od tohoto pátku se Pražané budou moci přepravovat na americké novince, elektrokoloběžkách Lime, které se zde poprvé oficiálně představily v sobotu.
V ulicích české metropole jich v první fázi budou nižší stovky, s jarem se jich ale může v Praze objevit daleko více. Alespoň to tvrdí spoluzakladatel startupu Caen Contee, který je zároveň viceprezidentem ani ne dva roky staré společnosti s hodnotou přesahující miliardu dolarů a nyní má na starosti hlavně její expanzivní aktivity.
„Víme, že zima není nejvhodnější čas na takovou přepravu, na druhou stranu nám těchto pár měsíců dá dost času na seznámení se zdejším terénem, koloběžky se zatím dostanou do povědomí a my se zároveň můžeme lépe připravit na příští jaro, kdy můžeme do ulic vypustit daleko větší flotilu s daleko větší znalostí trhu,“ uvedl energický manažer v exkluzivním rozhovoru pro Forbes Česko.
Spoluzakladatel a viceprezident Limu Caen Contee. Foto: Lime
Jak se budou vyvíjet počty koloběžek Lime v ulicích Prahy?
Začínáme pilotním programem, takže zpočátku to bude jen pár stovek, ale budeme to postupně navyšovat. Lidé si na přítomnost koloběžek musí zvyknout, a jak je budou vídat v ulicích, začnou je postupně využívat. Budeme sledovat data ohledně počtu jízd a využití koloběžek, a jakmile uvidíme, že rostou, jsme připraveni dodat další koloběžky, abychom uspokojili poptávku.
Proč jste se rozhodli vstoupit do Prahy na sklonku sezony, kdy nás čeká podzim a zima, a tedy déšť a sníh, což není zrovna ideální doba pro jízdu na koloběžce?
Vidíme velkou příležitost k tomu, si v následujících pár měsících vybudovat dobré vztahy s městem a vyladit záležitosti například ohledně bezpečnosti, na které nám hodně záleží.
Víme, že zima není nejvhodnější čas, na druhou stranu nám těchto pár měsíců dá dost času na seznámení se zdejším terénem, koloběžky se zatím dostanou do povědomí a my se zároveň můžeme lépe připravit na příští jaro, kdy můžeme do ulic vypustit daleko větší flotilu s daleko větší znalostí trhu.
Bikesharingové služby, jako jsou například růžová Rekola, se přes zimu stahují z ulic a vracejí se až na jaře. U vás to bude to samé?
To bude záležet hlavně na počasí. Pokud bude špatné počasí, máme lokální sklad, ve kterém koloběžky zůstanou. Pokud ale budou vhodné povětrnostní podmínky, „nabíječi“ koloběžky opět rozmístí do ulic. Budeme to tedy sledovat na denní bázi.
O každodenní dobíjení koloběžek a rozmisťování v ulicích se mají starat tzv. „nabíječi“. Ty jste v náborové kampani hledali od konce srpna.
Ano. Jednak máme vlastní tým, který se bude o koloběžky v tomto směru starat, ale dáváme také příležitost lidem, kteří si chtějí přivydělat. Skrz naši aplikaci mohou koloběžky sbírat, dobíjet a zase je vracet zpět.
Může to dělat kdokoli, nebo co je k tomu potřeba?
Každý projde plnohodnotným přijímacím řízením, dostane školení, a stane se tak součástí Lime komunity.
Elektrokoloběžky Lime měly pražskou premiéru na sobotním Dni bez aut. V ulicích mají být rozmístěny do konce týdne. Foto: Jan Strouhal
Jak je Praha pro Lime důležitá z evropského hlediska?
Podle mého je Česká republika, respektive Praha, skvělým trhem. Z celkového pohledu je významnou zastávkou v srdci Evropy, kterou prochází mnoho lidí z celého světa. Je součástí mezinárodního trhu a vlastně i mostem do východní Evropy.
Vytvořili jsme Lime s širší vizí přinést chytrou mobilitu do chytrých měst. A víme, že Praha nyní dělá hodně pro to, aby se chytrým městem opravdu stala. Naše služba je také zodpovědná směrem ke klimatickým změnám, vlastně ze své podstaty zlepšujeme životní prostředí. A to je pro Prahu důležité, pokud se i nadále chce profilovat jako jedno z nejkrásnějších měst světa.
Praha ale není zrovna příliš nakloněna cyklistům, chybí tu hlavně infrastruktura, v centru města jsou zákazy. Jak se k tomuto postavíte?
Nabíječi nebudou do samého centra Prahy koloběžky umisťovat. A v naší aplikaci bude v mapě označeno, kam by uživatelé neměli jezdit. Takže od samého začátku jdeme v souladu s regulačními opatřeními a zároveň se snažíme naše uživatele v tomto edukovat.
Budou elektrokoloběžky Lime jen v Praze, nebo se na ně mohu těšit i obyvatelé dalších českých měst?
Nyní se soustřeďujeme na rozšíření naší platformy v Evropě, to znamená, že se postupně chceme rozšiřovat z jednoho města do druhého, aniž by záleželo na tom, jestli jde o hlavní, či jiná města. Takže ano, věříme, že se časem objevíme i v ulicích dalších měst.
Kolem sdílených elektrických koloběžek je nyní ve světě velká investorská horečka, vznikají konkurenti, mezi nejviditelnější patří Bird. Je to tedy nyní hlavně o tom, kdo dříve obsadí trh?
Není to jen o tom, v reálu nejde jen o výhodu prvního. Nemůžete jen po ulicích rozhodit stovky koloběžek a pak se o nic nestarat. Je potřeba být ve spojení s úředníky, udržovat s nimi vztahy a samozřejmě nabídnout ten nejlepší zážitek samotným zákazníkům.
Pro nás je to daleko dlouhodobější hra než jen pro následující tři až čtyři měsíce, kdy se tu budeme etablovat a koloběžky umisťovat v ulicích.