Plzeňskému Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie koronaviru druhým rokem klesl prodej piva v ČR. V loňském roce se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní.

Díky podpoře a investicím do hospod rostl prodej čepovaných piv, méně se dařilo baleným pivům v obchodech. Oproti předkoronavirovému roku 2019 byl loňský prodej na domácím trhu o desetinu menší, což znamená minus 145 milionů piv, řekl dnes mluvčí Zdeněk Kovář.

Celkové výsledky s exportem a licenční výrobou zveřejňuje největší česká pivovarnická skupina na začátku května.

Prazdroj loni meziročně zvýšil prodej čepovaných piv o dvě procenta, přestože gastronomický sektor byl uzavřený déle než v roce 2020. Do intenzivní podpory hospod dal pivovar podle Kováře za poslední dva roky přes půl miliardy korun. Prodeje v obchodech loni v důsledku krize klesly meziročně o pět procent. V porovnání s obdobím před pandemií jsou ale vyšší, řekl mluvčí.

Loňské výsledky podle něj ukázaly zajímavé trendy. „Výrazně se mění preference spotřebitelů, kteří stále častěji vyhledávají chuťově výrazná piva, zejména ležáky, jejichž prodeje se loni zvýšily o dvě procenta,“ řekl mluvčí. Růst podle něj znovu potvrdila vlajková loď pivovaru – ležák Pilsner Urquell, největší podíl na růstu ležácké kategorie má ale pivovar Radegast se stále populárnější Ryze Hořkou 12.

Důraz spotřebitelů na výraznější chuť piva se podle Mráze projevil i v segmentu nealkoholických piv. Prodeje Birellu loni táhly dvě novinky – Birell Za studena chmelený a Birell stylu IPA. Prodeje neochuceného Birellu tak loni vzrostly o jedno procento. „Druhým tahounem našich nealkoholických piv jsou ochucené nealkoradlery, jejichž prodeje se loni zvýšily o čtyři procenta. Nejvíce rostl Birell Pomelo & Grep, hlavně v čepované variantě. V restauracích jsme ho loni prodali o třiadvacet procent víc,“ řekl Mráz.