Na seznam českých jednorožců se hodlá zařadit firma, o které mimo expertů z oboru zatím slyšel málokdo. Ještě pozoruhodnější na tom ale je to, že softwaroví mágové ze společnosti Ataccama hodlají valuací v hodnotě miliardy dolarů jen začínat. Až si ji odškrtnou, rovnou se těší na Nasdaq.
Kdo se někdy pohyboval v poušti, vybaví si mimo jiné dva její určující rysy: až ohlušující ticho a spolu s tím zdání nikde nekončícího prostoru. Obojí je přítomno i v karlínské zasedačce.
Ticho v momentech, kdy Michal Klaus přemýšlí nad odpověďmi a chvílemi váží slova tak pečlivě, jako když pouštní vítr pomalu přesýpá zrníčka písku. A je tu s námi i velikost, v tomto případě velikost trhu. „Vypadá to, že když to budeme dělat dobře, tak je prostor opravdu skoro nekonečný,“ praví CEO společnosti Ataccama.
Název skutečně vychází z chilské náhorní plošiny. „Potřebovali jsme písmeno A a vymýšleli jsme něco, co bude evokovat čistotu. David Holeš, jeden z našich klíčových lidí, přišel s myšlenkou, že Atacama je z hlediska biologického znečištění nejčistší místo na zemi,“ říká Klaus.
V Česku totiž vyrostl nový obr. Forbes před třemi lety popsal příběh Adastry, velké a úspěšné datové konzultační firmy vlastněné triem podnikatelů Jan Mrázek, Jan Červinka a Petr Jech. Když v roce 2008 v Adastře probíhala transformace, tým důležitých lidí včetně Klause se rozhlížel po nových výzvách.
Zároveň v Adastře již pár let existoval slibný zárodek interního produktu na čištění a konsolidaci dat. „A tak za mnou majitelé přišli s nabídkou: Pojď zkusit založit softwarovou technologickou firmu, která z toho udělá opravdový produkt.“
Proto začátek na A, aby spin-off Adastry zachoval „štábní kulturu“. Zmínka o pouštní čistotě rovněž není samoúčelná: ve velké zkratce, kterou za chvíli probereme podrobněji, se Ataccama zabývá čištěním dat, jakousi filtrací obrovské datové masy v co nejpoužitelnější materiál. Pokud vám to připomíná prosévání hlíny zlatokopem, jdete správným směrem – kvalitní data jsou totiž zlatem současnosti.
I poušť někdy rozkvete a takto vzácné případy se vyplatí sledovat, jako když softwarová firma ve vší nenápadnosti výhledově míří k valuaci ve výši miliardy dolarů, která by z ní po Avastu, Rohlík.cz a Productboardu mohla udělat dalšího českého jednorožce.
Když ne letos, tak nejpozději za rok, za dva: v době uzávěrky tohoto čísla finišovala jednání s investorem, zájemci se ozývali poslední dva roky, převážně ze zámoří a z Londýna. Ukázaná platí, a tak po prvním velkém investičním kole, a tím pádem první oficiální valuaci brzy zjistíme, jaká je opravdová hodnota projektu českých softwarových mágů.
„Nechci to zakřiknout, ale proces hledání investora byl velmi pozitivní. Zájem byl velký. To vám poskytne určitou validaci, že to, co děláte, asi děláte docela dobře,“ popisuje Klaus.
Ataccamě narostl počet zaměstnanců meziročně ze 240 na 400 lidí, na konci roku jich už má být 600 – přitom každý ví, jak těžké je sehnat a zaplatit IT specialisty. Mezi její klienty náleží Avast, ČEZ, Moneta, ale i Starbucks, Heineken, Bank of Montreal, T-Mobile US, skupina Société Générale, francouzský řetězec Auchan, aerolinky Finnair, filipínský Globe Telecom a další firmy z dalších kontinentů, kterým dodávají správná data.
Tím jim umožňují rychle a efektivně vytvářet nové produkty a digitalizovat procesy, a přitom mít data pod kontrolou, což jsou dnes klíčové konkurenční výhody. Loni měla příjmy 850 milionů korun a z devadesáti procent je tvoří opakované roční revenue (ARR), důležitý ukazatel pro valuaci technologických firem.
ARR znamená povětšinou předplatné, díky čemuž investoři vidí, že nehrozí propad, nýbrž je pravděpodobný další strmý růst. Ziskovost majitelé nezveřejňují, ale všechny jejich firmy mají pravidlo „double digit profitability“, tedy od deseti procent výše.