skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Z Karlína konkurují softwarovým obrům. Trénují umělou inteligenci na práci s daty

Česko-kanadská technologická firma Ataccama, která sídlí v pražském Karlíně, nepatří v Česku mezi nejznámější. Měla by. Dokázala se totiž prosadit v absolutní světové špičce. Pomáhá s datovým managementem gigantům, jako jsou American Airlines, General Electric, T-Mobile US nebo velké americké banky, a konkuruje technologickým superhráčům typu Oracle, Informatica či IBM.

Díky novému softwarovému nástroji, který vyvinula, má teď před nimi dokonce náskok. Tržby počítá v desítkách milionů dolarů a chce dál expandovat, aby mohla na velká data pustit ještě víc umělé inteligence.

„Data jsou klíčovým aktivem každé firmy. Nicméně data jsou hodnotná pouze do té míry, jak je dokážete zpracovat a využít,“ říká Michal Klaus, CEO společnosti Ataccama. Ta se snaží firmám správu obrovských objemů dat co nejvíc usnadnit a zásadním způsobem k tomu využívá umělou inteligenci. Cílem je, aby správa dat byla bezchybná a přitom co nejvíce autonomní. 

Společnost před pár dny představila druhou generaci platformy Ataccama ONE, která zákazníkům umožňuje zkoumat, profilovat a spravovat data. Zapojení AI a strojového učení je mnohem širší než u předchozí generace.

Michal Klaus, CEO společnosti Ataccama.

„Uživatel řekne, co požaduje, a platforma sama najde požadovaná data, zanalyzuje, zpracuje a poskytne je uživateli nebo dalšímu systému. To vše, v podstatě aniž by uživatel potřeboval velké technické znalosti,“ popisuje Michal Klaus a technologii přirovnává k samořiditelnému autu budoucnosti, kterému člověk jen zadá cíl a vůz ho tam sám doveze.

Datová rutina v režii AI

Snadno použitelná platforma propojuje celý komplex procesů správy a poskytování dat. Využívá AI k tomu, aby se učila automatizovat rutinní úlohy a předcházet chybám. Míra zapojení AI je podle Klause naprosto unikátní. „Pro firmy i neziskové organizace se tak otevírá možnost svěřit správu dat chytré technologii a soustředit se na využití kvalitních dat pro skutečně obtížné problémy a inovace,“ říká šéf technologické společnosti.

Spojení více oblastí správy dat umožňuje autonomní řízení datových procesů v měřítku celé firmy – veškeré datové systémy, prostředí a jejich toky. Je přitom jedno, jestli jsou data uložena v cloudu nebo v lokálním či hybridním prostředí. Platforma poskytuje přehled o tom, kde data jsou i jaká je jejich kvalita, a nabízí centrální místo pro jejich správu. Je modulární, takže je možné začít využívat pouze vybrané oblasti a postupně přidávat další funkce.

„Platforma Ataccama ONE a její autonomní schopnosti umožňují našemu týmu pružně reagovat na požadavky trhu a skutečně využít sílu dat. Druhá generace platformy je pro nás klíčová díky plné a skutečné integraci napříč oblastmi data managementu a data governance. Je to zásadní předpoklad našich nadcházejících inovací, které se dějí ve velmi rychlém tempu,“ říká Miroslav Umlauf, CDO české společnosti Avast, která řešení česko-kanadské technologické firmy využívá.

Umělá inteligence si žádá víc lidí

V Ataccamě v současnosti pracuje na 230 zaměstnanců 20 národností se zhruba třetinovým podílem žen včetně technických a manažerských pozic. Firma neustále roste. „Vyšli jsme z oblasti bankingu a pojišťoven, ale jsme aktivní i v healthcare, farmacii a retailu,“ popisuje Michal Klaus.

Hlavní část vývoje probíhá přímo v Praze, ačkoliv firma chvíli uvažovala, že by část přesunula jinam. V hledáčku bylo Bulharsko, kde má Ataccama pobočku, nebo Ukrajina. Management si ale propočítal, že bude lepší vsadit na IT odborníky doma. Přednost dostalo rozšíření kanceláří a týmu v Česku. 

Společnost chystá rozsáhlou expanzi, do které investuje nižší desítky milionů dolarů. Během příštích 12 měsíců by mělo do týmu přibýt více než 100 lidí. Dvě třetiny zamíří do vývoje, aby posílily unikátní „self driving“ vlastnosti platformy. „Self driving funkcionalita je dostupná jen v části nové platformy. Máme samořiditelný základ, který potřebujeme přenést do celé platformy. A na širší zapojení umělé inteligence potřebujeme nové lidi,“ vysvětluje Klaus. 

Nedostatku ajťáků na trhu se nebojí. „K nám chodí lidé, kteří říkají, vy jste jedna z mála firem, která v oblasti dat a zavádění AI dělá něco trochu těžšího, hodnotnějšího pro opravdu velké hráče. Navíc jsme globální firma s českými kořeny a takových, které působí přímo v Česku, moc není.“

Tržby stále rostou, i bez Číny

Expanze se dotkne i rozšíření prodejních kanálů. „Společně se spuštěním nové verze platformy investujeme do zvýšení kapacity prodejního kanálu, abychom produkt dostali více na trh, ať už přímo, nebo přes partnery,“ říká Klaus. Přes polovinu tržeb Ataccama generuje na severoamerickém trhu, silná je i v Evropě a také v Austrálii a v části Asie.

Do Číny se však firma zatím nechystá. Podle Klause je to velmi specifický trh, především z hlediska ochrany vlastnických práv. V Asii tak má přednost Japonsko, Singapur nebo Tchaj-wan. „I na stávajících trzích je prostor obrovský. Odhadujeme, že jsme na desetině toho, kde můžeme být,“ podotýká Klaus. Samořiditelná technologie pro data management z Karlína má tedy cesty otevřené.