Nový normál, na který se těžko zvyká, zasáhl i firmy, které potřebují nová auta. Ať už ve větším množství typicky pro obchodní zástupce, nebo manažerské pozice a členy vedení. Zatímco dřív bylo nové objednané auto ve firmě za čtvrt roku, teď se čeká rok a někdy i víc.
„Když teď zadáme libovolnou škodovku do výroby, zákazník ji dostane nejdřív v prvním kvartálu příštího roku,“ konstatuje Libor Přerost z pražské prodejny aut Přerost a Švorc. Zájem o nová auta ze strany firem přitom neklesá – autosalony poptávku hrnou před sebou. Přerost pozitivně hodnotí alespoň fakt, že zájemci o škodovky neutíkají do náručí jiných značek.
Zároveň prakticky není kam utíkat, na nová auta se čeká téměř všude. Podle leasingové společnosti Arval jsou některé modely Volkswagenu k dostání za deset měsíců, Hyundai má u vybraných vozů čekací dobu až rok, Toyota rok a čtvrt. Důvody? Obvyklí podezřelí: covid-19, problémy s dopravou z Asie a válka na Ukrajině.
„Přechod k jiné značce se může stát v ojedinělých případech u privátních klientů, ale u firem se to neděje. Lidé ve firmách, kteří mají fleetové flotily na starost, s delšími dodacími lhůtami počítají a nová auta objednávají třeba i s ročním předstihem,“ popisuje Přerost.
Pořád ale nastávají situace, kdy ani dlouho dopředu udělaná objednávka nestačí a sehnat auto je potřeba teď. Může za tím být nástup nového člověka, který má na auto nárok, případně nehoda s následky, po nichž se auto odepíše, a proto je potřeba koupit nové. „I to dokážeme vyřešit a pro zákazníka nové auto najdeme. Jen nemusí mít přesně tu barvu a některé prvky výbavy, které si původně představoval,“ dodává.
Na této klientele z velké části stojí i startup Driveto, za kterým stojí investiční skupina Miton. Zákazníkům nabízí flexibilní operativní leasing, kdy si klient vybere z nabídky dostupných nových vozů, začne platit měsíční paušál a pak už jezdí tak dlouho, jak potřebuje. Driveto má aktuálně rozpůjčovaných 1900 aut různých kategorií, další drží v záloze.
„Nechceme obsluhovat fleety, které mají desítky nebo stovky vozů. Firmám, tvořícím zhruba polovinu našich zákazníků, dokážeme pomoct obvykle ve chvíli, kdy shání auto pro management nebo členy boardu. Teď máme na skladech nebo u dealerů kolem 180 aut, která dokážeme dodat v řádu dnů, nanejvýš týdnů,“ říká šéf startupu Adam Szabó.
Že tenhle model může fungovat, dokazuje jednak loňský obrat ve výši 200 milionů korun, který je meziročně o osmdesát milionů vyšší.
Pro letošek Szabó plánuje obrat blížící se 300 milionům. Driveto podle něj těží z toho, že objednává auta do zásoby a na příští rok si jich chce od různých značek objednat zhruba tisícovku.
„Snažíme se objednat auta s takovou výbavou, abychom měli jistotu, že je v daný čas skutečně dostaneme a budeme je moct nabídnout zákazníkům,“ dodává Szabó.
Jeho lidé pak musí zákazníky přesvědčit, že se jim vyplatí slevit z některých požadavků. „Někdo chtěl například panoramatickou střechu, ale tu jsme před rokem neobjednali, protože by výrobu zdržela o čtvrt roku. Proti tomu ale stavíme fakt, že zákazník může s tímhle autem začít jezdit prakticky hned,“ vysvětluje Szabó.
Nedostatek aut na trhu se u Driveto projevuje i tím, že se prodlužuje doba, po kterou s ním klienti jezdí – za poslední rok v průměru ze čtrnácti na šestnáct měsíců. „Nejspíš bude ještě růst, protože výsledné číslo počítáme až z vozů, které se nám vrátí,“ doplňuje šéf startupu.
Nárůst zájemců o operativní leasing hlásí i jeden z největších hráčů na trhu se služebními auty, společnost Arval. „V prvním čtvrtletí nám poptávka narostla o třicet jedna procent,“ říká ředitel Aleš Polák. I jeho firma tak těží z objednávek vytvořených s dostatečným předstihem, díky kterým má v zásobě vyšší stovky aut včetně plug-in hybridů a elektromobilů.
A ruce si může mnout trh s ojetými vozy. „Podnikatelé a firmy tvoří letos v Česku už 18,2 procenta zákazníků oproti 12,9 procenta v předcovidovém roce 2019,“ vypočítává Karolína Topolová, ředitelka skupiny Aures Holdings, provozující mezinárodní síť bazarů. Nejprodávanějším ojetým modelem je u této skupiny zákazníků Škoda Superb.