Začínali na YouTube. Teď svou nápaditost a touhu prorazit uplatňují i v dalších sférách digitálního světa. Oslovují přitom statisíce fanoušků, globální firmy a vydělávají miliony korun. Forbes podruhé představuje desítku nejlépe placených českých tvůrců, kteří nakopli svůj byznys natáčením videí či streamováním.

V letošním žebříčku, který sleduje veškeré příjmy tuzemských youtuberů za období od července 2021 do června 2022, se objevilo hned několik nových tváří. Vedle celkového lídra Filipa Zimy, vystupujícího pod pseudonymem FIZIstyle, se mezi ně řadí Veronica Biasiol, jež je momentálně nejlépe placenou ženskou zástupkyní.

Dvaadvacetiletý FIZIstyle, který si v uplynulých dvanácti měsících podle odhadů Forbes vydělal v hrubém přibližně dvacet milionů korun, těží zejména z vlastního e-shopu. Jeho prostřednictvím prodá ročně dětem, na něž s obsahem cílí primárně, oblečení a hračky za bezmála 23 milionů korun.

KOMPLETNÍ ŽEBŘÍČEK NEJLÉPE PLACENÝCH YOUTUBERŮ 2022:

Nejlépe placení youtubeři

Svá videa, která mnohdy dosahují milionových zhlédnutí, postavil na ztřeštěné mluvě, hyperaktivitě a přímočařé zábavě. Natáčí rovněž propracované výzvy o finanční odměny, do nichž zapojuje své fanoušky. Při jejich vytváření se hojně inspiruje u úspěšných zahraničních tvůrců, mimo jiné u Mr. Beasta, nejlépe placeného youtubera světa.

S ročním výdělkem 19 milionů korun se za ním s malým odstupem umístil na druhé příčce Štěpán Buchta, v digitálním světě známý pod přezdívkou Baxtrix, ačkoliv na svém zahraničním anglojazyčném kanálu vystupuje už jen jako Bax. Třetí příčka připadla loňskému králi žebříčku Tarasi Povoroznykovi neboli Tarymu se 14 miliony korun.

Patrně nejvýraznější propad zaznamenala Bára Votíková. Členka předloňského výběru Forbes 30 pod 30 vydělala díky YouTube a partnerstvím meziročně o dva miliony korun méně. Mrzet ji to nicméně nemusí, neboť fotbalová kariéra, kvůli níž právě odmítala některé spolupráce a nevěnovala se tolik natáčení nových videí, ji od loňského přestupu do slavného francouzského PSG generuje tři miliony ročně.

Kompletní žebříček nejlépe placených youtuberů Česka, doplněný o elitní desítku nejvýdělečnějších tvůrců na světě, najdete s podrobnými informacemi ZDE.

Jak jsme to počítali?

Počty sledujících a lajků jsou fajn. Pokud je ale jejich držitelé nedokážou proměnit v podobně vypadající čísla na svých kontech, složenky jimi nezaplatí. Nás proto zajímá jediné: fungující byznys. A ten více než sledovanost, která navíc tvůrcům po covidovém rozvolnění plošně trochu klesla, utvářejí spolupráce s globálními značkami a prodej merchandisingu.

Ponechali jsme přitom stranou influencery, kteří svou dřívější popularitu s rozmachem sociálních sítí jen přifoukli. Hledali jsme osobnosti, jež si svůj úspěch vydupaly ze země samy, od píky. K dnešním ročním příjmům v řádu jednotek či desítek milionů korun se dostaly natáčením videí – ať už jakékoli kvality – v dětských pokojích a postupným rozvíjením podnikatelských možností, které YouTube, Twitch a ostatní digitální platformy nabízejí. Mezi finanční kanály, které jsme při sestavování žebříčku nejlépe placených tvůrců online videoobsahu

brali v potaz, se řadí zejména: reklamní příjmy z platforem, dealy s jednotlivými platformami, přímé příspěvky od diváků a odběratelů, exkluzivní partnerství se značkami, placená propagace a product placement v příspěvcích, účast na veřejných či soukromých eventech nebo prodej vlastního „merche“ a produktů, jako jsou trička, kšiltovky, hrníčky a náramky s nepřehlédnutelným jménem milované youtubové star.

Konkrétní částky představují kvalifikované odhady ročních nezdaněných příjmů youtuberů a streamerů od července 2021 do června 2022. Čerpali jsme z veřejně dostupných informací, diskusí se samotnými tvůrci a lidmi, kteří se v oboru pohybují dlouhodobě. Na sestavování žebříčku se výrazně podílela také společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu, za- stupující podstatnou část nejvýraznějších tváří influencerské scény.