Počty sledujících a lajků jsou fajn. Pokud je ale jejich držitelé nedokážou proměnit v podobně vypadající čísla na svých kontech, složenky jimi nezaplatí. Nás proto zajímá jediné: fungující byznys. A ten více než sledovanost, která navíc tvůrcům po covidovém rozvolnění plošně trochu klesla, utvářejí spolupráce s globálními značkami a prodej merchandisingu.
Ponechali jsme přitom stranou influencery, kteří svou dřívější popularitu s rozmachem sociálních sítí jen přifoukli.
Hledali jsme osobnosti, jež si svůj úspěch vydupaly ze země samy, od píky. K dnešním ročním příjmům v řádu jednotek či desítek milionů korun se dostaly natáčením videí – ať už jakékoli kvality – v dětských pokojích a postupným rozvíjením podnikatelských možností, které YouTube, Twitch a ostatní digitální platformy nabízejí.
Mezi finanční kanály, které jsme při sestavování žebříčku nejlépe placených tvůrců online videoobsahu brali v potaz, se řadí zejména: reklamní příjmy z platforem, dealy s jednotlivými platformami, přímé příspěvky od diváků a odběratelů, exkluzivní partnerství se značkami, placená propagace a product placement v příspěvcích, účast na veřejných či soukromých eventech nebo prodej vlastního „merche“ a produktů, jako jsou trička, kšiltovky, hrníčky a náramky s nepřehlédnutelným jménem milované youtubové star.
Konkrétní částky představují kvalifikované odhady ročních nezdaněných příjmů youtuberů a streamerů od července 2021 do června 2022. Čerpali jsme z veřejně dostupných informací, diskusí se samotnými tvůrci a lidmi, kteří se v oboru pohybují dlouhodobě. Na sestavování žebříčku se výrazně podílela také společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu, zastupující podstatnou část nejvýraznějších tváří influencerské scény.