Výroba osobních aut za letošních osm měsíců meziročně vzrostla o 3,4 procenta na necelých 802 tisíc vozů. Ještě v pololetí byla výroba proti loňsku o 8,5 procenta nižší. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v tiskové zprávě.

Za růstem stojí zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, ale také nízká srovnávací základna loňského roku. Loni od května produkci omezoval nedostatek čipů.

V červenci výroba vzrostla proti loňsku o 17 361 vozů, tedy o čtvrtinu, v srpnu pak byla vyšší o pětašedesát tisíc vozidel, což je nárůst o 147 procent. Produkce v letních měsících byla dokonce o 114 aut vyšší než v předkrizovém roce 2019.

Škoda Auto od začátku roku vyrobila ve svých tuzemských závodech téměř 453 tisíc osobních vozidel, což je meziročně o 6,9 procenta méně. Na konci července přitom ještě evidovala meziroční pokles o 16,3 procenta.

Nošovická automobilka Hyundai zvýšila produkci o 17,1 procenta na cca 213 tisíc automobilů. Výroba Toyoty v Kolíně pak stoupla o 26,8 procenta na 135 tisíc vozů.

Podíl elektromobilů a hybridů na produkci automobilek dosáhl 10,8 procenta. Škoda vyrobila 45 618 elektrických vozů, z toho 36 tisíc bateriových elektromobilů a 9 641 plug-in hybridních vozidel.

V Hyundai bylo vyrobeno přes čtyricet tisíc elektrických automobilů, z toho 19 tisíc elektromobilů a téměř dvacet jedna tisíc hybridů.

„Po více než roce můžeme konečně konstatovat zlepšení situace ve výrobě automobilů. Jak produkce, tak i první registrace nových automobilů v Evropě se v srpnu konečně zvýšily. Extrémní růst cen energií ale zásadně ohrožuje konkurenceschopnost i udržení výroby v ČR a u nemalé části dodavatelského sektoru také jejich samotnou existenci,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Petzl také poznamenal, že v tak komplexním výrobním řetězci, jakým je autoprůmysl platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celé odvětví.

Vláda podle Petzla v boji s drahými energiemi musí doplnit již přijaté opatření tak, aby jednak podpořilo všechny výrobní firmy a současně aby dopad takového opatření nebyl pouze kosmetický.

Téměř polovina firem z automobilového průmyslu totiž už nyní očekává, že v letošním roce skončí ve ztrátě, přičemž výhled do příštího roku je ještě pesimističtější.

Výroba autobusů od ledna do konce srpna vzrostla o 12,6 procenta na 3361 vozidel. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské Iveco CR, které vyrobilo 2996 autobusů, tedy meziročně o 9,4 procenta více.

Firma SOR Libchavy vyrobila 338 autobusů, což je nárůst o pětačtyřicet procent. Plzeňská Škoda Electric v tomto roce vyrobila čtrnáct autobusů, společnost KHMC Opava pak třináct autobusů, tedy stejně jako loni. Produkci nákladních aut sdružení zveřejňuje pouze čtvrtletně.