Jejich keramickou mísu dostal darem bývalý americký prezident Bill Clinton. Vína od Jona Bon Joviho či Davida Kollera zase dělají radost domácím fanouškům. Firma ABA bratrů Michala a Petra Divišových s inspirativními dárky dobývá Česko i svět už přes čtvrt století.

„Vybrat dárek, který potěší a neupadne v zapomnění, je kumšt. Chce to nápad. A těch my máme dost,“ usmívají se. „Ale důležitější než dárek samotný je jeho příběh. U nás nenajdete jen obligátní katalogové předměty z plastu, tužky nebo deštníky. My nabízíme nápady, které jsou originální a trendy,“ vysvětlují bratři Divišové.

Firma s úspěchem vytvořila například soupravu ve stylu Jamese Bonda s nezbytnými atributy proslulého agenta nebo dárky, které se dají rovnou na párty vyzkoušet v praxi – soupravu na přípravu čokoládového fondue nebo sadu na lití olova.

Pro ty, kterým se v tuhých covidových časech stýskalo po firemních oslavách, vyrobila stolní hru Hvězda večírku, kterou si člověk mohl užít alespoň doma.

foto: Vojtěch Bartoníček Photography

ABA dokáže navrhnout a zhotovit dárek na míru v podstatě pro kohokoli. „Pojďme vymýšlet a tvořit spolu,“ zní heslo firmy, která se vždy snaží přijít s něčím navíc. Jako třeba v případě omalovánek pro děti, které dostala za úkol vytvořit.

„Dopsali jsme k omalovánkám ještě pohádku o golfu a přidali pro děti hru, při níž se naučí golfová pravidla,“ říká Petr Diviš.

Dárek pro Clintona

Bratři Divišové jsou každý jiný. Přesto jim spolupráce perfektně šlape. Starší Michal je tváří společnosti, má jasnou vizi a cit pro výběr zboží. Jako vystudovaný právník má na starosti i smluvní vztahy a jednání se zahraničními obchodními partnery.

Petrovou parketou je design a kreativita. Je uměleckou duší firmy. Srší nápady a na trh přichází stále s něčím novým a neotřelým.

Že se jim to daří, dokazuje celá řada ocenění, kterými se můžou pochlubit. Mezi nimi například Obal roku, Zlatá koruna nebo ocenění Nejlepší dárek roku za keramickou mísu ve tvaru české vlajky, která také evokuje ženský klín.

„Oslovit renomované designéry by vyšlo draho, proto jsme se do návrhu pustili vlastními silami,“ vysvětluje Petr Diviš, který na designu spolupracoval s Janem Cílečkem. „Výsledek naší práce dospěl až k rukám amerického prezidenta Billa Clintona,“ usmívá se.  

Díky originálním nápadům ABA připravovala dárky a reklamní předměty mimo jiné i pro Český olympijský tým, Všesokolský slet, Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary nebo televize Prima a HBO.

Dionýsos a víno od Bon Joviho

Dárky s nápadem slaví úspěch. I proto se bratři Divišové před čtyřmi lety rozhodli rozšířit portfolio. Vytvořili značku Aperittivo zaměřenou na víno a vybrané lahůdky – lanýže, paštiky či olivové oleje. „Když jsme zjistili, že má jméno Diviš původ u řeckého Dionýsa neboli boha vína a dobré nálady, potvrdilo se nám, že jsme zřejmě na dobré cestě,“ říká se smíchem Michal.

To vyjadřuje i jeden z jejich sloganů Born to be Wine, v němž si po svém upravili název písně, kterou proslavil film Bezstarostná jízda. Se značkou Aperittivo se tak účastní nejrůznějších hudebních festivalů a kulturních akcí, kde lidi oslovují dalšími osobitými slogany, jako Snídám Champagne k večeři nebo Klinika krásy: Dejte si u nás decku a budete krásnější. 

V nabídce dnes mají vedle moravských také italská, francouzská či rakouská vína. Nechybějí pravé šampaňské, španělská cava nebo italské prosecco. I v tomto případě se totiž jejich vize vymykají obvyklým praktikám obchodníků s vínem.

„Chtěli jsme prodávat víno s příběhem, lidskou tváří a přátelským přístupem. Nakonec se stejně většina lidí rozhoduje – chutná, nebo nechutná. A samozřejmě hraje roli i cena. Přesně taková vína máme v našem portfoliu, chutné a za dobrou cenu,“ doplňuje Michal.

Jeden z příběhů má spojitost s jejich dávným idolem, hvězdným rockerem Jonem Bon Jovim. Mezi stovkami lahví v nabídce tak najdete i jeden skvost – růžové víno Hampton Water, které produkuje slavný zpěvák se svým synem Jessem a francouzským vinařem Gérardem Bertrandem. Petr s Michalem je před časem oslovili s nabídkou spolupráce a získali zastoupení této značky pro český trh, čehož si velmi považují.

Když spolu byli bratři počátkem devadesátých let na Bon Joviho koncertě na pražském Strahově, nikdy by je prý nenapadlo, že se jejich cesty jednou tímto způsobem propojí. S rockovou star se měli možnost potkat v Paříži, kde mu osobně představili svou kolekci speciálních skleniček, které skvěle doplňují lahve se zdobeným dnem, do nichž je víno stáčeno.

„Mluvit, obejmout a vyfotit se s Jonem byl pro mě uskutečněný klukovský sen. Zůstáváme v kontaktu a věříme, že se brzy opět potkáme,“ říká Petr Diviš. 

Víc než jen marketing

Víno s hudbou propojuje firma i na tuzemské scéně. Pod názvem Zuřivec na trh uvedla víno, které dělá v Dolních Dunajovicích vinař Filip Mlýnek společně se zpěvákem Davidem Kollerem. A zase se snaží nabídnout víc než jen obyčejný marketingový produkt. Svědčí o tom i světové ocenění za nejlepší vinný label 2021, které bratři Divišové převzali letos v Miláně. Návrh vinné etikety zpracoval grafik Aleš Sadil.

„Udělal jsem už poměrně dost merchandisingu pro různé české kapely. Ale pokud jde o víno, zajímal nás opět hlavně příběh. Davida jsem oslovil, protože vím, že žije v Mikulově a má svoji vinici, to mi dávalo smysl,“ vysvětluje Petr Diviš, který je sám duší hudebník.

Jelikož se mu vždy líbila Kollerova hudba, časem pro něj připravil merchandising, který nazval Who the Fuck is David Koller.

„Pamatuji si, jak jsem se mu bál ten nápad přestavit, jestli to není přes čáru. Ale jakmile to spatřil, hned jsem z jeho šibalského úsměvu poznal, že ho to oslovilo. On pak takhle nazval i svoji autobiografii. Díky tomu jsme si postupně k sobě našli cestu a hlavně důvěru,“ říká Petr.

Spolu s Davidem Kollerem se věnují také charitativním projektům, se Zuřivcem pomáhají matkám, které žijí v azylových domech. „Líbí se nám, že v rámci našich aktivit můžeme pomoci těm, kteří nás potřebují, a inspirovat i další lidi. I víno pomáhá,“ zdůrazňují bratři Divišové.

foto: Vojtěch Bartoníček Photography

Jejich firma se specializuje také na fanouškovské či firemní e-shopy, pro něž vymýšlí a vyrábí nejrůznější zboží. Vybudovala a spravuje ho mimo jiné i pro kapelu Lucie. Pro tu například navrhla originální „smývatelné“ triko, na nějž se dají psát vzkazy fixou nebo připojit originální podpisy členů skupiny.

Tak jako každý rok, i letos tato společnost vydala nový katalog s pořádně velkou dávkou dárků s nápadem. Pokud hledáte pro svoji firmu jedinečné věci, které se líbí, chutnají a dělají radost, jste zde na správném místě.