České aerolinie (ČSA) jsou pátým nejstarším leteckým dopravcem na světě. Letos v říjnu oslavily úctyhodných 101 let. Dárek k významnému jubileu ale nedostaly, spíš naopak. V sobotu večer totiž přistane na pražském letišti jejich úplně poslední let OK767 letící z Paříže. Poté se tuzemské aerolinky odeberou do historie a jejich veškeré aktivity přejdou pod křídla společnosti Smartwings.
Společně s ČSA z nebe zmizí také poslední lety značené kódem OK. Od letošní zimy budou jak jejich, tak lety sesterských Smartwings operovány pod kódem QS. Smartwings tyto změny oznámily už v květnu. Cílem je zefektivnit provoz leteckého dopravce.
„Je potřeba neustále optimalizovat náklady na provoz společností v rámci skupiny, zjednodušovat procesy a diverzifikovat rizika. Jedná se o kroky, které budou mít na provoz skupiny pozitivní dopad,“ vysvětlil tehdy šéf představenstva Smartwings Jiří Jurán.
Česko tak přijde o tradiční značku, která byla dlouhá desetiletí pokládána za chloubu národa. V poslední době se však potýkala s neudržitelnými hospodářskými problémy. Definitivní ránu jí před čtyřmi lety zasadila pandemie covidu-19, závažné potíže nicméně měla už dříve.
Redakce Forbesu pro vás vybrala osm nejdůležitějších milníků v dějinách nejstarších českých aerolinek:
Rok 1923
K založení státní společnosti, tehdy ještě pod názvem Československé státní aerolinie (ČSA), dochází na podzim roku 1923, tedy jen pět let po vzniku samostatného Československa.
Spíše než o ziskovou společnost pod vedením prvního ředitele Karla Huppnera jde v době, kdy si leteckou dopravu mohou dovolit jen vysoce privilegovaní občané, o jakýsi nástroj národní prestiže. Vždyť tržby ČSA v prvních dvou letech provozu nepokrývají ani jedno procento jejich nákladů.
Rok 1930
Zatímco sedm let od svého založení provozují ČSA pouze vnitrostátní linky na trase mezi domovským letištěm v pražských Kbelích, Bratislavou a Košicemi, začátkem třicátých let začínají nahrazovat domácí stroje Aero modernějšími britskými letadly z dílny firem De Havilland a Farman.
Ty také obsluhují první zahraniční linky ČSA do Záhřebu, Dubrovníku nebo Bukurešti a do Moskvy – mimochodem už pod dnes známou značkou OK, která nahradila dřívější L. Ve třicátých letech ČSA dále rozšiřují flotilu, například o francouzské letouny Savoia-Marchetti.
Rok 1937
Rozkvět ČSA pokračuje až do druhé světové války. Dva roky před jejím začátkem se základna ČSA stěhuje na tehdy zbrusu nové mezinárodní letiště v Ruzyni. Téhož roku také ČSA nasazují na některé linky první letušky.
Ještě asi rok před válkou dochází ke spuštění linek do Říma, Paříže či Bruselu. Vzápětí ale komerční letectví zastavuje válka a kompletní flotilu ČSA zabavuje německá Lufthansa.
Rok 1945
ČSA na rozdíl od jiných československých leteckých společností oslavují konec války. Před sebou navíc mají celou řadu „zlatých“ dekád. Krátce po válce dochází k obnovení vnitrostátních a postupně i mezinárodních linek. Vůbec poprvé spouštějí také mezikontinentální spoje do Ankary a Káhiry.
S rostoucí poptávkou společnost rozšiřuje a modernizuje flotilu a řadí do ní první proudová letadla sovětské výroby Tupolev a Iljušin. Ty díky delšímu doletu otevírají dveře do vzdálenějších destinací na Blízkém i Dálném východě, v Africe, Kanadě i Spojených státech. V roce 1967 flotila ČSA čítá celkem 75 letadel, což je nejvíce za celou historii společnosti.
Rok 1991
I když se ČSA stále daří, v devadesátých letech společnost zažívá zásadní milník – ostatně jako celý stát. Ještě na jejich počátku ČSA nakupují nová letadla – první širokotrupý letoun západní výroby airbus A310 či proslulá turbovrtulová ATR, o která přichází až teprve nedávno.
K flotile se přidávají také americké boeingy. V roce 1992 začíná rozdělování majetku v rámci federalizace Československa mezi společnosti České aerolinie (ČSA) a slovenskou společnost Slov-Air. ČSA se stávají akciovou společností.
Rok 2008
České aerolinie zažívají prudké zhoršení finanční situace. Doplácejí nejen na nadcházející finanční krizi, ale také na vysoké provozní náklady, s nimiž nejsou schopny konkurovat v prostředí rozrůstajících se nízkonákladových společností a zlevňujících letenek.
Navzdory miliardovým ztrátám v roce 2009 ale například piloti odmítají snížení platů (ty pro zajímavost podle analýzy Arthur D. Little tou dobou přesahují 350 tisíc korun). Mezi lety 2010 až 2015 tak dochází k hromadnému propouštění, odprodejům dceřiných společností i většiny flotily.
V roce 2018 se stává majoritním vlastníkem společnost miliardáře Jiřího Šimáně Smartwings z poloviny vlastněná čínským investorem CITIC Group.
Rok 2020
Nejtvrdší ránu Českým aeroliniím zasazuje rok 2020, kdy celý svět zasáhla pandemie koronaviru. Kvůli ní se zastavují téměř všechny komerční lety a ČSA se snaží udržet při životě, jak to jde. Propouštějí více než polovinu (asi čtyři sta) zaměstnanců a vydělávat se snaží alespoň prodejem nevyužitých emisních povolenek.
Plány na expanzi se odsouvají, mateřské Smartwings dostávají dvoumiliardový úvěr se státní zárukou. V březnu 2021 se pak ČSA za trvající krize ocitají v úpadku, během nějž procházejí reorganizací.
Hlavním investorem se stává společnost Prague City Air vlastněná majiteli Smartwings, ČSA se tak zbavují čínského pasivního investora. Celý proces úspěšně vrcholí v červnu 2022, kdy soud schvaluje záchranu téměř stoleté společnosti.
Rok 2024
České aerolinie létají už jen na dvě letiště – do Madridu a do Paříže. Na jaře pak vedení firmy oznamuje, že ČSA jako samostatná společnost skončí. Od podzimu bude kvůli větší efektivitě zajišťovat letový provoz celé skupiny značka Smartwings a její dceřiné společnosti na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.
Definitivní tečkou za více než stoletou historií ČSA bude let OK767, který dnes večer vzlétne z Paříže a následně přistane v Praze. K dnešnímu dni aerolinky zároveň opouštějí alianci Skyteam, která sdružuje více než dvacet leteckých společností – mimo jiné francouzskou Air France, americkou Deltu či korejskou Korean Air.
Na pozici pátého nejstaršího dopravce světa ČSA nově nahradí finský Finnair.