Největší potravinářské firmě světa, švýcarskému Nestlé, loni klesl čistý zisk o 45 procent na 4,9 miliardy švýcarských franků, tedy zhruba 117,6 miliardy korun. K hlavním důvodům patří zdražení ingrediencí a komodit, stejně jako vliv mimořádného zisku z prodeje akcií firmy L’Oréal zaúčtovaný v roce 2021. Tržby loni ale částečně díky růstu cen vzrostly, uvedla dnes firma.
Generální ředitel Mark Schneider sdělil, že k dalšímu zdražení bude muset firma přistoupit i v letošním roce, aby vyrovnala škody způsobené růstem cen komodit. K výši zdražení se ale odmítl vyjádřit.
Loňské tržby se zvýšily o 8,4 procenta na 94,4 miliardy CHF. Výrobce kávy Nescafé nebo čokoládových tyčinek KitKat loni zvýšil ceny o 8,2 procenta, to ale plně nevykompenzovalo dopad růstu nákladů na suroviny.
Reálný interní růst, který je ukazatelem objemu prodeje, loni vzrostl pouze o 0,1 procenta. Mohly za to problémy v Severní Americe a s kávou Nespresso.
V letošním roce plánuje firma růst takzvaných organických tržeb, které nezahrnují vliv změn směnných kurzů a akvizic, v rozmezí šest až osm procent. Loni organické tržby stouply o 8,3 procenta.
Nestlé podniká ve 189 zemích světa. Vyrábí například kávy Nescafé a Nespresso, čokoládové tyčinky KitKat, cereálie Nesquik, kořenicí směsi Maggi či potravu pro domácí mazlíčky Purina Pro Plan a Friskies.
V České republice patří do skupiny Nestlé továrny Zora Olomouc a Sfinx Holešov se značkami Orion, Margot, Kofila, Bon Pari či Jojo. V závodě Krupka vyrábí chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou GardenGourmet.