Na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK museli nedávno řešit ožehavé téma, které rozhořčilo některé minulé i současné studenty. Snížili totiž limity pro talentové zkoušky v plavání.
Proč? Jednoduše proto, že ačkoli se na školu i dnes hlásí výborní sportovci, celkově jde výkonnost dolů. A tak se upravují nejen požadavky při zápočtech, ale i pro samotné přijímací řízení.
FTVS se však nechce s horší kondicí dnešní mládeže jen tak smířit a jde o krok dál. Spolu se společností E4S se pustila do nového projektu, který je na pomezí byznysu, sportu a mezi mladými lidmi tolik oblíbených videoher. A už pro který už se nadchly desítky dalších evropských univerzit.
„Řešili jsme, jak vzbudit zvlášť u mladé populace, která se méně hýbe a čím dál víc hraje s elektronickými zařízeními, zájem o pohybovou aktivitu,“ vysvětluje děkan FTVS Miroslav Petr, jak vznikl nápad propojit reálný pohyb s hraním her.
To byl začátek nápadu, který se přetavil v Mezinárodní univerzitní ligu v esportu. Ta propojuje gaming a sport, začíná v dubnu a FTVS se s ní povedl velmi slušný zářez na mezinárodním univerzitním poli.
Do souboje, který bude kombinovat pohybový víceboj s hraním her, se zapojila desítka univerzit z celé Evropy, a rychle se tak naplnila kapacita pro první ročník. Jsou mezi nimi například Staffordshire University z Velké Británie, italská University of Trento nebo třeba finská Kajaani University of Applied Sciences.
Týmy se utkají v esportových hrách Counter-Strike: Global Offensive a FIFA a také v průběžném pálení kalorií. Ve finále pak poměří síly v malé kopané a na speciální gsport překážkové dráze. Pokud by došlo mezi finalisty k remíze v gamingové části, rozhodne o vítězi právě větší počet spálených kalorií.
Zájem o český projekt v podobě gsportu má ale mnohem víc univerzit. „Už teď pracujeme s tím, že na podzim budeme mít v lize až padesát týmů a to jsme ligu gsportu ještě ani oficiálně nepředstavili. Například v Polsku od nás chtějí získat licenci a rozjet vlastní divizi. Chystá se i spolupráce s pařížskou Sorbonnou,“ říká Zdeněk Ledvina, vedoucí esportového oddělení na FTVS, který věří, že je to začátek velkého trendu.
Právě tahle fakulta Univerzity Karlovy je ostatně první veřejnou vysokou školou u nás, kde vzniklo první esportovní oddělení. Letos tady stavějí i moderní učebnu pro esport. A fakt, že univerzita jde do mladého odvětví, s sebou přivádí i nové spolupráce s firmami. Například na vybavení učebny se podílí Alza a jedná se o spolupráci s Microsoftem i Českou spořitelnou.
A na samotném začátku vzniku gsport ligy stálo setkání s podnikatelem Petrem Vlčkem, jehož firma AVT Group, která patří mezi špičku v audiovizuálních řešeních, navrhovala pro FTVS technologie pro esport.
„Tehdy jsem se zhrozil, jak je možné, že se hraní her říká sport. Přál jsem si, aby se lidé víc hýbali,“ říká dnes Petr Vlček, který se rozhodl podpořit společnost E4S. Právě ta rozjíždí gsportovou ligu spolu s FTVS. Do projektu hodlá vložit přes Nadační fond Dity a Petra Vlčkových v první fázi dva miliony korun. Na další fázi chce E4S získat ještě dalšího silného partnera.
Samotné finále prvního ročníku ligy bude probíhat nejen v areálu FTVS, ale právě i v prostorách Home of AV, které patří pod AVT Group, firmu, jež loni překročila obrat 300 milionů korun a nyní pracuje například na projektech pro metro D, Českou spořitelnu, Škoda Auto nebo na vestavbě multifunkčního sálu do Císařských lázní v Karlových Varech.
„Podporujeme gsport na všech frontách, technologicky, prostorem, ale i jakousi osvětou mezi lidmi. Naší ambicí je rozhýbat děti a mládež sedící u počítačových her,“ dodává Petr Vlček.
Posun k esportu a od něj nově i ke gsportu zásadně podpořila pandemie koronaviru. Už před jejím vypuknutím totiž probíhala první jednání mezi českou asociací esportu a FTVS, ale jak říká Zdeněk Ledvina, nikdo to tehdy ještě nebral tak vážně.
„Během covidu se však i v akademickém prostředí všechno urychlilo, mnohem víc se začaly využívat online nástroje a my si udělali důkladnou analýzu esportu a jeho studia nejen na evropských univerzitách,“ dodává Ledvina s tím, že v akademickém prostředí je nyní esport velice žádaný. I na samotné FTVS tak nyní například zvažují, jak zapojit obory s esportem spojené do studijních programů.
„Gaming tady bude a to, že zájem o něj u mladé generace narůstá, je fakt. A pokud lidé tráví tolik času hraním, vnímám to jako skvělou příležitost mluvit víc o tom, jak se dobře starat o své tělo. Z průzkumů se ukazuje, že esportovci, kteří mají dobrou úroveň fyzické kondice, jsou i lepšími hráči. Chceme být u toho a podpořit to,“ dodává Miroslav Petr.