Kristýna Miškovská je již třetí generací, která pokračuje v rodinné tradici výroby deskových her a hraček.

Do firmy Dino Toys, která celý svůj výrobní proces, od prvotního nápadu přes vývoj, výrobu až po logistiku, zajišťuje sama v České republice, nastoupila před dvěma lety na pozici kreativní ředitelky.

Má tak na starosti vývoj her pod značkou Dino, jejich obsahové směřování i design. Právě ve výtvarné podobě her, do níž se snaží čím dál více angažovat české výtvarníky, vidí do budoucna velký potenciál.

Všechno to začalo dnes již ikonickou hrou Dostihy a sázky, která v roce 2024 oslaví už čtyřicet let na trhu. Dodnes je naprosto nejprodávanější českou deskovou hrou – ve skříni ji má už dva a půl milionu domácností a dosud se jí každý rok prodává na čtyřicet tisíc kusů. Vymyslel ji dědeček Kristýny Miškovské Ladislav Mareš.

Před šedesáti lety byl vedoucím tiskárny v Jablonci nad Nisou, kde nejdříve tiskl Muchovy plakáty, které dosud zdobí nejeden byt. Postupně však přešel i k výrobě deskových her.

Na tomto základě na začátku devadesátých let vybudoval firmu Dino Toys, která vyrábí deskové hry, puzzle, dřevěné kostky, ale také třeba i plastové Tatrovky. Firma v uplynulých letech rostla a dnes má po Česku několik výrobních závodů. V Mnichově Hradišti a v Lomnici nad Popelkou se vyrábí kartonáž, ve Staré Pace dřevěné kostky. Vývoj, obchod, finanční oddělení a ředitelství pak sídlí v Praze. 

Ladislav Mareš předal v roce 2016 žezlo ve vedení firmy svému zeťovi Janu Šlemínovi a dceři Margaretě Šlemínové. Jejich dcera Kristýna Miškovská do rodinného podniku nastoupila před dvěma lety.

„Když žijete v hračkářské rodině, jste jako dítě tak trochu pokusné zvířátko. Žila tím celá rodina. Běžně jsme jako děti u večeře poslouchaly, jak se rodiče baví o byznysu,“ vzpomíná kreativní ředitelka, která má ve firmě na starosti vývoj produktů a jejich vizuální podobu.

Nikdy se ale prý necítila do ničeho tlačená: „Někdy se očekává, že když máte v rodině takový odkaz, automaticky firmu přeberete. Ač jsem měla dveře vždy otevřené, vydala jsem se vlastní cestou.“ 

Kristýna Miškovská vystudovala filmovou produkci a po vysoké škole se věnovala reklamě, filmu a pracovala také pro Českou televizi. „Po pár letech mi ale začalo docházet, že jsou pro mě důležité i jiné hodnoty. Čím jsem starší, tím víc dokážu ocenit odkaz, který s sebou firma nese. Vidím tu tvrdou dřinu, která za tím vším stojí, a neberu ji na lehkou váhu,“ vysvětluje.

Její nová pozice propojuje kreativní a výtvarnou stránku s praktickými faktory, podobně jako filmová produkce. „Děláte poctivé řemeslo, které má snahu být dlouhodobě udržitelné, vyrábíte z kvalitních materiálů, dáváte práci lidem, navíc hezkou práci na českém výrobku. To jsou aspekty, které jsou pro mě důležité,“ dodává Kristýna Miškovská.

Letos jí ve vývojovém oddělení rukama prošlo na třicet nových herních titulů, které firma Dino Toys pod značkou Dino postupně uvedla na trh. Nyní před Vánoci vrcholí pro producenty her a hraček nejpernější období roku, které je zodpovědné až za 80 procent celoročního obratu.

Největší část z něj podle Miškovské stále tvoří tradiční „retro“ hry, které ve firmě nazývají „zlatým fondem českých deskových her“.

„Loni jsme prodali 60 tisíc kusů Člověče, nezlob se. Když vydáváme novinku, jde o náklad od dvou do pěti tisíc kusů. Tradiční hry stále překonávají veškeré nové trendy. Český zákazník je poměrně konzervativní, obrací se k tomu, co zná. Funguje tam moment sentimentu a návratu do vzpomínek na dětství a vše hezké, co k tomu patřilo,“ tvrdí Kristýna Miškovská. 

Za jeden z nejoblíbenějších momentů na své práci považuje řešení výtvarné podoby produktů. „Baví mě, že můžeme stvořit produkt podle vlastního vkusu a zároveň dát prostor kreativitě a talentu českých ilustrátorů. Máme historicky velmi šikovné umělce a byla by ohromná škoda toho nevyužít.“

S několika ilustrátory teď připravuje firma pro značku Dino novou edici dřevěných kostek a také velkou deskovou hru na příští rok. „O design a výtvarné umění se zajímám celý život. Nyní už na všechny Lustry a Designbloky chodím s jistým záměrem… Za poslední rok nebo dva se mi podařilo oslovit mnoho českých ilustrátorů, výtvarníků a grafiků, se kterými teď pro Dino připravuji různé produkty.“ 

Právě ve výtvarné podobě her vnímá Kristýna Miškovská obrovský potenciál v tom, kam se firma může posouvat do budoucna: „Kultivace českého trhu kvalitním designem má ohromný smysl a mám pocit, že se tu rozrůstá skupina náročných zákazníků, kteří se vedle toho, kde byl produkt vyroben a z jakého materiálu je, začínají ptát už i na to, kdo jej navrhl nebo výtvarně ztvárnil. V případě hraček je to ještě o to důležitější, že co děti dostanou do ruky jako malé, s tím pak vyrůstají dál. A utváří si dle toho svůj pohled na svět.“ 

Vedle toho, že firma Dino Toys sama hry vyvíjí a vyrábí, je také držitelem řady licencí – od České televize (Večerníčky, AZ Kvíz nebo třeba Kde domov můj?) a Primy přes Disney až po oblíbeného Krtečka.

Ten je pro společnost speciální kapitolou: „Máme na Krtečka exkluzivní licenci pro výrobu deskových her, puzzle a dřevěných kostek. Můj dědeček se s panem Milerem osobně znal. Ještě v době, kdy byl Krteček jen pohádkou a neměl přesah do komerčních produktů, šel panu Milerovi ukázat, jak by jeho obrázky vypadaly na deskové hře. A tak tenkrát vznikla vůbec první desková hra s Krtečkem – Pojď si hrát, která je v podstatě obdobou Člověče, nezlob se s motivy z Krtečka. Dnes je již klasikou,“ vypráví vnučka zakladatele hračkářského impéria.

I dnes vznikají nápady na nové hry přímo uvnitř firmy. „Jedním ze způsobu vývoje her je, že si to celé vymyslíme sami, ilustrujeme sami a také pak sami vyrobíme. Máme kontrolu nad celým procesem, který přitom od A do Z probíhá v Česku. To je pro nás velká konkurenční výhoda zejména teď, když se výroba obrací zpět do Evropy,“ tvrdí kreativní ředitelka Dino Toys.

Po zkušenostech, kdy lodě dlouhé měsíce stály v Suezu a hračkáři čekali na kontejnery zboží z Číny, je podle ní v této turbulentní době jistější vsadit na domácí kapacity. „I my lokalizujeme některé hry do češtiny na základě licencí od výrobců z Německa, Francie nebo Itálie. Díky tomu se k nám občas dostanou i nějaké nové trendy. Lokalizace ale tvoří jen malou část našeho portfolia,“ přibližuje strategii Kristýna Miškovská. 

Když přijde autor s nápadem na herní systém, který by chtěl vydat, vypilují ho ve vývojovém oddělení k dokonalosti a pečlivě jej otestují – s komunitou hráčů i třeba v mateřských či základních školách.

„Produkt jde ven až v okamžiku, kdy jsme si plně jisti, že je v pořádku mechanika, že je hra zábavná, přináší něco nového, má jasný edukativní přesah, ale třeba také oslovuje maminky, tatínky či prarodiče,“ dodává Kristýna Miškovská.

Letos pod značkou Dino takto přinesli na trh například zábavnou matematickou hru pro děti Kvantum nebo dali nový kabát devadesátkové klasice Lovci pokladů: „Čas od času sáhneme do archivu, vybereme si z něj úspěšný produkt, inspirujeme se původním designem, upravíme herní systém a vydáme hru znovu,“ představuje další způsob vzniku her.

Zároveň ale vznikají i úplně nové výpravné tituly zaměřené na sofistikovanější hráčskou komunitu, což je příklad novinky Dračí hrad. „Na příští rok připravujeme velkou strategickou hru s Vladimírem Suchým, který je jedním z největších vývojářských jmen deskových her. To Dino zase posune o kus dál,“ prozrazuje Miškovská. 

Půjde o hru pro dva, což je jeden z aktuálních trendů ve světě deskových her. Obvyklé jsou dokonce i verze pro jednoho hráče – tuto možnost nabízí už zmiňovaná strategická hra Dračí hrad. „Snažíme se zákazníkům v herních systémech nabízet více možností, jak si hru přizpůsobit podle sebe. Vedle kompetitivní a kooperativní varianty hry nabízíme také možnost pro jednoho hráče. To dříve nebývalo zvykem,“ přibližuje Miškovská nové trendy. 

Dalším z nich je propojení deskových her s virtuálním světem. Společnost Dino Toys v tomto ohledu spolupracuje se studiem Cryptomania, s nímž vyvinula například Šifry Emila Holuba.

„Fungují na principu únikových her. Je to adrenalinová zábava, kterou si zahrajete jen jednou, luštíte při tom šifry a vkládáte odpovědi na online platformu, která je obohacena o audio prvky, rozvíjí příběh a ve hře vás posunuje dál,“ popisuje Miškovská nový směr. Hráči si tu navíc rozšíří svoje znalosti. Zjistí, jak vypadala a kam přesně vedla slavná výprava cestovatele, od které letos uběhlo 150 let.

Vedle toho Dino vyvíjí také hry s charitativním přesahem, jako je například letošní Ucho, které vzniklo ve spolupráci s nadací Tichý svět. Deskovka pomáhá zábavnou formou proniknout do znakového jazyka a světa neslyšících.

Dříve také Dino spolupracovalo s tvůrci knižní předlohy a scénáře filmu Gump – pes, který naučil lidi žít, na vydání hry, kde šel výtěžek z prodeje spolku Se psem mě baví svět. „Už teď připravujeme další hru s charitativním přesahem, rádi bychom vydávali alespoň jeden takový titul ročně,“ přibližuje Miškovská další plány.

„Zákazník už je náročnější, nestačí mu mít jen radost z toho, že někoho porazil. Chce se při hře něčemu naučit, dozvědět se něco nového,“ dodává.

Zatímco mnoha odvětvím byznysu v době covidu znatelně klesly prodeje, výrobci her zažívali zlaté časy, protože lidé spolu trávili hodně času doma. Jestli jim záliba v deskových hrách zůstala i po covidu, to se ještě ukáže – na čísla prvního uvolněného postcovidového roku Dino Toys ještě čeká. Kristýna Miškovská však věří, že kvalitní a smysluplná zábava bude mít v českých domácnostech pořád své místo.