Výrobci letadel nestíhají vyrábět, aerolinky ale i tak nová letadla nedokážou přestat kupovat. Airbus a Boeing se stále potýkají s problémy v odvětví, které jim brání dodat letadla prodaná ještě před pandemií. Díky oživení letecké dopravy teď navíc získávají nové zakázky, jejichž hodnota se pohybuje v miliardách dolarů. Dodávky těchto strojů ale výrobci dokážou uspokojit až po roce 2030, uvedla agentura Reuters.
Počínaje aerolinkami Air India přes irský Ryanair až po nové národní aerolinky Saúdské Arábie – řada leteckých společností předložila závazné či alespoň předběžné objednávky až na 700 letadel. Překvapivé oznámení společnosti Turkish Airlines z tohoto týdne, že firma v červnu plánuje objednat 600 letadel, pak znamená čtvrtou objemnou zakázku za několik měsíců. Překonává i dosavadní rekordní objednávku Air India na 470 letadel Airbus a Boeing.
Turecké národní aerolinky v dubnu představily desetiletý strategický plán, jehož cílem je do roku 2033 zvýšit počet přepravených cestujících na 170 milionů z více než 85 milionů plánovaných v letošním roce. To by také zintenzivnilo boj mezi konkurenčními letišti v Evropě a na Blízkém východě o to, které se stane důležitým přestupním uzlem. Istanbul, kde bylo v roce 2018 otevřeno moderní letiště za dvanáct miliard dolarů, tedy 260 miliard korun, mnozí považují za geograficky výhodnou lokalitu, která může soupeřit s hlavními uzly, jako je Dubaj a Dauhá.
„Usilují o vybudování obrovské propojovací letecké společnosti, ze všech koutů Evropy a do všech koutů Asie a Afriky,“ uvedl analytik poradenské firmy Ascend by Cirium Rob Morris. Analytik firmy Aerodynamic Advisory Richard Aboulafia zdůraznil načasování tohoto oznámení, které přišlo jen pár dnů před konáním voleb v Turecku. Další upozorňují, že zakázka takového rozsahu by se mohla stát i širším politickým tématem.
Oznámení Turkish Airlines bez ohledu na rozsah nebo načasování ale podle analytiků představuje důrazné prohlášení o záměru. Aerolinky, které přežily pandemii, totiž bojují o podíl na trhu, aniž by čekaly, až se stabilizují globální dodavatelské řetězce. „Letecké společnosti se začínají obávat o budoucí dostupnost nových letadel, a tak se možná nechávají vyděsit a objednávají dříve,“ dodal Morris.
Vysoce postavený zdroj z odvětví upozornil na riziko, že řada leteckých společností nakupuje letadla, aby obsloužily stejnou poptávku po cestování. Výsledkem by mohl být převis nabídky nad poptávkou, který by v širším měřítku snížil zisky. „Jsou to civilní závody ve zbrojení, všichni kupují stejná letadla pro stejné lidi. Kdo ví, kdo z nich vyhraje? Pravděpodobně nikdo,“ řekl zdroj.
Uzavření dohody o nákupu letadel s tak velkým předstihem přináší i velké riziko inflace. Eskalační doložky mohou v době dodání letadla případně zvýšit hodnotu velké zakázky o miliardy. Podle odborníků si takové riziko mohou dovolit pouze letecké společnosti s přísnou kontrolou nákladů nebo silnou politickou podporou.
Prudký růst počtu objednávek také přichází v době, kdy aerolinky čelí rostoucímu tlaku na snižování emisí. Kritici tvrdí, že objednání letadel s tak velkým předstihem by mohlo odvést pozornost od nové generace letadel s jednou uličkou, která by měla být k dispozici někdy v rozmezí let 2035 až 2039.
Výrobci letadel uvádějí, že letadla prodávaná v současnosti už vypouštějí výrazně méně emisí než ta, která nahradí. Maximalizují tak přínos nových paliv, která jsou považována za největší naději pro splnění cíle nulových emisí do roku 2050.