Najít si během rodičovské dovolené čas na cokoli je složité. Natožpak najít si čas na pravidelnou práci. Proto vznikla platforma Mumdoo, která propojuje rodiče starající se o malé děti s firmami, které hledají krátkodobou projektovou výpomoc.
Tenhle projekt vznikl v příznačných kulisách – na procházce s kočárky. Kamarádky Lucie Geroldová a Kristýna Cejnarová spolu jednoho dne vyrazily a přemítaly nad tím, že by rády využily volný čas, když dítě spí, nějak produktivně. Nemohly ale najít adekvátní časově nenáročnou práci, a tak se rozhodly, že tohle hledání zkusí trochu zjednodušit.
Založily projekt Mumdoo. Platformu, která nabízí šanci maminkám a tatínkům, kteří jsou na rodičovské dovolené a touží nevypadnout úplně z pracovního procesu. Vydělat si, zůstat v tempu, neztratit kontakty. Tedy to samé, po čem zatoužily v jednu chvíli i Geroldová s Cejnarovou.
„Rodičovství nám, jako asi všem, kompletně překopalo pohled na život a priority, ale zároveň jsme nechtěly přijít o tu část identity, kterou jsme si několik let budovaly v práci,“ vysvětlují. A tak vymyslely byznys, který nyní ostatním v podobné situaci umožní rovněž se realizovat.
Zároveň je příležitostí i z opačné strany – firmy si přes Mumdoo mohou najít zkušeného člověka z oboru na pomoc s menším či časově méně náročným projektem.
Obě zakladatelky měly oporu v datech, podle nichž byl pro takový projekt v Česku prostor. Zkrácené úvazky tu totiž příliš dobře nefungují. V Česku je pouze devět procent pracovních úvazků zkrácených, přitom průměr Evropské unie je 32 procent.
„V našem okolí jsme přitom měly množství kamarádek v obdobné situaci a zároveň řadu firem, kterým akutně chyběly šikovné ruce,“ popisují.
Do projektu se může zaregistrovat každý, úspěšné schválení ale není samozřejmostí. Zakladatelky si nejprve na uchazečkách či uchazečích testují znalost oborů, jelikož chtějí, aby Mumdoo fungovalo i jako garant kvality směrem k firmám.
Platforma funguje dva roky, za tu dobu prošly registračním řízením tři stovky profesionálek, které dokončily více než 700 projektů pro skoro stovku firem.
„Pokud k nám přijdou firmy s projektovým zadáním, tak jsme na devadesát procent schopné jim téměř obratem sehnat adekvátní výpomoc,“ říkají Cejnarová s Geroldovou, které dříve pracovaly jako produktová manažerka a specialistka na digitální marketing.
Naopak musí odmítnout firmy, které hledají dlouhodobou pomoc na částečný úvazek. „Soustředíme se opravdu na projektovou výpomoc, kdy se naše maminky zavazují k projektu jako takovému,“ upřesňují. Obvykle jde o projekty v řádu pěti až patnácti hodin týdně.
Nejčastěji poptávané bývají copywriterské projekty, správa sociálních sítí a překlady, což ne náhodou jsou práce, které se dají jednoduše zadat a dělat kdykoli a odkudkoli. Zájem potenciálních uchazečů prý zatím výrazně převyšuje možnosti, které se od firem nabízejí.
„I když se opravdu snažíme o aktivní akvizici nových klientů, kterými jsou pro nás primárně menší a střední firmy, poptávka ze strany maminek rozhodně převyšuje nad projekty, které od firem máme,“ přiznávají.
Snaží se zároveň vyhovět rodičům v tom, aby dostali odměnu, kterou poptávají a kterou pak po dohodě s nimi nabízejí firmám. Obě zakladatelky zároveň mají marži na každém projektu. „Obratově se pohybujeme v řádech nižších milionů za rok, každý měsíc zprostředkováváme projeky pro přibližně třicet až čtyřicet klientů,“ líčí.
Kromě Mumdoo funguje také platforma Mumdoo+, která pomáhá přímo ve firmách HR oddělením s tím, aby dokázaly zapojit zaměstnance na rodičovské. Neboli jak samy říkají: „Aby nemusely personalistky rodiče obvolávat po jednom a aby měly obě strany velmi rychlý přístup k informacím.“ Službu už využívá třeba L’Oréal.
Geroldová a Cejnarová dobře vědí, jak cenný je čas rodičů s malými dětmi. A vědí, že obvykle hledají práci přímo pro svou odbornost, nikoli administrativní výpomoc s vyplňováním tabulek. I proto si rodiče důkladně proklepávají, aby pro ně našli něco, co je bude skutečně bavit.
„Snažíme se projekty s maminkami spárovat nejen na základě obecných byznys předpokladů, ale i na osobní rovině. Ze zkušenosti můžeme zhodnotit, že když se povede takový ‚match‘, výsledky jsou k nezaplacení,“ prohlašují.