Tajemný projekt P92. Od března, kdy se tohle označení poprvé objevilo v insiderském technologickém newsletteru Platformer, se na trhu množí spekulace, že Meta chystá vlastní a dokonce decentralizovanou konkurenci Twitteru.
Nyní je trochu jasněji a vypadá to, že na nás čeká takový mikroblogovací Instagram. S populární platformou pro sdílení obrázků a fotek bude sdílet dokonce stejné přihlašovací údaje. Dočkat bychom se jej měli již letos v létě, pravděpodobně hned v červnu.
Podle zdrojů agentury Bloomberg je projekt těsně před dokončením a právě teď probíhá jeho testování s celebritami a influencery, kteří mají mít přístup k různým částem aplikace již celé měsíce. Nikdo z nich ale zatím – zjevně kvůli riziku úniku – nezískal přístup do plné verze.
Podle Lii Haberman, vyučující sociální a influencerský marketing na Kalifornské univerzitě, bude aplikace oddělená od Instagramu (provozovaného taktéž společností Meta), ale lidem nabídne propojení účtů. Aplikace má umožnit publikování zpráv do 500 znaků a také obrázků.
Přestože aplikace vychází z Instagramu, mohlo by nakonec dojít i na slibovanou decentralizaci. Tedy alespoň částečnou. Haberman dokonce tvrdí, že by aplikace mohla být kompatibilní s dalšími konkurenty Twitteru, včetně komunitou budovaného open source softwaru Mastodon.
Twitter je sice stále jedničkou mezi mikroblogovacími platformami, ale stále pociťuje loňské říjnové převzetí momentálně druhým nejbohatším mužem planety a jeho zbrklé změny na platformě. Podle aktuální studie od Pew Research Center sice uživatelé na síť po převzetí rozhodně nezanevřeli a dále se logují ke svým účtům, ale zároveň ti nejaktivnější publikují o pětadvacet procent méně často než před Muskovou akvizicí.
Řada uživatelů stále hledá důstojnou alternativu Twitteru – ty, které se ale zatím objevily, očekávaní překvapivě nenaplnily. Server Wired například zjistil, že počet aktivních uživatelů Mastodonu na konci ledna klesl na 1,4 milionu. To je od loňského listopadu, kdy v něm leckdo viděl možného nástupce Twitteru, pokles o více než milion.
Jak se ostatně kdysi přesvědčil Google, vybudovat úspěšnou sociální síť není úplně jednoduchá disciplína. Projekty z této kategorie, které technologický gigant pohřbil, zahrnují úctyhodný výčet od Orkutu přes nešťastnou akvizici Jaiku až po nejdražší a nejdéle trvající sociální experiment Google+.
Muskova poslední s veřejností sdílená vize je „všeobjímající“ aplikací se spoustou dalších funkcí. Právě v tom by jej ale Meta mohla snadno předběhnout. Už teď má k dispozici řadu vhodných nástrojů, stačí je „jen“ zkonsolidovat a doplnit k nim svou platformu.
Navíc víme, že Meta ráda kopíruje. Její firemní historie se dá fakticky shrnout do tří období. V počátcích mezi lety 2004 až 2011 ještě dokázala sama přinášet inovativní myšlenky, do roku 2015 pak následoval přechod na klasickou korporátní strategii – když to nedokážeme vybudovat sami, tak si to koupíme.
Do tohoto období spadají mimo jiné obří akvizice Instagramu, Oculusu a WhatsAppu, za které Meta (tehdy ještě Facebook) zaplatila dohromady přes dvaadvacet miliard dolarů.
Od roku 2016 pak přešla na strategii kopírování úspěšných prvků od konkurence. Kopírovací strategii nasadila poprvé po neúspěšném pokusu o převzetí Snapchatu za tři miliardy dolarů, kdy posléze okopírovala část designu a funkci Stories. Strategie zafungovala výtečně, ocenili ji akcionáři a firma se jí od té doby drží.
„Víme, že Meta ráda zkouší a přetváří funkce z jiných aplikací a nástrojů třetích stran na základě toho, co předpokládá, že bude u jejích uživatelů oblíbené,“ připomíná Lia Haberman. Je proto podle ní mnohem pravděpodobnější, že tam, kam směřuje Twitter, se Meta dostane jako první.