Udělejte z Instagramu zase Instagram. Přestaňte si hrát na TikTok, nechceme sledovat videa, ale hezké fotky svých přátel. Podepsáni všichni.

To je zpráva, kterou na začátku minulého týdne sdílela na sociální síti původně zaměřené na sdílení fotografií řada uživatelů, včetně těch nejznámějších se stamiliony sledujících: Kylie Jenner a její sestry Kim Kardashian. Instagram se totiž v poslední době rozhodl dát větší váhu a podporu krátkým videím, takzvaným reels, a uživatelům aplikace se to opravdu nelíbilo.

Kritiku rozproudilo prohlášení, že všechna videa kratší patnácti minut budou mít nově formát reels, a navíc je bude algoritmus více doporučovat. K tomu chce Instagram zvýšit i podíl doporučených příspěvků (opět inspirovaných TikTokem), tedy těch z účtů, které uživatel sám od sebe nesleduje.

Tím se naředí feed, který byl původně složený jen z toho, co uživatelé chtěli – a pokud jste scrollovali dostatečně dlouho, aplikace vám řekla, že jste vyčerpali všechen obsah za poslední dny.

Kritika změn sice k sociálním sítím patří stejně jako nenávistné komentáře lidí, které vůbec neznáte, ale když se během chvíle ozvou majitelky třetího a sedmého nejsledovanějšího účtu na platformě, zavání to byznysovým průšvihem. Ostatně už v roce 2018 si Kylie Jenner na Twitteru postěžovala na Snapchat a během týdne jeho mateřská společnost přišla na akciích o 1,3 miliardy dolarů.

Nový směr Instagramu jak jinak než ve videu potvrdil i jeho ředitel Adam Mosseri. V reakci na kritiku přiznal, že větší a větší část Instagramu budou do budoucna tvořit videa. Posun k nim je podle něj automatický, nezávisle na algoritmickém upřednosťňování. Mizející instastories si přitom Instagram kdysi „půjčil“ od Snapchatu.

Mosseri ve videu zmínil i testovanou variantu aplikace, kde příspěvky zabírají celou obrazovku a která má zvýšit zapojení uživatelů. Oznámení vyvolalo další vlnu nevole, která jednohlasně volala po tom, aby si Instagram přestal hrát na TikTok. Nejde jen o to, že uživatelé chtějí jiný typ obsahu, ale tvorba reels je náročnější a pro leckoho méně komfortní.

Rozsah kritiky očividně zaskočil i samotný tým Instagramu, který následně zcela obrátil. Mosseri pro server The Verge řekl, že v reakci na kritiku se chtějí na chvíli stáhnout a změny dát k ledu. Druhý nejvýraznější kůň ze stáje Meta se rozhodl upustit nejen od verze na celou obrazovku, ale hlavně snížit podíl propagace videí a obsahu z účtů, které uživatelé nesledují.

Vydání Forbesu Zázrak

Proč se ale sociální síť s téměř 1,5 miliardy aktivních uživatelů měsíčně chtěla oprostit od svého trademarku? Odpověď je jednoduchá a stojí za ní čínská společnost ByteDance, která TikTok provozuje.

Aplikace stojí na rozdíl od Instagramu na krátkých videích a rychle vyrostla na popularitě hlavně mezi lukrativní skupinou mladých uživatelů do čtyřiadvaceti let. Vznikla teprve v roce 2016, ale od roku 2019 je nejstahovanější na platformě App Store.

Dnes používá TikTok více než miliarda uživatelů a jejich nárůst nebrzdí ani konstantní obavy ze zneužívání uživatelských dat ze strany ByteDance. Aplikace je celkově šestou nejpoužívanější sociální sítí na světě – a to jen pokud nebereme v úvahu i mutaci pro čínský trh, která je pod názvem Douyin na osmém místě s 600 miliony uživatelů.

Instagram růst svého konkurenta bere vážně a následováním trendů se snaží zůstat relevantní. Mosseri ve svém videu tvrdí, že je přesvědčen, že videa jsou pro uživatele to, co chtějí na platformě konzumovat. Nezdá se však, že by o tom byli přesvědčeni lidé, kteří Instagram léta používají.